Betamax
Betamax
Det sägs alltid att Beta gav så mycket bättre bild än VHS. Stämmer det?
Intressant. Jag tänkte nyligen att VHS vs. Betamax antagligen är lite av en faktoid.
Jag tror att den avgörande faktorn för bilden är hur fort bandet snurrar. Rör sig bandet snabbt får man mer data per sekund och bättre bild, men kortare speltid. Som jag fårstår det så var Betamax tekniskt något mer avancerad från början. Standardversionen av Betamax snurrade snabbare än VHS, men VHS införde "Long Play" (halv rotationshastighet) som gav ett stort övertag i speltid. Speltid visade sig vara viktigare för kunderna. Ironiskt nog betydde den större konkurrensen mellan VHS-tillverkarna att det formatet utvecklades mer och med tiden blev VHS det tekniskt bättre alternativet.
Personligen har jag aldrig sett Betamax i drift. Är det någon här som har erfarenhet av båda?
Jag tror att den avgörande faktorn för bilden är hur fort bandet snurrar. Rör sig bandet snabbt får man mer data per sekund och bättre bild, men kortare speltid. Som jag fårstår det så var Betamax tekniskt något mer avancerad från början. Standardversionen av Betamax snurrade snabbare än VHS, men VHS införde "Long Play" (halv rotationshastighet) som gav ett stort övertag i speltid. Speltid visade sig vara viktigare för kunderna. Ironiskt nog betydde den större konkurrensen mellan VHS-tillverkarna att det formatet utvecklades mer och med tiden blev VHS det tekniskt bättre alternativet.
Personligen har jag aldrig sett Betamax i drift. Är det någon här som har erfarenhet av båda?
- MoparMadness
- Medlem
Betamax var en nedbantad version av proffsformatet U-matic, vilket kanske imponerade på det fåtal som hört talas om U-matic. Enligt Wikipedias utmärkta artikel, liksom en del andra sidor jag sett, var kvalitetsskillnaden betydligt mindre än vad den brukar framställas som. Har aldrig sett den, men någon innehavare nämnde (för tjugo år sedan) något trotsigt om att det ju var mycket bättre bild! Man kan tänka sig att märkestrohet á la Mac/Linux/div. bilmärken spelar in...
Wikipedia skriver också om att Sony var girigare (läser jag mellan raderna) när det gällde att licensiera tekniken till andra tillverkare - färre märken, högre priser. Tillkommer den berömda skillnaden i speltid:
http://en.wikipedia.org/wiki/Videotape_format_war
http://en.wikipedia.org/wiki/Betamax
Där står en kryptisk kommentar att speltiden inte var en lika stor grej med europeiska PAL-systemet? Vet inte vad som avses. Hur som helst - en teknikdemonstration av VHS kontra Beta hade vart mycket intressant. Något för teknikmuseerna?
Wikipedia skriver också om att Sony var girigare (läser jag mellan raderna) när det gällde att licensiera tekniken till andra tillverkare - färre märken, högre priser. Tillkommer den berömda skillnaden i speltid:
Man kan tänka sig att kopplingen till U-matic, där kvalité naturligtvis var A och O, fördunklade Sonys omdöme. Men observera att JVC, enligt denna beskrivning, protesterade mot Matsushitas nyttjande av deras VHS-teknik! Notera även priset, tusen dollar för en vanlig video..! Urrf.The real reason for the success of VHS is RCA, who asked Matsushita for a 4 hour VHS machine. RCA had earlier discussed this with Sony during Beta's development phase, but Sony's engineers felt that by slowing the tape speed from 4 to 2 cm/sec and narrowing the video track, the picture would be of such poor quality that it wasn't worth it at that point in time. Matsushita, despite protests from JVC, delivered Long Play, exactly what RCA wanted. RCA in turn would offer their 4 hour VHS decks at a suggested retail of $995. RCA's pricing and marketing of their 4 hour mode VHS machine would be crucial.
http://en.wikipedia.org/wiki/Videotape_format_war
http://en.wikipedia.org/wiki/Betamax
Där står en kryptisk kommentar att speltiden inte var en lika stor grej med europeiska PAL-systemet? Vet inte vad som avses. Hur som helst - en teknikdemonstration av VHS kontra Beta hade vart mycket intressant. Något för teknikmuseerna?
Om jag nu minns rätt i från huvudet så ska den analoga bandbredden på NTSC vara 4.2 MHz medans den i PAL är över 5 MHz. Vidare har jag också för mig att Super VHS hade en bandbredd på 3.5 medans vanlig VHS låg på 2. Long Play är sådeles ännu lägre. Så den redan sämre NTSC signalen blir ju relativt sätt inte lika degraderad som en PAL signal blir i "Long Play"-läge.
För övrigt så har jag hört under min frilanstid att Betamax kasetten fick ett nytt liv som BetaCam SP, med 4 ggr så hög bandhastighet så användes den till alldeles nyligen i proffskameror. Men då med endast runt 30 minuters speltid. Den kasetten är inte större än VHS, dess kortsida är något kortare men i samma sorleksordning. Detta plastformat användes sen även för DigiBeta, något som den förmodligen fortfarande används som även om det verkar som någon sorts DVD-RAM liknande skivkasetter verkar vara det nya formatet.
För övrigt så har jag hört under min frilanstid att Betamax kasetten fick ett nytt liv som BetaCam SP, med 4 ggr så hög bandhastighet så användes den till alldeles nyligen i proffskameror. Men då med endast runt 30 minuters speltid. Den kasetten är inte större än VHS, dess kortsida är något kortare men i samma sorleksordning. Detta plastformat användes sen även för DigiBeta, något som den förmodligen fortfarande används som även om det verkar som någon sorts DVD-RAM liknande skivkasetter verkar vara det nya formatet.
- MoparMadness
- Medlem
- MoparMadness
- Medlem
Nu har jag fått svar från gurun, som emellertid stödjer påståendets sanningshalt:

Detta betraktar jag som facit, tills motsatsen bevisats.Bertil Hellsten skrev:Jo, Betamax var betydligt bättre än VHS. Både detaljåtergivning av brusfrihet var bättre. När jag såg VHS första gången trodde jag inte att det skulle överleva. Betamax fanns ju redan. Problemet var att Betamax från början bara gav 1 timmes speltid. VHS gav två och kunde rymma en långfilm. Det kunde inte Betamax, och VHS-gänget samarbetade med filmindustrin och kunde leverera köp- och hyrfilm på kassetterna. Det kunde inte Betamax, och därför vann VHS.
Det finns en bra och ingående artikel (som jag letat efter men kommer inte ihåg vilka sökord på google som gav mig "napp") på nätet detta tas upp i detalj. Det är mycket för- och emot båda standarderna. Saker ni redan tagit upp, men saker som gjorde Betamax till en sämre produkt är:
- De tekniska värdena är i punkt efter punkt till Betamax fördel, men utnyttjades dåligt
- Snyggare bild utan flimmer vid fram/tillbakaspolning, och dessutom snabb sådan. Men till priset av att bandet inte träddes av mekanismen, vilket ledde till att banden slets ut väldigt snabbt.
- Sony intrigerade och var giriga som vanligt istället för att släppa formatet fritt. De hade bl.a. åsikter om vad som skulle få spelas in på banden.
- Däremot var Sony inte sena med att försöka prångla ut Betamax till andra, tvärtom, de försökte, men behöll sina restriktioner, och stora aktörer som JVC ville helt enkelt inte ha det, då det hade sina nackdelar, det var inte vad deras kudner ville ha: möjlighet spela in en hel film, hållbarhet osv.
- I praktiken tyckte inte folk att det var någon speciellt mycket bättre bild, och tidningar osv som recenserade tyckte VHS var ibland t.o.m. bättre. Detta berodde säkert på bättre bandspelare som bättre tog tillvara vad VHS kunde uppnå.
- Betamax kunde inte spela in en hel långfilm på ett band. Punkt.
- Som slutsats: VHS var överlägsen som produkt alla aspekter inräknat.
Man kan dra massa paralleller till bilar, datorer osv där nåt som är bättre i alla fall inte säljer mest, och inte alltid för att folk är dumma i huvudet, tvärtom.
- De tekniska värdena är i punkt efter punkt till Betamax fördel, men utnyttjades dåligt
- Snyggare bild utan flimmer vid fram/tillbakaspolning, och dessutom snabb sådan. Men till priset av att bandet inte träddes av mekanismen, vilket ledde till att banden slets ut väldigt snabbt.
- Sony intrigerade och var giriga som vanligt istället för att släppa formatet fritt. De hade bl.a. åsikter om vad som skulle få spelas in på banden.
- Däremot var Sony inte sena med att försöka prångla ut Betamax till andra, tvärtom, de försökte, men behöll sina restriktioner, och stora aktörer som JVC ville helt enkelt inte ha det, då det hade sina nackdelar, det var inte vad deras kudner ville ha: möjlighet spela in en hel film, hållbarhet osv.
- I praktiken tyckte inte folk att det var någon speciellt mycket bättre bild, och tidningar osv som recenserade tyckte VHS var ibland t.o.m. bättre. Detta berodde säkert på bättre bandspelare som bättre tog tillvara vad VHS kunde uppnå.
- Betamax kunde inte spela in en hel långfilm på ett band. Punkt.
- Som slutsats: VHS var överlägsen som produkt alla aspekter inräknat.
Man kan dra massa paralleller till bilar, datorer osv där nåt som är bättre i alla fall inte säljer mest, och inte alltid för att folk är dumma i huvudet, tvärtom.
Pratade nyligen med ett gammalt Betamax-fan. Nu i backspegeln och mindre märkes- och teknikval-lojalitet minns han mer de utslitna banden, de korta inspelningstiderna och den mycket varierande bildkvaliteten (t.ex. gömmande av dåliga band- och inspelningar så inte vännerna som valt VHS såg, och hade bara framme de band med bättre bildkvalitet än VHS, som betamax i teorin kunde uppnå). Video 2000 ansåg han fortfarande som överlägsen VHS dock =)