Stinger-robot i filmen "Syriana". *Spoiler*
Stinger-robot i filmen "Syriana". *Spoiler*
Såg just filmen "Syriana" om oljekonflikten i världen. I filmen använde islamistiska terrorister en Stinger-robot för att slå ut en oljetanker. Kan det vara möjligt med stridsspets som väger 3kg? Det antyds i filmen att den har riktad sprängverkan. Vad kan den tänkas ha för penetrationsförmåga?
Dessutom anses George Clooneys rollfigur ha satt målsökningsystemet ur funktion. Nån som kan gissa vad han gjorde? Speciellt med tanke på att den verkade gå att använda på nära håll ändå(vilket antagligen innebär enkel resa för skytten)?
Dessutom anses George Clooneys rollfigur ha satt målsökningsystemet ur funktion. Nån som kan gissa vad han gjorde? Speciellt med tanke på att den verkade gå att använda på nära håll ändå(vilket antagligen innebär enkel resa för skytten)?
Re: Stinger-robot i filmen "Syriana". *Spoiler*
En verkans del på 3 kg och med RSV är nog rimligt. Men att nedkämpa en tanker...njaeee. Om Du har tur att träffa en tom tank som innehåller mycket lättantändliga gaser...kanske möjligt.MOS 13F skrev:Såg just filmen "Syriana" om oljekonflikten i världen. I filmen använde islamistiska terrorister en Stinger-robot för att slå ut en oljetanker. Kan det vara möjligt med stridsspets som väger 3kg? Det antyds i filmen att den har riktad sprängverkan. Vad kan den tänkas ha för penetrationsförmåga?
)?
Avseende pentrationsförmåga...gissningsvis 30-40 cm
Redeye hade bara ~1kg - så jag tror inte Stinger har tre gånger så mycket.
Att sätta fyr på en tanker med en så liten laddning tror jag inte på utan enorm flax - betänk att stridsdelen är optimerad för luftmål och inte för pansar/stålplåt.
Hur är det f.ö. med dubbelskrov på de flesta moderna tankers - båtmaffian någon?
Slutligen överlevde väl flera tankers under det första gulfkriget (Iran-Irak) träffar av betydligt rejälare doningar.
Mina 2 € cent.
MVH
Hans
Att sätta fyr på en tanker med en så liten laddning tror jag inte på utan enorm flax - betänk att stridsdelen är optimerad för luftmål och inte för pansar/stålplåt.
Hur är det f.ö. med dubbelskrov på de flesta moderna tankers - båtmaffian någon?
Slutligen överlevde väl flera tankers under det första gulfkriget (Iran-Irak) träffar av betydligt rejälare doningar.
Mina 2 € cent.
MVH
Hans
Hans skrev:Redeye hade bara ~1kg - så jag tror inte Stinger har tre gånger så mycket.
Mina 2 € cent.
MVH
Hans
Dubbelskrov och dubbelbotten är ju två skilda saker, vart faktist lite konfunderad nu, mig veterligen så täcker det endast undervattenskroppen men jag kan inte gå i ed på det men så har det varit på dom jag sett.
Men hela ideén att en stinger skulle "slå ut" ett tankfartyg är ju befängd, ren och skär hollywood-nonsens! Det var ju dessutom en oljetanker det gällde, visst finns väl en teoretisk chans att du råkar ha "rätt" gaskoncentration i tanken som träffas men den chansen är ganska liten och kräver ju att fartyget är på lätten(kolla i filmen ). Men som sagt det är ju extremt långsökt....
Vad skulle den Stingern dessutom låsa på? Den borde ju träffa skorsten i så fall eller nån annan hotspot. Nog för att du har tankvärmning men sån pass värmeutstrålning blir det knappast att den träffar en tank. Det är vad jag tror...
Direktrikta.......???!??steben skrev:
Vad skulle den Stingern dessutom låsa på? Den borde ju träffa skorsten i så fall eller nån annan hotspot. Nog för att du har tankvärmning men sån pass värmeutstrålning blir det knappast att den träffar en tank. Det är vad jag tror...
Mjaaa...man kan ju göra så men det är inte rätt..MD650 skrev:Direktrikta.......???!??steben skrev:
Hmmm känner igen det citatet.steben skrev:
Mjaaa...man kan ju göra så men det är inte rätt..![]()
Rätt många klarade väl träffar av Exocets, i alla fall. Det var inte förrän irakierna började använda H-6: or utrustade med C-601:or som det blev så att en träff verkligen satte ett fartyg ur spel.Hans skrev:
MVH
Hans
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/miss ... /c-601.htm
Många fartyg avskrevs iofs som totalförluster, men om jag har förstått saken rätt så berodde detta också på att det fanns stort överskott på tankertonnage, så man hade kanske inte så stor anledning att försöka reparera skadade fartyg.