"Forskare: Sverige stödde NATO under kalla kriget"

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 6 augusti 2006, 18:18

Jag förstår inte riktigt problemet.... vi vill/hoppas attt vi kan vara neutrala under tredje vrädskriget, men om vi inte kan de vill vi ha hjälp av annan makt... vad är problemet.... att vi redan förberett oss att ta emot hjälp?

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 10 augusti 2006, 21:42

Robert Dalsjö svarar på Sverker Åströms och Rolf Ekéus svar i DN Debatt: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=2

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 10 augusti 2006, 22:26

Robert Dalsjö skrev:Något fribrev för den förda politiken kan jag inte skriva ut, eftersom jag är underkastad forskar­samhällets sanningskrav.
Ouch! :) Nog är det mitt intryck att samarbete med NATO var ett stort no-no under kalla kriget, och hur glad jag blev när de första uppgifterna om att vi de facto hade ett omfattande arbete. Att neutralitetspolitiska floskler skjuts i sank är bara välgörande för debatten.

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem

Inlägg av Figaro » 11 augusti 2006, 08:33

Boris Pankin i Expressen 2006-08-07: Sovjetunionen såg inte Sverige som neutralt
Jag hade naturligtvis klart för mig att det inte var neutralitet till kropp och själ. Både under socialdemokratisk och borgerlig ledning var Sverige naturligtvis enigt med västs grundläggande värderingar. Sverige självt var Väst - en av dess inkarnationer. Och kunde i denna egenskap inte undgå att smittas av oro för den mäktige grannen, som var inriktad på den sovjetiska kommunismens seger i hela världen. Glöm inte Nikita Chrusjtjovs ord: Vi ska begrava er...
Retade mej på följande:
i "kalla krigets" början, blev den svenska DC 3:ans besättning offer för den ömsesidiga misstron. Nu vet vi att den spionerade på sovjetisk militär infrastruktur i Baltikum.
Sen när är signalspaning från eget eller internationellt luftrum lika med spioneri? :?

Henriko
Medlem

Inlägg av Henriko » 2 september 2006, 23:21

Såvida man definierar spionage som alla åtgärder, tillåtna som otillåtna, som syftar till att skaffa information om fienden eller främmande makt så kan man nog kalla det för spionage.

laitman
Medlem

Inlägg av laitman » 11 september 2006, 20:43

Hej!
Minns jag rätt eller fel? Gick inte mycket av Sveriges bistånd till länder som agerade krigförande ombud för Sovjetunionen? Sådan länder som Kuba, Vietnam, Etiopien osv?
Laitman

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 13 september 2006, 10:35

laitman skrev:Hej!
Minns jag rätt eller fel? Gick inte mycket av Sveriges bistånd till länder som agerade krigförande ombud för Sovjetunionen? Sådan länder som Kuba, Vietnam, Etiopien osv?
Laitman
Jodå, mycket riktigt var det så. Nu får jag inte upp http://www.sida.se men siffrorna finns säkert där under Svensk biståndshistoria. Ur minnet så gick det rejält med pengar till Kuba då de hade sina lejda trupper i Afrika under slutet av sjuttiotalet. I samma härad vräktes det pengar till Vietnam bl.a. i form av ett papperbruk i Bai-Bang.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 13 september 2006, 10:48

Henriko skrev:Såvida man definierar spionage som alla åtgärder, tillåtna som otillåtna, som syftar till att skaffa information om fienden eller främmande makt så kan man nog kalla det för spionage.
Utan att ha SAOL framför mig så är väl tillåtna åtgärder underättelseinhämtning medans otillåtna är spioneri.

DC 3'an var inget spionplan då den flög på internationellt vatten - Gary Powers U2 var ett spionplan eftersom det flög över Sovjetiskt territorium.

MVH

Hans

BroderNorbagge
Medlem

Re: "Forskare: Sverige stödde NATO under kalla kriget&q

Inlägg av BroderNorbagge » 23 september 2006, 09:55

Wooster skrev:Nedanstående rullade på radion igår. Någon som har någon kommentar? Kommer Dalsjös avhandling som bok? Har han på skorna i det han säger och är det något nytt som kommit fram?
http://www.sr.se/cgi-bin/International/ ... kel=904223

Forskare: Sverige stödde NATO under kalla kriget
Det svenska försvaret hade ett tätt samarbete med NATO ända fram till mitten av 1980-talet, det skriver forskaren Robert Dalsjö vid Försvarets forskningsinstitut i en doktorsavhandling.

Samarbetet ska ha gällt till exempel stridsflyg där svenska flygplatser hade material för att serva och tanka natoplan och det skedde med regeringens kännedom.

- Det här var godkänt av regeringen. Officerarna rapporterade till - och fick instruktioner av - Tage Erlander och de olika försvarsministrarna, säger Robert Dalsjö vid Försvarets forskningsinstitut.

Men från regeringeshåll avvisar man idag Dalsjös uppgifter.

- Den här typen av spekulationer är inget nytt och de ändrar inget i sak. I vår alliansfria politik har vi inte haft något organiserat militärt samarbete med andra länder, säger biträdande statsminister Bosse Ringholm.
Men samtidigt existerade det ju "contigency plans" i Nato för angrep mot mål på svensk territorium med taktiska atomvapen "if need so be" :P . Å andra sidan var det ju slutet hemligt avtal mellan Sovjetiska og Finska myndigheter under Kekkonen-tiden at i tilfälle av et 3. världskrig, så skulle Sovjetiska styrkor få fri lejd at rykka igenom norra Finland mot Norge evt. Sverige utan finskt motstånd. Finnarna hadde även förberedt viss infrastruktur för detta. Inklusive bensinstationer med större behållningstankar för drivmedel enn vad vore normalt för sådana i et gläsbygdsområde.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Re: "Forskare: Sverige stödde NATO under kalla kriget&a

Inlägg av Sarvi » 23 september 2006, 13:00

BroderNorbagge skrev:Men samtidigt existerade det ju "contigency plans" i Nato för angrep mot mål på svensk territorium med taktiska atomvapen "if need so be" :P .
Kärnvapenmålen i Sverige ströks från NATO:s "target lists" under 60-talet. Däremot behölls målen i Finland...
BroderNorbagge skrev:Å andra sidan var det ju slutet hemligt avtal mellan Sovjetiska og Finska myndigheter under Kekkonen-tiden at i tilfälle av et 3. världskrig, så skulle Sovjetiska styrkor få fri lejd at rykka igenom norra Finland mot Norge evt. Sverige utan finskt motstånd. Finnarna hadde även förberedt viss infrastruktur för detta. Inklusive bensinstationer med större behållningstankar för drivmedel enn vad vore normalt för sådana i et gläsbygdsområde.
Har du någon källa på det?

BroderNorbagge
Medlem

Inlägg av BroderNorbagge » 26 september 2006, 18:43

Sarvi skrev:
BroderNorbagge skrev:Men samtidigt existerade det ju "contigency plans" i Nato för angrep mot mål på svensk territorium med taktiska atomvapen "if need so be" :P .
Kärnvapenmålen i Sverige ströks från NATO:s "target lists" under 60-talet. Däremot behölls målen i Finland...
BroderNorbagge skrev:Å andra sidan var det ju slutet hemligt avtal mellan Sovjetiska og Finska myndigheter under Kekkonen-tiden at i tilfälle av et 3. världskrig, så skulle Sovjetiska styrkor få fri lejd at rykka igenom norra Finland mot Norge evt. Sverige utan finskt motstånd. Finnarna hadde även förberedt viss infrastruktur för detta. Inklusive bensinstationer med större behållningstankar för drivmedel enn vad vore normalt för sådana i et gläsbygdsområde.
Har du någon källa på det?
Källan för mina uppgifter om Kekkonens hemliga avtal med Sovjetunionen, är antagligen et föredrag av någon högre officer i norska armen på "Det militære samfunn" i Oslo, någon gång på 1982-talets mitt början. Officeren i fråga tror jag var en generalsofficer vid namn Tønne Huitfeldt. Jag var inte där för at si det så, men fikk indirekta referat bitar av detta föredrag av min tropps ock eskadronschef då jag gjorde lumpen vid Brigaden i Nord Norge.
Egentligen var dessa upgifter hemliga, när Generalen avslöjade dom i sitt tal. Men som min tropps och eskadronschef skojade med, generalen i fråga var både frittalande och "glad i det stärka" (i glaset :wink: ).

Va, "Kärnvapenmålen i Sverige ströks från NATO:s "target lists" under 60-talet", angår, så tror jag nog inte det stämmer :P. Jag tror nog hällre dom ströks någon gång mot slutet av 1980-talet. Men jag har redan sagt "för mycket" om det :oops: så...

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 26 september 2006, 19:22

Vad beträffar de finländska vägnätet så undrar jag om någon finländsk forumist kan kommentera de här uppgifterna. Jag har också hört dom, men har alltid avfärdat det hela som en kallakrigsskröna av den bättre sorten.
BroderNorbagge skrev:Va, "Kärnvapenmålen i Sverige ströks från NATO:s "target lists" under 60-talet", angår, så tror jag nog inte det stämmer :P. Jag tror nog hällre dom ströks någon gång mot slutet av 1980-talet. Men jag har redan sagt "för mycket" om det :oops: så...
Ska be att få hänvisa till Wilhelm Agrell och boken Svenska Förintelsevapen:
Wilhelm Agrell skrev:Listan över tilltänkta kärnvapenmål i det nordiska området ställdes samman av NATO:s nordkommando, som under alla år stod under brittiskt befäl. Till märkligheterna i alliansens kommandostruktur hör att de högsta militära cheferna i Norge inte fick tillgång till planen för kärnvapenangrepp. Däremot hade den norska militärledningen möjlighet att lämna förslag på lämpliga mål och i början av 1960-talet förtecknades sammanlagt 367 tänkbara kärnvapenmål i västra Sovjetunionen, Finland, Sverige och Norge. Efter närmare övervägande beslöt man att stryka målen i Sverige men behålla dem i Finland.
Om jag minns rätt så hänvisar Agrell till en norsk bok eller avhandling för den här uppgiften, men mitt ex av boken ligger tyvärr 40 mil bort, så att jag kan specificera källan närmare just nu.

:)

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Ny avhandling om USA-samarbetet

Inlägg av Sarvi » 17 mars 2009, 09:28

Artikel i SvD idag om USA-samarbetet. Ytterligare en doktorsavhandling kommer med nya uppgifter om Sveriges samarbete med USA och andra NATO-länder under kalla kriget. Intressant är Palmes roll i det hela, och diskrepansen mellan den diplomatiska verkligheten och den militärindustriella verkligheten. Bland annat Agrell har ju tidigare pekat på att USA inte drog in exporten av viktig krigsmateriel till Sverige (som hade en särskild ställning och fick tillgång till samma teknologi som NATO-stater) ens under den mest infekterade Vietnamtiden, men däremot när en Saab-ingengjör "råkade" glömma viktig elektronik i Sovjetunionen tog det hus i helvete. Ska bli intressant att läsa den nya avhandlingen.

Giggegubb
Medlem

Re:

Inlägg av Giggegubb » 18 mars 2009, 23:13

Henriko skrev:Såvida man definierar spionage som alla åtgärder, tillåtna som otillåtna, som syftar till att skaffa information om fienden eller främmande makt så kan man nog kalla det för spionage.

Den enda gräns som DC3 an kan ha kränkt var den mot en baltisk stat. Där hade Sovjetunionen definitivt inget att göra, vare sig moraliskt eller juridiskt, vilket man förstår om man inte accepterar Sovjets ockupation av våra grannstater

Vi kan ju gissa vilket flygvapen som balterna helst ville ha i sitt luftrum: svenska flygvapnet eller det sovjetiska???

LasseMaja
Redaktör emeritus

Re: Re:

Inlägg av LasseMaja » 20 mars 2009, 13:23

Giggegubb skrev:Den enda gräns som DC3 an kan ha kränkt var den mot en baltisk stat. Där hade Sovjetunionen definitivt inget att göra, vare sig moraliskt eller juridiskt, vilket man förstår om man inte accepterar Sovjets ockupation av våra grannstater
Givetvis måste "baltstaterna" under denna tid räknas som en del av Sovjetunionen, precis som Skåne idag är en del av Sverige eller Hawaii är en del av USA.

Skriv svar