US ARMY AIR FORCE VINGAR

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Forsete
Ny medlem

US ARMY AIR FORCE VINGAR

Inlägg av Forsete » 8 augusti 2006, 13:57

Hej jag skulle vilja ha lite hjälp, jag fick för ett tag sedan ett märke vingar i silver troligt vis bombfällar vingar. Mitt problem är att jag skule vilja ha lite upplysningar om detta märke, och hur man får reda på vilka Amerikanska piloter som kom till sverige under andra värdskriget jag har nämligen förnamnet på den som hade märket. Han hette Lester
och var tydligen i Västerås trakten 15 Juli 1945.

Användarvisningsbild
maddog
Medlem

Inlägg av maddog » 8 augusti 2006, 14:07

Tag en bild och posta den :)

Användarvisningsbild
Forsete
Ny medlem

Inlägg av Forsete » 10 augusti 2006, 10:25

Jag har foton men hur postar jag det till dig då???????

Användarvisningsbild
maddog
Medlem

Inlägg av maddog » 10 augusti 2006, 10:33

jag menar att du skall posta den här på forumet. :)
När du trycker "post reply" så finns det en knapp med "bifoga en fil".. tryck på den och leta upp bilden på vingarna .... :) Enkelt eller hur?
Hur bifogar jag en fil?
Du kan bifoga en fil när du gör ett inlägg. Du borde se en Bifoga en fil ruta nedanför fönstret för själva inlägget. När du klickar på Bläddra... knappen kommer ett dialogfönster för din dator att öppnas. Bläddra till den fil du vill bifoga, välj den och klicka OK, Öppna eller dubbelklicka enligt tycke och smak och/eller den korrekta proceduren för din dator. Om du väljer att lägga till en kommentar i Filkommentar fältet kommer denna kommentar att användas som en länk till den bifogade filen. Om du inte har lagt till en kommentar så kommer filnamnet i sig användas som länk till den bifogade filen. Om administratören har godkänt det så kommer du att kunna ladda upp flera filer genom att göra om samma procedur som beskrevs tidigare tills du når det maximala antalet av bifogade filer för varje inlägg.

Administratören sätter en högsta gräns för filstorlek, valda filtyper och andra saker för bifogade filer på forumet. Var dock medveten om att det är ditt ansvar att dina bifogade filer följer forumets användarpolicy, och att de kan bli raderade utan förvarning.

Beakta att forumets ägare, webmaster, administratör eller moderator kan inte och kommer inte att ta ansvar för förlorad data.
Till överst på sidan

Användarvisningsbild
Forsete
Ny medlem

Inlägg av Forsete » 10 augusti 2006, 10:38

oki...nu hittade jag det så här är fotona.
Bilagor
Front1.jpg
Så ser den ut på framsidan
Front1.jpg (57.79 KiB) Visad 3175 gånger
Baksidan1.jpg
Baksidan
Baksidan1.jpg (57.32 KiB) Visad 3175 gånger

Användarvisningsbild
Forsete
Ny medlem

Inlägg av Forsete » 10 augusti 2006, 10:45

Så nu gick det....Ler

Användarvisningsbild
Forsete
Ny medlem

Inlägg av Forsete » 10 augusti 2006, 10:47

Jag har kollat silver stämplarna och den är tillverkad i Västerås 1945, av en firma som inte finns kvar. Den fans mellan 1938-1971 och hette Billman&Lundberg.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 10 augusti 2006, 11:32

Tillverkad i Sverige?

Intressant. Så då var de inte originalvingar väl? Antingen kopia av originalet - dvs givaren VAR en amris flygare, eller också vilken kopia som helst så att säga, som inte vittnar om nånting alls utom att givaren var villig att bekosta en silverkopia.

Mysteriet tätnar.

Användarvisningsbild
Forsete
Ny medlem

Inlägg av Forsete » 10 augusti 2006, 11:48

Nä det ser ut som att vingarna är pålödda på en silverplatta som silversmeden har gort..

Användarvisningsbild
Forsete
Ny medlem

Inlägg av Forsete » 10 augusti 2006, 11:54

Vad jag har hört så var denne flygare kär i en tjej som redan var förlåvad med en annan kille då, så denne flygare gav sina vingar till tjejen i fråga som ett minne innan han åkte hem. Jag fick den av min tjej som i sin tur fick den av en kille som var släckt med den första tjejen om du förstår vad jag menar.

Användarvisningsbild
Forsete
Ny medlem

Inlägg av Forsete » 10 augusti 2006, 12:00

det måste ju finnas någonstans bilder på hur dom såg ut, orginalvingar och storlek men vad hittar man det då ????

Användarvisningsbild
Forsete
Ny medlem

Inlägg av Forsete » 10 augusti 2006, 12:45

Gunner Badge
From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
The Gunner Badge was a military decoration of the United States Army Air Forces and was issued during the Second World War. The badge was first created to recognize both the training and hazardous duty of aircraft gunners, who manned defensive machineguns on board such aircraft as the B-17 bomber. The Gunner Badge appeared as the standard pilot badge, upon which was centered a firearms cartridge between two wings.

The Gunner Badge was issued until 1947, at which time the United States Air Force was created a separate branch of service. The Gunner Badge was declared obsolete and phased out in favor of the new Aircrew Badge (US).

Those having received the Gunner Badge were permitted to wear the original decoration until 1950, at which time the badge was no longer authorized for display on an Air Force uniform.

[edit]
See also

Användarvisningsbild
Forsete
Ny medlem

Inlägg av Forsete » 10 augusti 2006, 12:47

Den har jag hittat nu kan ju vara ett sådant den var mäst lika..
Bilagor
Gunnerbadge.gif
Gunnerbadge.gif (2.7 KiB) Visad 3136 gånger

Användarvisningsbild
Forsete
Ny medlem

Inlägg av Forsete » 10 augusti 2006, 14:12

Jag tror jag har hittat nått, du kan kolla denna sida...
http://home.comcast.net/~defactohistori ... rCrew.html

Användarvisningsbild
Forsete
Ny medlem

Inlägg av Forsete » 11 augusti 2006, 10:59

Jag har nog löst probblemet det verkar som att han har gort en kopia av sina flygar vingar hos en guldsmed, jag hitta på nätet sådana vingar och alla är två tum breda och den jag har är tre centimeter bred, men det är ju intresant än då. Den har ju sitt värde ju.....

Skriv svar