Krigsförbrytelser av de allierade

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 30 augusti 2006, 15:15

Stilleben skrev:
Patrik skrev:
Mr x skrev:Hej,
Här finns en länk där det sker en ren avrättning av Tyskar känner ej till vad de hade gjort för att bli avrättade av de Sovjetiska trupper enligt talet.
Ehm, det där var inte sovjetiska soldater, utan amerikanska.
Det är möjligt att tyskarna är manskap ur Einheit Stielau, vilka agerade - iförda amerikanska uniformer - bakom de amerikanska linjerna under Ardenneroffensiven.
Enligt bokverket "Andra världskriget i bild", del "Ardenneroffensiven", där ett foto från filmen återfinns, är så fallet. Alltså avrättning av tyska soldater som för sina uppdrag iklätt sig amerikanska uniformer. Obersturmbannführer Otto Skorzeny (mest känd för sin fritagning av Mussolini 1943) skall ha varit upphovsmannen till detta.
Jasså, är det den bilden ni talar om. Ja det är väl ett krigsbrott i sig att uppträda i motpartensuniform. Så USA ställde upp sådan tyskar mot en vägg och sköt dem, när de fick tag i dem. Möjligtvis efter nånform av ståndsrätt, och möjligtvis är detta också ett krigsbrott, det låter jag vara osagt. Det tråkigaste är dock att helt vanliga frusna fritzar tog kläder från stupade GI:s och satte dessa ovan på sin egen uniform och det hände att även dessa också arkebuserades av bara farten.

Förövrigt förstår jag faktiskt inte den här besattheten om några västallierade enheter sköt fångar eller inte. Det är ju nämnligen inte det värsta de gjorde om man ska se det så. Det värsta är väl dessa skrivbords mördarna som fick för sig att om man medelst bombkrig berövade arbetarna tak över huvudet, så skulle de inte arbeta samt att fiendens stridsvilja skulle minska. Resultatet blev ju hundratusentals döda civila.
Det var i huvudsak engelsmännen som sysslade med detta i ETO emedan amerikanerna tog konceptet med sig till PTO och toppade detta med atombombningarna mot Hiroshima och Nagasaki.

Så frågan om några GI:s eller Tommies fick tuppjuck och sköt några fångar är inte så stort i sammanhanget.

Sonderling

HedMunkfors
Medlem

Inlägg av HedMunkfors » 30 augusti 2006, 23:47

sonderling skrev:HedMunkfors skrev:
Så där är en bekräftelse på att iallafall en handfull judiska soldater begick krigsbrott.
Kan man klandra dem?

Sonderling
Ja för att de var både åklagare, domare och bödlar, och domsalen var skog.

HedMunkfors
Medlem

Inlägg av HedMunkfors » 30 augusti 2006, 23:55

Tar man på sig fiendens uniform för att förvilla fienden och senare tas tillfånga, förlorar man sin krigsfångestaus och räknas som spion. Och kan bli avrättat utan att det är ett brott mot krigets lagar.

Så det var inte krigsfångar som avrättades i filmen utan spioner.

bobbey
Medlem

Inlägg av bobbey » 31 augusti 2006, 15:26

HedMunkfors skrev:Tar man på sig fiendens uniform för att förvilla fienden och senare tas tillfånga, förlorar man sin krigsfångestaus och räknas som spion. Och kan bli avrättat utan att det är ett brott mot krigets lagar.

Har läst om jänkare som klätt ut sig som tyskar och tillfångatagits av tyskarna utan att skjutas...
men det är klart jänkarna har ju alltid gått sin egen väg.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 1 september 2006, 07:05

bobbey skrev:
HedMunkfors skrev:Tar man på sig fiendens uniform för att förvilla fienden och senare tas tillfånga, förlorar man sin krigsfångestaus och räknas som spion. Och kan bli avrättat utan att det är ett brott mot krigets lagar.

Har läst om jänkare som klätt ut sig som tyskar och tillfångatagits av tyskarna utan att skjutas...
men det är klart jänkarna har ju alltid gått sin egen väg.
Har jag aldrig hört talas om, var har du läst det?

Sonderling

Användarvisningsbild
Harald Tandlös
Medlem

Inlägg av Harald Tandlös » 3 september 2006, 17:08

sonderling skrev:
Jag har sökt men finner inte mycket, men det beskrivs ju i Band of Brothers serien att
det förekom krigsförbrytelse i form av avrättningar av fångar etc...
Någon som har fler exempel? Lär förekommit en del stölder också eller är det bara Kelly' s Hjältar?
bobbey
Jag är lite bekymrad över att du verkar använda spelfilmer som din främsta informationskälla :?

Sonderling
Visst förkom det stölder bland amerikanarna ingen tvekan om det, i Dick Winters en av huvudpersonerna i Band Of Brothers beskriver ju i sina memoarer hur han"tog hand om" matsilvret i Hotell Berchtesgaden Hof.

Zeta
Medlem

Inlägg av Zeta » 4 september 2006, 10:54

Visst förkom det stölder bland amerikanarna ingen tvekan om det, i Dick Winters en av huvudpersonerna i Band Of Brothers beskriver ju i sina memoarer hur han"tog hand om" matsilvret i Hotell Berchtesgaden Hof.
Det är utan tvekan inte vackert att stjäla, men killen som "tog hand om" silvret har knappast begått en krigsförbrytelse :D :roll:

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 4 september 2006, 12:35

Zeta skrev:
Det är utan tvekan inte vackert att stjäla, men killen som "tog hand om" silvret har knappast begått en krigsförbrytelse :D :roll:
Onekligen låter det ju banalt i jämförelse, men plundring av civilbefolkningen är en krigsförbrytelse.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 4 september 2006, 12:51

Läser Tysk dagbok 1945 - 46 av V Gelfand, och på sid 48 utföres något som verkar krigsbrottsliknande.
Hos fienden syns inga kvinnor till sedan man stuckit en påle i kroppen på en av dem och skickat henne naken tillbaka till den tyska sidan. Det kan dock inte uteslutas att de dyker upp igen.
MVH

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 4 september 2006, 13:49

Battler skrev:Läser Tysk dagbok 1945 - 46 av V Gelfand, och på sid 48 utföres något som verkar krigsbrottsliknande.
Hos fienden syns inga kvinnor till sedan man stuckit en påle i kroppen på en av dem och skickat henne naken tillbaka till den tyska sidan. Det kan dock inte uteslutas att de dyker upp igen.
MVH
Verkar är understatement. Fasansfullt vidrigt.

Jag hoppas dock att det är en sk skämtsamt omskrivning av våldtäkt.
Iofs ett krigsbrott det också.

Zeta
Medlem

Inlägg av Zeta » 4 september 2006, 16:54

Dûrion Annûndil skrev:
Zeta skrev:
Onekligen låter det ju banalt i jämförelse, men plundring av civilbefolkningen är en krigsförbrytelse.
Men det var ju NSDAP som ägde hotellet sedan partiet köpte det 1939.
Alltså ingen civilperson som plundrades utan nazistpartiet. Räknas även det som krigsförbrytelse? För mig låter det mera som en stöld...men jag är ingen jurist och kan förstås ha fel ...

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 4 september 2006, 17:12

Zeta skrev:
Dûrion Annûndil skrev:
Zeta skrev:
Alltså ingen civilperson som plundrades utan nazistpartiet. Räknas även det som krigsförbrytelse? För mig låter det mera som en stöld...men jag är ingen jurist och kan förstås ha fel ...
Jag är inte heller någon jurist. :) Och jag var lite snabb där och uppfattade inte det där med att det tillhörde NSDAP. Men oavsett tror jag nog att NSDAP egendom räknas som privat egendom även i det här fallet - inte ett militärt mål alltså och får inte stjälas. Rent juridiskt sett. Silverföremålen har ju ingen militär nytta, eller är skadliga för anfallaren (förutsatt att de inte används i närstrid! :wink: ).

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 4 september 2006, 18:12

sonderling skrev:HedMunkfors skrev:
Så där är en bekräftelse på att iallafall en handfull judiska soldater begick krigsbrott.
Kan man klandra dem?

Sonderling
Klart man kan klandra dem?
Varför skulle man inte kunna göra det?
Ett krigsbrott rättfärdigar väll inte ett annat?

Värsta skit snack jag hört...

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 4 september 2006, 18:23

sonderling skrev:
Stilleben skrev:
Patrik skrev:
Mr x skrev:Hej,
Här finns en länk där det sker en ren avrättning av Tyskar känner ej till vad de hade gjort för att bli avrättade av de Sovjetiska trupper enligt talet.
Ehm, det där var inte sovjetiska soldater, utan amerikanska.
Det är möjligt att tyskarna är manskap ur Einheit Stielau, vilka agerade - iförda amerikanska uniformer - bakom de amerikanska linjerna under Ardenneroffensiven.
Enligt bokverket "Andra världskriget i bild", del "Ardenneroffensiven", där ett foto från filmen återfinns, är så fallet. Alltså avrättning av tyska soldater som för sina uppdrag iklätt sig amerikanska uniformer. Obersturmbannführer Otto Skorzeny (mest känd för sin fritagning av Mussolini 1943) skall ha varit upphovsmannen till detta.
Jasså, är det den bilden ni talar om. Ja det är väl ett krigsbrott i sig att uppträda i motpartensuniform. Så USA ställde upp sådan tyskar mot en vägg och sköt dem, när de fick tag i dem. Möjligtvis efter nånform av ståndsrätt, och möjligtvis är detta också ett krigsbrott, det låter jag vara osagt. Det tråkigaste är dock att helt vanliga frusna fritzar tog kläder från stupade GI:s och satte dessa ovan på sin egen uniform och det hände att även dessa också arkebuserades av bara farten.

Förövrigt förstår jag faktiskt inte den här besattheten om några västallierade enheter sköt fångar eller inte. Det är ju nämnligen inte det värsta de gjorde om man ska se det så. Det värsta är väl dessa skrivbords mördarna som fick för sig att om man medelst bombkrig berövade arbetarna tak över huvudet, så skulle de inte arbeta samt att fiendens stridsvilja skulle minska. Resultatet blev ju hundratusentals döda civila.
Det var i huvudsak engelsmännen som sysslade med detta i ETO emedan amerikanerna tog konceptet med sig till PTO och toppade detta med atombombningarna mot Hiroshima och Nagasaki.

Så frågan om några GI:s eller Tommies fick tuppjuck och sköt några fångar är inte så stort i sammanhanget.

Sonderling
Kan man inte säga då att några tyska ss soldater fick tuppjuck när don mörda några engelska fångar eller amrikanska då oxå???
Eller är det inte samma sak?????
Stort o stor?? vet du hur många dom allierade sköt då???

Zeta
Medlem

Inlägg av Zeta » 4 september 2006, 20:44

Dûrion Annûndil skrev:
Zeta skrev:
Jag är inte heller någon jurist. :) Och jag var lite snabb där och uppfattade inte det där med att det tillhörde NSDAP. Men oavsett tror jag nog att NSDAP egendom räknas som privat egendom även i det här fallet - inte ett militärt mål alltså och får inte stjälas. Rent juridiskt sett. Silverföremålen har ju ingen militär nytta, eller är skadliga för anfallaren (förutsatt att de inte används i närstrid! :wink: ).

Mvh -Dan
:D :D
Ja, det är nog så enligt lagen. Plundring är plundring.
Kan tänka mig att nazi silverbestick från "Hitlers hotell" måsta ha haft mycket högt "suvenirvärdet" :wink:

Skriv svar