Stinger-robot i filmen "Syriana". *Spoiler*

Användarvisningsbild
MOS 13F
Medlem

Stinger-robot i filmen "Syriana". *Spoiler*

Inlägg av MOS 13F » 12 augusti 2006, 19:10

Såg just filmen "Syriana" om oljekonflikten i världen. I filmen använde islamistiska terrorister en Stinger-robot för att slå ut en oljetanker. Kan det vara möjligt med stridsspets som väger 3kg? Det antyds i filmen att den har riktad sprängverkan. Vad kan den tänkas ha för penetrationsförmåga?

Dessutom anses George Clooneys rollfigur ha satt målsökningsystemet ur funktion. Nån som kan gissa vad han gjorde? Speciellt med tanke på att den verkade gå att använda på nära håll ändå(vilket antagligen innebär enkel resa för skytten)?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: Stinger-robot i filmen "Syriana". *Spoiler*

Inlägg av MD650 » 12 augusti 2006, 19:27

MOS 13F skrev:Såg just filmen "Syriana" om oljekonflikten i världen. I filmen använde islamistiska terrorister en Stinger-robot för att slå ut en oljetanker. Kan det vara möjligt med stridsspets som väger 3kg? Det antyds i filmen att den har riktad sprängverkan. Vad kan den tänkas ha för penetrationsförmåga?

)?
En verkans del på 3 kg och med RSV är nog rimligt. Men att nedkämpa en tanker...njaeee. Om Du har tur att träffa en tom tank som innehåller mycket lättantändliga gaser...kanske möjligt.
Avseende pentrationsförmåga...gissningsvis 30-40 cm
:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 12 augusti 2006, 21:44

Redeye hade bara ~1kg - så jag tror inte Stinger har tre gånger så mycket.

Att sätta fyr på en tanker med en så liten laddning tror jag inte på utan enorm flax - betänk att stridsdelen är optimerad för luftmål och inte för pansar/stålplåt.

Hur är det f.ö. med dubbelskrov på de flesta moderna tankers - båtmaffian någon?

Slutligen överlevde väl flera tankers under det första gulfkriget (Iran-Irak) träffar av betydligt rejälare doningar.

Mina 2 € cent.

MVH

Hans

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 12 augusti 2006, 22:14

nä en stinger lär nog inte sänka en tanker.... möjligtvis om den håller på att ventilera tankarna och däcket/tankarna är fulla med explosiv gas.... (moderna tankers har en massa metoder för att minska gas konsentrationen)

Användarvisningsbild
steben
Medlem

Inlägg av steben » 12 augusti 2006, 22:41

Hans skrev:Redeye hade bara ~1kg - så jag tror inte Stinger har tre gånger så mycket.

Att sätta fyr på en tanker med en så liten laddning tror jag inte på utan enorm flax - betänk att stridsdelen är optimerad för luftmål och inte för pansar/stålplåt.

Hur är det f.ö. med dubbelskrov på de flesta moderna tankers - båtmaffian någon?

Slutligen överlevde väl flera tankers under det första gulfkriget (Iran-Irak) träffar av betydligt rejälare doningar.

Mina 2 € cent.

MVH

Hans

Dubbelskrov och dubbelbotten är ju två skilda saker, vart faktist lite konfunderad nu, mig veterligen så täcker det endast undervattenskroppen men jag kan inte gå i ed på det men så har det varit på dom jag sett.

Men hela ideén att en stinger skulle "slå ut" ett tankfartyg är ju befängd, ren och skär hollywood-nonsens! Det var ju dessutom en oljetanker det gällde, visst finns väl en teoretisk chans att du råkar ha "rätt" gaskoncentration i tanken som träffas men den chansen är ganska liten och kräver ju att fartyget är på lätten(kolla i filmen ). Men som sagt det är ju extremt långsökt....

Vad skulle den Stingern dessutom låsa på? Den borde ju träffa skorsten i så fall eller nån annan hotspot. Nog för att du har tankvärmning men sån pass värmeutstrålning blir det knappast att den träffar en tank. Det är vad jag tror...

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 12 augusti 2006, 23:04

steben skrev:
Vad skulle den Stingern dessutom låsa på? Den borde ju träffa skorsten i så fall eller nån annan hotspot. Nog för att du har tankvärmning men sån pass värmeutstrålning blir det knappast att den träffar en tank. Det är vad jag tror...
Direktrikta.......???!??

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 12 augusti 2006, 23:26

Stinger har en verkansdel på 3 kilo, men den är konstruerad för splitterverkan. Att använda den mot oljetankers är nog mycket dumt :D .

Användarvisningsbild
steben
Medlem

Inlägg av steben » 12 augusti 2006, 23:43

MD650 skrev:
steben skrev:
Direktrikta.......???!??
Mjaaa...man kan ju göra så men det är inte rätt.. :) :wink:

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 13 augusti 2006, 00:48

steben skrev:
Mjaaa...man kan ju göra så men det är inte rätt.. :) :wink:
Hmmm känner igen det citatet.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 13 augusti 2006, 16:10

Dessutom är väl stinger IR styrd dvs den skulle söka sog mot maskinrum, ett varmt däck eller främnst kanske avgasrör och skorstenar.

Det verkar orimligt.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 14 augusti 2006, 08:26

Psilander skrev:Dessutom är väl stinger IR styrd dvs den skulle söka sog mot maskinrum, ett varmt däck eller främnst kanske avgasrör och skorstenar.

Det verkar orimligt.
Man får göra som Cloney gjorde.

Användarvisningsbild
steben
Medlem

Inlägg av steben » 14 augusti 2006, 12:52

Clooney kan det där, en riktig klippa..;-)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 14 augusti 2006, 13:03

steben skrev:Clooney kan det där, en riktig klippa..;-)
Precis...;)

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 14 augusti 2006, 17:37

Om jag inte minns fel, så sköts inte Stingern mot fartyget utan fartyget rammades av en mindre motorbåt. Om Stingern satt längst fram och/eller om det fanns annan explosiv last ombord minns jag inte

/CvD

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 14 augusti 2006, 17:46

Hans skrev:
MVH

Hans
Rätt många klarade väl träffar av Exocets, i alla fall. Det var inte förrän irakierna började använda H-6: or utrustade med C-601:or som det blev så att en träff verkligen satte ett fartyg ur spel.
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/miss ... /c-601.htm

Många fartyg avskrevs iofs som totalförluster, men om jag har förstått saken rätt så berodde detta också på att det fanns stort överskott på tankertonnage, så man hade kanske inte så stor anledning att försöka reparera skadade fartyg.

Skriv svar