Okej då förstår jag.
Som Ragnar skrev ska du ha Marines och Commando som trait. Du kan landstiga med fler trupper men se då till att du inte låter en fjuttig lt. general föra befälet, eventuellt kan du tillföra ett högkvarter.
Jag har själv spelat som USA och när jag skulle invadera Europa så började jag med att förklara krig mot Vichyfrankrike, jag rensade Nordafrika från trupper och sedan tog jag steget över till Sydfrankrike. Fördelen med förklara Vichyfrankrike och invadera dem är att de är enklare att vinna över dem när det gäller landstigning. I mitt scenario så ingick inte ens Vichy och Tyskland en allians vilket innebar att jag bara tog de centrala delarna av Vichy. Jag lät Vichyfrankrike behålla en ring av provinser runt mig så de hemska tyskarna inte kunde anfalla mig innan jag hade tillräckligt med trupper. Först när jag hade tillräckligt med trupper i södra Frankrike då anföll jag Tyskland.
Hur långt har du kommit i din forskning med landdoktriner?
/Martin
Hearts Of Iron2 nybörjare som vill ha hjälp!
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
- Ragnar Svedje
- Medlem
Det finns en algoritm i spelet som gör att du bestraffas ju fler divisioner du använder, om du har sju eller åtta divisioner får du inte mer styrka utan straffet tar ut den extra effekten.Che Guevara skrev:ok, tack så mycket för svaren. Men varför ska man bara ha sex divisioner?
Naturligtvis skall du ha 10-15 divisioner extra väntandes i båtarna som du går i hamn med direkt när dina sex landstigningsdivisioner har tagit provinsen.
Lycka till.
- Ragnar Svedje
- Medlem
Har Tyskland tagit England? Om inte så har du stora möjligheter att landstiga i Europa eftersom du mha flyg baserat i England kan skaffa luftherravälde och sedan bomba i samband med landstigningen.
Om han tagit England kanske du kan få med dig Irland i en allians eller förklara krig mot dem. Den främsta anledningen till att jag ogillar att spela USA är att landet såsom varandes en demokrati måste uppföra sig medan motståndarna kan härja fritt, händerna bakbundna...
Ett roligt spel är att spela England och satsa på sjö- och flyg. När väl kriget bryter ut lyckas jag ibland ha 8 st Naval Bombers, 4 Tactical Bombers och jag minns inte hur många interceptors. Viktigt är också sjödoktrinerna som ger mig bättre positioning.
Direkt kriget bryter ut går interceptors ut med aggressiv patrullering i norra Tyskland samtidigt som TB gör Runway cratering i Wilhelmshafen och Kiel. Därefter tar jag fyra Naval Bombers under en Lt. Gen med naval bomning som trait på dagen och en likadan styrka på natten. Ungefär 30 skepp används till att spärra utfarten från Atlantsidan om Tyskland så att de skepp tyskarna har i de hamnarna stannar där. Sedan smäller jag på med Naval Bombing dag och natt till hamnkapaciteten ligger på noll och skeppen sänks ett efter ett. Sedan den andra hamnen (börja med den där minst antal skepp finns) och pang på. Tyvärr brukar bombplanen behöva vila och de lyckas aldrig för mig att förinta hela tyska flottan i hamn från luften.
När Tyskarna tagit Frankrike börjar de med blitzen och då har jag minst en radar i de fyra gränsprovinserna samt massor med luftvärn och patrullerar gränsen (aldrig den andra sidan där det är ofördelaktigt att slåss) med uppgraderade och nybyggda interceptors. Sköna dueller som alltid slutar med brittisk seger och ökad erfarenhet för mina flygare. Tyskland kan sedan lägga björnen vid sina fötter om de vill, med en sådan start och ett sådant teknologiskt försprång kan de aldrig invadera England och sedan när väl USA går med i kriget brukar jag vinna till slut (ikraft av fler poäng).
Om han tagit England kanske du kan få med dig Irland i en allians eller förklara krig mot dem. Den främsta anledningen till att jag ogillar att spela USA är att landet såsom varandes en demokrati måste uppföra sig medan motståndarna kan härja fritt, händerna bakbundna...
Ett roligt spel är att spela England och satsa på sjö- och flyg. När väl kriget bryter ut lyckas jag ibland ha 8 st Naval Bombers, 4 Tactical Bombers och jag minns inte hur många interceptors. Viktigt är också sjödoktrinerna som ger mig bättre positioning.
Direkt kriget bryter ut går interceptors ut med aggressiv patrullering i norra Tyskland samtidigt som TB gör Runway cratering i Wilhelmshafen och Kiel. Därefter tar jag fyra Naval Bombers under en Lt. Gen med naval bomning som trait på dagen och en likadan styrka på natten. Ungefär 30 skepp används till att spärra utfarten från Atlantsidan om Tyskland så att de skepp tyskarna har i de hamnarna stannar där. Sedan smäller jag på med Naval Bombing dag och natt till hamnkapaciteten ligger på noll och skeppen sänks ett efter ett. Sedan den andra hamnen (börja med den där minst antal skepp finns) och pang på. Tyvärr brukar bombplanen behöva vila och de lyckas aldrig för mig att förinta hela tyska flottan i hamn från luften.
När Tyskarna tagit Frankrike börjar de med blitzen och då har jag minst en radar i de fyra gränsprovinserna samt massor med luftvärn och patrullerar gränsen (aldrig den andra sidan där det är ofördelaktigt att slåss) med uppgraderade och nybyggda interceptors. Sköna dueller som alltid slutar med brittisk seger och ökad erfarenhet för mina flygare. Tyskland kan sedan lägga björnen vid sina fötter om de vill, med en sådan start och ett sådant teknologiskt försprång kan de aldrig invadera England och sedan när väl USA går med i kriget brukar jag vinna till slut (ikraft av fler poäng).
Jag funderar på att spela som England när jag har avslutat min omgång med Tyskland.Ragnar Svedje skrev:Har Tyskland tagit England? Om inte så har du stora möjligheter att landstiga i Europa eftersom du mha flyg baserat i England kan skaffa luftherravälde och sedan bomba i samband med landstigningen.
Vid vilken tid brukar du känna dig mogen att invadera England då?
Vilken provins brukar du ta först i Frankrie?
Brukar du inte slåss I Nordafrika och sen kriga dig igenom Italien till Tyskland?
Fast du kanske har prövat på alla möjliga varianter om du har spelat England några gånger.
- Ragnar Svedje
- Medlem
Jag brukar aldrig invadera England, för det första har jag otroligt svårt för landsättningar och invasioner av hav, det känns enklare för mig att besegrat Sovjet än att invadera England vilket väl säger något om migGröfaz skrev:Jag funderar på att spela som England när jag har avslutat min omgång med Tyskland. Vid vilken tid brukar du känna dig mogen att invadera England då?
Vilken provins brukar du ta först i Frankrie?
Brukar du inte slåss I Nordafrika och sen kriga dig igenom Italien till Tyskland?
Fast du kanske har prövat på alla möjliga varianter om du har spelat England några gånger.
Om du spelar England så kommer Tyskland att sätta igång blitzen direkt efter Frankrikes fall sommaren 1940, stoppar du blitzen blir det inga landstigningsförsök. Och glöm inte Norge, med kunskap om historien och basala kunskaper i sjökrig (t.o.m. en landkrabba som jag fixar detta) kan du anställa en massaker på Krigsmarine vid invasionen av Norge och därefter har du Norge som allierad. Danmark går naturligtvis inte att rädda.
Har spelat England några ggr och vill varna för felet att smådutta med flyg, flotta och arme. Gör inte det! Bestäm dig först för att antingen föra en landbaserad strategi (vilket är min favorit) eller en flygbaserad dito.
Om du gör en sjöbaserad och lägger ner massor med tid och kraft på att doktriner och flottkompositioner, bygger ut hamnkapaciteten osv. Och sedan ligger AI:n bara med hela flottan i hamn och inget händer. Det känns fördjävligt måste jag säga! Så tänk på det, och ännu värre om du har byggt en CV flotta som krossar allt motstånd och sätter den på en "set and forget" mission så kan det ge dig f-n på att AI:n kommer att vänta, och vänta tills det kommer ett åskväder och alla andra parametrar talar emot dig och sedan angripa med en klassisk flotta och sänka alla dina CV innan du hinner avbryta. Har hänt mig och datorn var på väg ut genom fönstret, tro mig!
Problemet är att en dator kan bokstavligen hålla tusen bollar i luften medan du som människa inte orkar hålla skärpan uppe timme, efter timme på vad flottan gör medans du bökar med armen i afrika...
Om du kör landbaserat bygg endast första generationens interceptor och (ev. tactical bomber) och satsa sedan allt på armen, infanteri alltså inte pansar. Satsa "allt" betyder naturligtvis att du även skall satsa på industrin. Därefter skapar du minst 20 helst 30 divisioner infanteri som du för över till Frankrike (ett tips är att först ta send expiditory force och sedan inom två månader före krigsutbrottet med Polen ta "assume military control" över Frankrike. Då kan du spela flera intressanta alternativ, dels invänta den tyska offensiven och hålla stånd men även anfalla över Maginotlinjen och ta några provinser där. Det krävs mer än man tror att hålla stånd mot Tyskland, spelar du på nivån hard så får du räkna med att spela flera gånger innan du hittar en bra strategi som duger mot den tyska anstormningen.
Sista gången jag körde och överlevde byggde jag fem fort i varje provins från Maginotlinjens slut till Atlanten och massor med infanteri och goda doktriner, det var på håret att de skulle bryta igenom och när det väl gör det är de svårstoppade !!!!!
Om du å andra sidan lyckas hålla stånd har du vunnit, efter att Barbarossa bryter ut väntar du och tar bort trupper från gränsen (för att lura AI:n att föra över mer tilkl öst) och sedan satsar du på en kraftig offensiv som ofta kan föra dig ända till Berlin... Roligt "kallt krig" mellan öst och väst, har aldrig lyckats provocera Sovjet att anfalla men "Koreakriget" stod i bjärt kontrast till det riktiga !!! Det tog 17 dagar och nordkorea han inte ens flytta en division från en provins till en annan inom sitt eget land. Allierad dygnetrunt-bombning i kombination med den tid det tar för syd att promenera till Pyonyang är vad som sätter gränsen för hur lång tid Koreakriget tar. Tänk om det varit så på riktigt!
Satsa på armen du, och se det som en två stegsprocess. Först vinna andra världskriget, sedan provocera fram det tredje världskriget och vinna det !!