Förledande av ungdom
Förledande av ungdom
Grips fortfarande människor i Sverige för brott mot denna lag?
mvh/ Daniel
mvh/ Daniel
Drar mig faktiskt till minnes att brottet omnämnts under senare tid, men tror att brottsrubriceringes art ligger närmre "förförelse av undom". Har tyvärr inga referenser på denna. I sådana fall där "flumlagar" tillämpas grips man inte för brott mot dem, utan man åtalas för dem i domstol.
Sveriges lag är intressant, om man orkar traggla igenom boken, så att säga
Sveriges lag är intressant, om man orkar traggla igenom boken, så att säga
-
erich lespenhalt
- Medlem
Nej, det låter rätt när man ser termen "förledelse av ungdom" så man hajjar till lite. Kan tänka mig att det i såna fall handlar mer om (längst ut i grovhetsskalan) någon typ av subversiv verksamhet
Att ungdomen förleds är väl ett känt faktum numera, är det inte rock'n roll så är det jazz eller Aristoteles.
EDIT:
Kolla här:
Sen har vi ju:
Jag kan alltså gripa någon som förleder vår ungdom... Kan bli en spännande helg på stan med andra ord.
EDIT:
Kolla här:
Sen vad som är "sedlig fostran"...BrB 16 kap 12 § [Förledande av ungdom]
Den som bland barn eller ungdom sprider en skrift, bild eller
teknisk upptagning som genom sitt innehåll kan verka förråande
eller eljest medföra allvarlig fara för de ungas sedliga
fostran, döms för förledande av ungdom till böter eller
fängelse i högst sex månader. [1998:1444]
Sen har vi ju:
(min fetstil)
RB kap 24:7 §
Om det finns skäl att anhålla någon, får en polisman i brådskande fall gripa honom även utan anhållningsbeslut.
Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman. Lag (1987:1211).
Jag kan alltså gripa någon som förleder vår ungdom... Kan bli en spännande helg på stan med andra ord.
Underligt att inte anti-hårdrock/datorspelslobbyn tagit den här lagen i besittning?Yoza skrev:Sen vad som är "sedlig fostran"...BrB 16 kap 12 § [Förledande av ungdom]
.
Tror att den här lagen krockar med tryckfrihets- och yttrandefrihetsförordningarna i de flesta fall den provats. Troligen är andemeningen med lagen att hindra just propaganda eller liknande som är direkt riktad mot omyndiga personer i samhället, dvs de som är "lätta att förleda". Det intressanta i brottsbeskrivningen är att den tvingar nämndemännen och domaren att ta hänsyn till vad som är "sedlig fostran", alltså de måste definiera samhällsmoralen.
Kan mycket väl tänka mig att lagen är lätt att applicera på diverse religiösa sekter eller liknande, men observera att det handlar om representerad kommunikation - alltså via medier av olika slag och inte via direkt kommunikation från person till person.
EDIT:
Pratade med en tingsnotarie, och det visade sig att lagen i sig är ganska ny. Ändringen som gjordes sist var att anpassa lagen för att även gälla TV- och datorspel (Prop 97/98: 43).
Kan mycket väl tänka mig att lagen är lätt att applicera på diverse religiösa sekter eller liknande, men observera att det handlar om representerad kommunikation - alltså via medier av olika slag och inte via direkt kommunikation från person till person.
EDIT:
Pratade med en tingsnotarie, och det visade sig att lagen i sig är ganska ny. Ändringen som gjordes sist var att anpassa lagen för att även gälla TV- och datorspel (Prop 97/98: 43).
Det har den i Tyskland. Till exempel får två av Eisregens skivor ej säljas i affärer på grund av att de är "ungdomsförledande". Där handlar det dock inte böter eller liknande, bara förbud av skivorna i fråga.Giancarlo skrev:Underligt att inte anti-hårdrock/datorspelslobbyn tagit den här lagen i besittning?Yoza skrev:Sen vad som är "sedlig fostran"...BrB 16 kap 12 § [Förledande av ungdom]
.