Eftersom du bor i Ryssland får du gärna komma med en längre kommentar när du läst klart Putins Ryssland. Jag läste den i våras och tyckte den var väldigt intressant, men det längsta österut jag har varit är Gotland, så jag har lite svårt att vara "källkritisk" mot boken. Enkelt uttryck verkar en del saker så konstiga i boken att jag inte vet om jag skall tro på dem eller hur jag skall tolka detMartin Lundvall skrev: Nu läser jag två böcker parallelt, The colonial present av Derek Gregory och Putins Ryssland av Anna Politkovskaja. Den förstnämnda har jag bara läst ett kapitel men verkar än så länge intressant, handlar om Afghanistan, Irak och Palestinakonflikten och vilken betydelse historien har haft i dessa konflikter. Den andra boken är också bra och tror jag ger en delförklaring till situtionen i Ryssland.
Vad läser du just nu?
Just nu har jag läst klart Nannerl Mozart av Eva Rieger som jag uppskattade väldigt mycket eftersom den inte bara fokuserade på Mozarts utan även 1700-talet i allmänhet, kvinnans plats i samhället, barnuppfostran och politik. Jag tycker att den är läsvärd även om man nu inte skulle vara ett stort fan av just Mozart.
Men om man nu är det så är boken en fantastisk skildring av familjen Mozarts liv som dock kräver vissa förkunskaper. Jag föreslår att man ska läsa Mozarts brev innan man läser den här boken för att på sätt kunna förstå allt i boken till fullo. Eva Rieger jämför också familjen Mozarts brev med vad olika författare har skrivit och får på så sätt fram en - enligt mig - ganska trolig skildring om hur deras liv faktiskt tedde sig.
Ser man negativt på Leopold bör man läsa denna.
Men om man nu är det så är boken en fantastisk skildring av familjen Mozarts liv som dock kräver vissa förkunskaper. Jag föreslår att man ska läsa Mozarts brev innan man läser den här boken för att på sätt kunna förstå allt i boken till fullo. Eva Rieger jämför också familjen Mozarts brev med vad olika författare har skrivit och får på så sätt fram en - enligt mig - ganska trolig skildring om hur deras liv faktiskt tedde sig.
Ser man negativt på Leopold bör man läsa denna.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Har legat förkyld ett tag och haft tid att läsa klart ”madame terror”. Många recensioner har talat om att boken var seg i början men blev bättre på slutet. Jag tyckte precis tvärtom. Boken var mer en traditionell Hamilton bok i början. Sedan gick det för bra. Alltså jag menar alla som gått minsta skrivarkurs på en sketen folkhögskola, vet att hjälten måste råka ut för en motgång mot slutet. Men här seglar U1 Jerusalem fram som på en räkmacka. Det är skittråkigt. Okej jag förstår att om man är anti….förlåt kritisk mot Israels och USA:s utrikes politik, att man tycker det roligt att de åker på stryk men va fasen inte ens jag skulle vilja läsa en bok där USA:s fiender åker på stryk tillsynes utan motgång. Det blir liksom tråkig läsning. Dessutom hade Jan Guillio fler chanser att göra detta mot slutet ett maffigt fånguppror hade gjort historien mer spännande tex.sonderling skrev:Jag började igår med Jan Guillo´s senaste Madame terror. Ni har säkert läst mycket om den i media, så ord är väl överflödiga.
http://www.svd.se/dynamiskt/rec_littera ... 472368.asp
Än så länge har jag bara läst prologen och den var intressant.
Jag gillade och har läst alla hamilton böckerna (även Hamlon) få se nu om den här håller stilen eller om den ballar ur.
Sonderling
Det känns mest tyvärr som ett instrument för att föra fram floskeln ”den enes terrorist, den andres frihetskämpe”, samt andra politiska ståndpunkter.
Samt den besynnerliga tanken att om terroristerna, har blå uniformer, endast attackerar militära mål samt följer geneve´konventionen, så skulle man inte kunna kalla dem terrorister.
Okej Janne om en snattare betalar för sina varor så kan man inte heller kalla honom för snattare.
Jag fortsätter på det skönlitterära spåret och läser nu ”the last Templar” av Raymond Khoury.
Sonderling
- Professor Kalkyl
- Medlem
- MoparMadness
- Medlem
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Vilket perspektiv tar den upp? Tar den upp framväxten av terrorismen och Europas roll i det? Eller är det mer en handbok i så här funkar/funkade Al Qaida?varjag skrev:Vågar.....man anmäla 'Inside Al Qaeda; Global network of Terror' av Rohan Gunaratna....
Lite tung i början men skrämmande läsning med otäcka perspektiv.....Varjag
Själv har jag hittat en mycket bra bok Kremlin Rising av Peter Baker och Susan Glasser. En bok som tar upp dagens Ryssland och försöker besvara på vilken framtid Ryssland har. Författarna tar upp sådant som det korrupta rättsväsendet, kontrasterna mellan rika Moskva och resten av Ryssland, hälsoproblem, Aids epedemin, terrorismen med mera. Mycket av det som beskrivs i boken känner jag igen och författarna lyckas i mitt tycke också förklara till stor del varför det ser ut som det gör.
Ni som läst Politkovskajas böcker men känner att de inte är neutrala, läs denna istället . Om ni har tid förstås, men det finns väl alltid tid till att läsa mer om Ryssland.
/Martin
- Belisarius
- Medlem
Jennifer Government av Max Barry är väl inne på samma spår fast mer satirisk och skruvad.Wooster skrev:Läser No Logo av Naomi Klein. Har redan min uppfattning om frågorna, men ärligt talat tycker jag den är rätt tam.
Hade man velat skriva 500 sidor om kritik mot konsumtionssamhälle och varumärken hade man kunnat få ihop betydligt vassare saker än det jag läst hittills.
Själv läser jag fortfarande på Neil Stephensons Quicksilver. Med en takt av c:a 1 kap/dag tar det en stund att gräva sig igenom den luntan.
- Belisarius
- Medlem
Jennifer Government av Max Barry är väl inne på samma spår fast mer satirisk och skruvad.Wooster skrev:Läser No Logo av Naomi Klein. Har redan min uppfattning om frågorna, men ärligt talat tycker jag den är rätt tam.
Hade man velat skriva 500 sidor om kritik mot konsumtionssamhälle och varumärken hade man kunnat få ihop betydligt vassare saker än det jag läst hittills.
Själv läser jag fortfarande på Neil Stephensons Quicksilver. Med en takt av c:a 1 kap/dag tar det en stund att gräva sig igenom den luntan. Återigen - kan man sin stormaktstids-historia är det här ett underhållande verk som ibland lockar fram ett gapflabb. Stephenson kan sin historia, men det blir krystat ibland när han försöker väva in allt som hände från 1650-1720 i berättelsen.
-
Ostrobothnia
- Medlem
Just läst igen serien "På vakt i öster" och håller just nu på med "Krig och krigsmakt under svensk stormaktstid" av Lars Ericson + ett par böcker av mer lokal karaktär som jag mest ströläser.
P.S så har jag ju kvar mitt evighetsprojekt (im´nte för at den e tjock eller ngt. ) Michels Moores "Vem har snott mitt land " började på den i februari...
P.S så har jag ju kvar mitt evighetsprojekt (im´nte för at den e tjock eller ngt. ) Michels Moores "Vem har snott mitt land " började på den i februari...