För mer info kan man läsa boken som han skrivit i ämnet, Stora Döden. Det borde stå mer utförligt i den.jag skrev:Ok. Nu har jag talat med expertisen på området. Jag hade lite fel om skildringarna av råttdöd. Det finns tydligen bara ett par sådana skildringar, någon grekisk och någon från Asien. Anledningen till att detta fenomen inte har skildrats kan ha varit att man helt enkelt inte var uppmärksamma på att pesten även drabbade djur. I den kristna kultursfären skrev man helt enkelt ingenting om djur. Däremot var man i den muslimska världen mer benägna att se efter symptomen hos djur, där var det nästan övertolkningar och man såg pestsymptom hos alla möjliga djurarter, inte bara råttor.
Är pesten och Digerdöden samma sak?
- Mäster Grå
- Tidigare medlem
Nej alltså, det var detta jag skrev innan som är det gällande enligt Dick H:
-
erich lespenhalt
- Medlem
Under den första pestilentien 1347 började venetianarna med karantäner för skeppsbesättningar innan de fick komma in i Venedig. Ordet karantän kommer från italienskans ord för fyrtio och syftar på de fyrtio dagar som man måste vara isolerad. Fyrtio dagar anses, enligt ett tv-program jag såg, vara inkubationstiden för böldpest. Myndigheterna i Venedig kom alltså egenhändigt på att sjukdomar har ett utdraget förlopp.
Farsoten kunde spridas genom bett av infekterade loppor.Det fanns tre former:böldpest,lung och blodpest.Lungpesten smittade även genom utandningsluften.Den drabbade blev blev först frusen och stel som en pinne!Sen framträdde det en böld,antingen i armhålan eller i jumsken.Bölden växte, och den sjuke fick feber och kände en brännande hetta i hela kroppastollen.En annan symtom var blodiga upphostningar,och en vidrig stank.Man kunde även svullna upp över hela kroppen,på andra mörkfärgades huden,därav namnet "mors nigra"den svarta döden.Sjukdomsförloppet var var kort,vissa avled samma dag som dom blev sjuka.De flesta dog inom tre till fem dagar."DIGERDÖDEN(stora döden)var ett namn för pesten som inte användes förren på 1500-talet.Man kallade sjukdomen för stora döden, eller bråddöden.Pesten var inte enbart en stadssjukdom utan den drabbade även landsbygdens befolkning
Mvh Tjalle_g 
Precis vad jag skulle påpeka.. Där är nog svaret på varför pesten kunde spridas snabbare än vad råttornas bärande smittade. Finns smittan i luften sprids den ju snabbare än med kontakt.Tjalle_g skrev:Farsoten kunde spridas genom bett av infekterade loppor.Det fanns tre former:böldpest,lung och blodpest.Lungpesten smittade även genom utandningsluften.