Sverige 500-800-talet

Tjalle_g
Medlem

Inlägg av Tjalle_g » 10 september 2006, 22:30

:o I Jag läste lite om att i Vendel i Uppland, och på några andra ställen har rika storbönder,eller småhövdingar gravsatts i ungefär tio meter långa båtar,med full stridsutrustning.Medan kvinnorna brändes och lades i enkla gravar i närheten.Förmodligen blev bönderna rika genom att sälja järn.Järnet fördes söderut på åarna, och ut genom Mälaren som då var en havsvik.Redan då under Vendeltiden (550-800)gav sig bönderna ut på plundring-och handelfärder, till anda sidan Östersjön.Mvh Tjalle_g 8-)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 11 september 2006, 14:17

Uppsala universitet gjorde i slutet av 90-talet en rätt omfattande skriftserie om just denna period. Projektet kalaldes SIV (Svealand i vendel och vikingatid), och böckerna ingår i OPIA-serien. Där kan man nog läsa det mesta om denna period.

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 14 september 2006, 20:37

Markus Holst skrev:Uppsala universitet gjorde i slutet av 90-talet en rätt omfattande skriftserie om just denna period. Projektet kalaldes SIV (Svealand i vendel och vikingatid), och böckerna ingår i OPIA-serien. Där kan man nog läsa det mesta om denna period.
Det vore väl utmärkt om fu förvisso kortfattat kunde relatera något till den saken, jag är säker på att många vill veta.

Hälsningar
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 14 september 2006, 20:55

Det är svårt att i några få strofer referera till en bokserie om 10-20 böcker... I min hylla finns en liten bok som heter "livet i hallen" (opia 14, 1997), som försöker beskriva hallens funktion i samhället. Många hänvisningar till Beowulf. En annan bok i min hylla heter hästarnas land (opia 28, 2001) och handlar om högreståndshästhållning (puh) i mälarområdet under nämnda tid. Den boken uppskattar jag mycket eftersom jag själv ha fått bidraga med några obetydliga ord i den.

En tredje heter Germanerna och Rom (opia 13, 1997) och beskiver det ömsesidiga kulturutbytet mellan just germanerna och rom och hur detta smittat av sig ända upp till vårt land.

Vendeltiden var länge det huvudsakliga målet för mitt historiska och arkeologiska intresse eftersom detta på många sätt är en intressant men rätt okänd brytningstid, som smångom utmynnar i den välkända vikingatiden. Ur mitt västgötska perspektiv är det självklart tråkigt att de insatser som gjorts på forskning av denna tid huvudsklaigen handlar om mälarbygden. Naturligtvis är en av anledningarna att detta på många sätt är en fyndtät centralbygd lätt att utforska.

De båtgravfält som nämns av Tjalle är intressanta eftersom de förvisso härrör från tiden men samtidigt är ovanliga. Det är ytterst få personer som begravdes på detta sätt, bara en per generation i varje bygd farför det är rätt lätt att giss att det är ledarna som vilar där. Vad för ledare är däremot oklart. Det kan vara lokala hövdingar, det kan vara religiösa ledare men det kan även vara en högre makts lokala ämbetshavare - fogdar. Ett betydligt vanligare begravning-sätt för högre ståndet är högläggningen. Uppsala högar stammar väl från denna tid? I vendel, som gett namn åt epoken, finns ju dels de berömda båtgravarna men även Ottarshögen i vilken enligt traditionen Ottar Vendelkråka skall vila.

En annan intressant sak, som Herman Lindqvist med flera diskuterar flitigt, är att de vapen som finns i dessa båtgravar inte duger till att slåss med. Det är utsmyckade prydnadsvapen. Detta har lett till tolkningen att vendeltiden skulle vara fredligare än den följande vikingatiden där de gravlagda svärden duger till handgemäng. Emellertid kan man tänka sig att de gravlagda vendeltida svärden är prydnands-svärd att användas vid parad, medan de enklare bruksvapnen hamnade på skrothögen när de gjort sitt.

Detta får räcka som kommentar från en okunnig.

Tjalle_g
Medlem

Inlägg av Tjalle_g » 15 september 2006, 13:54

:)Det fanns inga städer under Vendeltiden i svearnas land,men på Helgö i Mälaren har man upptäckt en betydande knutpunkt för handel,som är ganska ovanlig.Här låg en marknadsplats med hus för handel och hantverk.Helgö kan beteknas som förstadiet till en stad.Dessa speciella gravfynd ger oss då en föreställning om en omfattande krigsorganision. :roll: Mvh Tjalle_g 8-)

FBQ
Medlem

Inlägg av FBQ » 19 oktober 2006, 14:37

Helgö är väl lite problematiskt, pga. att grävrapporterna blev så oftantligt försenade och att analysen inte gjordes i samband med grävningarna.
Man hade väl fortfarande när grävningarna gjordes ganska liten erfarenhet av att analysera bebyggelselämningar, så hur byggnaderna på helgö såg ut vet vi ganska lite om.
Troligen var Helgö en hövdingagård eller Kungsgård. Det har bedrivits hantverk här och med ganska stor sannorlikhet också handel.
Appropå det där med kvinnorna så kan vi ju konstatera att i båtgravarna Tuna i Badelunda är det till största delen kvinnor som vilar. Det har väl förekommit teorier om att det skulle tyda på ett "kvinnostyre" i Västmanland och ett mer krigiskt organiserat Uppland med "mansstyre". Jag tror att materialet vi har är lite för magert för sådana slutsatser, men det vore ju roligt om det hittades fler båtgravar på andra håll, för de har förmodligen förekommit. Det finns ju förutom de Uppländska också en båtgrav från Salatrakten, dessutom finns ju ett flertal brandgravar med en sådan mängd nitar att det förmodligen har brännts en båt på gravbålet.

herulen
Medlem

Inlägg av herulen » 19 oktober 2006, 17:48

FBQ skrev:Helgö är väl lite problematiskt, pga. att grävrapporterna blev så oftantligt försenade och att analysen inte gjordes i samband med grävningarna.
Man hade väl fortfarande när grävningarna gjordes ganska liten erfarenhet av att analysera bebyggelselämningar, så hur byggnaderna på helgö såg ut vet vi ganska lite om.
Troligen var Helgö en hövdingagård eller Kungsgård. Det har bedrivits hantverk här och med ganska stor sannorlikhet också handel.
Appropå det där med kvinnorna så kan vi ju konstatera att i båtgravarna Tuna i Badelunda är det till största delen kvinnor som vilar. Det har väl förekommit teorier om att det skulle tyda på ett "kvinnostyre" i Västmanland och ett mer krigiskt organiserat Uppland med "mansstyre". Jag tror att materialet vi har är lite för magert för sådana slutsatser, men det vore ju roligt om det hittades fler båtgravar på andra håll, för de har förmodligen förekommit. Det finns ju förutom de Uppländska också en båtgrav från Salatrakten, dessutom finns ju ett flertal brandgravar med en sådan mängd nitar att det förmodligen har brännts en båt på gravbålet.
Enligt Birgit Arrhenius så var Helgö, förutom Vendel, Uppsalakungens egen hantverkstad för det ämbete han hade. Denna verkstad fungerade som kungens möjlighet att förmeda lyxvaror till andra kungar på kontinenten för diplomatiska ändamål. Även de hantverksplatser som finns på Gotland skulle enligt henne då vara i Uppsalakungens ägo eftersom Gotland stod i tribut till nämnde kung.

Skriv svar