Diskuterade med en lite äldre (40-talist) herre idag, han mindes mycket väl när zigenarna kom förbi, bjöd in folk på fest och hur spännande allt var. Tattare var bofasta, ofta kriminella eller något ditåt. Det verkar onekligen som om zigenare var en folkgrupp och tattare en socialgrupp - en zigenare som stannar kvar blir tattare, en tattare som blir kamrer eller direktör är icke tattare mer.
...Ungefär så, i just det sammanhanget såklart.
"Tattare" & Resande
-
hans lindquist
- Medlem
Exakt definition omöjlig
Benämningen "tattare" användes tämligen godtyckligt av myndigheterna långt in på förra seklet. Personer med låg social ställning, kringflackande livsstil med småhandel och/eller tivoliverksamhet klassades ofta, med ättlingar, som tattare eller "av tattaresläkt". Mörk hårfärg underlättade benämningen. Bevisad eller misstänkt kriminalitet likaså.
Några grupper kallade och kallar sig själva tattare eller resande och hänvisar till familjetraditionen. Andra med ursprung i kretsar med samma livsstil värjer sig mot benämningen.
Hur åstadkomma en exakt definition ur allt detta? Begreppet "tattare" fördunklar betydligt mer än det förklarar. Den dubiösa tattartermen har sannolikt förlett en del forskare i fysisk antropologi att uppfinna en rasgrupp istället för att upptäcka en sådan. Ordets makt över tanken.
Förövrigt används begreppet allmänt nedsättande som i raggartermen "tattarkrom", där det betecknar billig aluminiumfärg som ersättning för bortrostad förkromning på gamla bilar.
Några grupper kallade och kallar sig själva tattare eller resande och hänvisar till familjetraditionen. Andra med ursprung i kretsar med samma livsstil värjer sig mot benämningen.
Hur åstadkomma en exakt definition ur allt detta? Begreppet "tattare" fördunklar betydligt mer än det förklarar. Den dubiösa tattartermen har sannolikt förlett en del forskare i fysisk antropologi att uppfinna en rasgrupp istället för att upptäcka en sådan. Ordets makt över tanken.
Förövrigt används begreppet allmänt nedsättande som i raggartermen "tattarkrom", där det betecknar billig aluminiumfärg som ersättning för bortrostad förkromning på gamla bilar.
Re: Exakt definition omöjlig
Tattare är en term som man ibland i min barndom kunde få höra användas mot familjer/personer av den allra lägsta sociala statusen. Personer som inte hade ett ordentligt jobb, höll sig för sig själva, hade många barn, inte så städat hemma, fattiga, osv.hans lindquist skrev:Förövrigt används begreppet allmänt nedsättande som i raggartermen "tattarkrom", där det betecknar billig aluminiumfärg som ersättning för bortrostad förkromning på gamla bilar.
De socialt och politiskt aktiva kallar sig idag som sagt resande, och mitt intryck är att den teori som omhuldas mest f n är att de skulle vara ättlingar till de första romer som kom till Norden på 1500-talet. Ofta mer eller mindre uppblandade med personer ur den bofasta befolkningen. Det starkaste stödet för denna teori är vad jag förstår det språkliga släktskapet mellan Sveriges resande och Finlands romer, som ju kom vid samma tillfälle.
Resande har tidigare ofta tagit avstånd från släktskap med andra romer, men det håller på att ändras idag. Jag gissar att vi snart har en situation då termen romer kan användas som sammanfattande begrepp för alla grupper som talar språk med besläktade drag (romani chib, rommani etc).
Ett intressant problem som uppstår då är hur man skall betrakta andra grupper med en liknande livsstil men utan språklig eller historisk anknytning till romerna.
/ Probstner
Resande har tidigare ofta tagit avstånd från släktskap med andra romer, men det håller på att ändras idag. Jag gissar att vi snart har en situation då termen romer kan användas som sammanfattande begrepp för alla grupper som talar språk med besläktade drag (romani chib, rommani etc).
Ett intressant problem som uppstår då är hur man skall betrakta andra grupper med en liknande livsstil men utan språklig eller historisk anknytning till romerna.
/ Probstner
Mycket intressant information. Då tror jag att jag har ganska klart för mig vilka tattarna respektive romerna är.Hexmaster skrev:Diskuterade med en lite äldre (40-talist) herre idag, han mindes mycket väl när zigenarna kom förbi, bjöd in folk på fest och hur spännande allt var. Tattare var bofasta, ofta kriminella eller något ditåt. Det verkar onekligen som om zigenare var en folkgrupp och tattare en socialgrupp - en zigenare som stannar kvar blir tattare, en tattare som blir kamrer eller direktör är icke tattare mer.
...Ungefär så, i just det sammanhanget såklart.