Yepp.maddog skrev:?? Dambuster?? Var inte det engelsk?
Quiz: Andra världskriget
- Belisarius
- Medlem
Och Zeta - prickade 1:an! Ploesti-raiden 1:a augusti 1943 var en massaker. Av 177 insatta B-24 Liberators, skjöts 53 ned (30%). Av de c:a 120 som tog sig 'hem' - varZeta skrev:Attacken mot Ploesti var en katastrof för USAAF. Man förlorade ca.30% av den insatta styrkan och bestämde sig att sluta bomba från låg höjd. Den ökända "Dambuster raid" var inte heller någon dans på rosor. USAAF förlorade over 40 % av Lancaster planen som användes
55 (31%) så skadade att de bara dög till 'reservdelar'
3:an bland katastrof-raiderna: Den 'andra' Schweinfurt-raiden 14/10/1943. 60 B-17 förlorade av 291 insatta = 20,6 %.
4:an - var den 'första Schweinfurt-Regensburg' den 17/8/43. 60 förlorade B-17 av
376 insatta plan = 16%.
Någon som kan pricka 2:an? Den är mindre känd - och hände i januari 1944..../Varjag
Zeta har ett 'Norden-sikte'! Absolut....raiden kallas oftast 'Brunswick' för Braunschweig och Oschersleben var e t t av målen, Halberstadt det tredje. Hela styrkan bestod av 663 B-17 och B-24, men 2/3-delar återkallades p.g.a. uselt väder. 219 plan fullföljde och 60 stycken blev nedskjutna, värre än 20 - hela 27%.Zeta skrev:Attacken mot Oschersleben den 11:e jan?? ca.20%-iga förluster + många skadade flygplan.
Zeta's fråga.....Varjag
Tack Varjag
EDIT: Gosh! vad jag har klantat mig med "Dambusters"
Det var givetvis RAF som bombade......
Borde ha googlat innan jag skriver något så korkat
Felet är så flagrant att well-mannered Varjag ville nog inte ens påpeka det....
Mannen på bilden var tills relativt nyligen ganska okänd, trots att han verkar vara en av de viktigaste bland andra världskrigets spioner.
Vem är han?
EDIT: Gosh! vad jag har klantat mig med "Dambusters"
Det var givetvis RAF som bombade......
Mannen på bilden var tills relativt nyligen ganska okänd, trots att han verkar vara en av de viktigaste bland andra världskrigets spioner.
Vem är han?
- Bilagor
-
- Hero.jpg (11.96 KiB) Visad 772 gånger