Hearts Of Iron2 nybörjare som vill ha hjälp!
Något jag inte förstår mig på är det där med IC. Jag kör nu som nationalistiska spanien och har tok-lite i IC även fast jag har tagit över större delen av Vichy-Frankrike och Portugals industrier.
På min IC-lista i skärmens högra hörn sår det följande: 0/30/46 i röd text, vad innebär detta?
30 Har jag förstått det som är min "bas-IC", den IC som representerar mina totala fabriker. 46 Står för min totala IC inräknat med ministrar, industri forskning mm? Men vad i hela helvete står 0 för?? Och varför är texten röd, är det för att jag försöker producera mer än vad jag är kapabel till?
För tillfället så är det endast min konvoj på 4 IC, två fabriker på 5 IC och en pansar-div på 17 IC som är gröna och gula i mitt produceringsfält.
4IC+5IC+17IC=26
Det kostar alltså 26 IC att producera dessa enheter, men då borde jag väll ha respektive 30-26=4 IC eller 46-26=16 IC över för mina andra produktioner som nu är röda?
Ifall ni finner mitt resonemang ovan komplicerat så bry er inte om det utan förklara enkelt bara vad 0/30/46 står för!
MVH
På min IC-lista i skärmens högra hörn sår det följande: 0/30/46 i röd text, vad innebär detta?
30 Har jag förstått det som är min "bas-IC", den IC som representerar mina totala fabriker. 46 Står för min totala IC inräknat med ministrar, industri forskning mm? Men vad i hela helvete står 0 för?? Och varför är texten röd, är det för att jag försöker producera mer än vad jag är kapabel till?
För tillfället så är det endast min konvoj på 4 IC, två fabriker på 5 IC och en pansar-div på 17 IC som är gröna och gula i mitt produceringsfält.
4IC+5IC+17IC=26
Det kostar alltså 26 IC att producera dessa enheter, men då borde jag väll ha respektive 30-26=4 IC eller 46-26=16 IC över för mina andra produktioner som nu är röda?
Ifall ni finner mitt resonemang ovan komplicerat så bry er inte om det utan förklara enkelt bara vad 0/30/46 står för!
MVH
-
M Corleone
- Medlem
Tackar! Det verkar spännande!Ferocius skrev:Corleone//
Det finns en som är under utveckling, vad jag har förstått så ska den släppas relativt snart. Men den som lever får se. Jag tror nog att den kan bli ganska bra. Om du vill veta mer så kan du alltid läsa här.
Nej, inte riktigt.Gröfaz skrev:Något jag inte förstår mig på är det där med IC. Jag kör nu som nationalistiska spanien och har tok-lite i IC även fast jag har tagit över större delen av Vichy-Frankrike och Portugals industrier.
4IC+5IC+17IC=26
MVH
46 är din bas IC och 30 är den effektiva IC:n som du alltså har att jobba med. Du har antagligen för hög revoltfaktor i dom ockuperade fabriksprovinserna så dom jobbar inte på högtryck. Dessutom bör du hålla nere landets tjurighetsnivå så mycket som möjligt också eftersm den ger negativt värde på den totala IC:n. Håll musen över IC numrerna så ser du en summering på vad som drar ner ditt IC värde, sen kan du försöka åtgärda det.
Noll står för hur mycket IC som försvinner ut i tomma rymden varje dag, så den ska vara på noll hela tiden.
Jaha, då har jag som Tyskland tagit över alla spännande delar av Ryssland som Stalingrad, Moskva, Leningrad, baku-oljefält mm. Samt tagit över större delen av europa inklusive England. Vad gör man nu då? det känns som att jag har gjort det roliga som går med tyskland nu eller brukar ni gamers ge er på att erövra hela jädra ryssland eller förska er på USA?
Hur långt spelar ni med tyskland igentligen? för mig börjar det kännas slutspelat.
Hur långt spelar ni med tyskland igentligen? för mig börjar det kännas slutspelat.
Jag tycker att du kan försöka dig på att erövra allt, en gång, så att du verkligen har spelat igenom spelet vid något tillfälle. Personligen har jag gjort det en gång som Tyskland, och visst blev det rätt segt och tråkigt mot slutet. Nu brukar jag upprätta någon slags mål innan jag börjar spela. Under omgången så struntar jag i det målet totalt, och spelar tills det inte känns meningsfullt längre, eller tills saven krashar, vilket som nu kommer först.
De gånger jag tar HELA Sovjet brukar jag svänga söder ut genom Persien och vandalisera mig fram, antingen västerut och rensa mellanöstern, eller öster ut och sabba indien för tepimplarna.
En gång hade Nationalistkina spöat japsen tungt. Busig som jag var så invaderade jag Kina via Mongoliet och mumsade upp allt ända fram till indiens östgräns. Sedan tog spelet slut.
Så pass sent i spelet brukar dock UK vara sinnessjukt befäst och garnisonerat så en invasion är sällsynt.
En gång hade Nationalistkina spöat japsen tungt. Busig som jag var så invaderade jag Kina via Mongoliet och mumsade upp allt ända fram till indiens östgräns. Sedan tog spelet slut.
Så pass sent i spelet brukar dock UK vara sinnessjukt befäst och garnisonerat så en invasion är sällsynt.
Angående hur man bäst ska spela Sovjet.
Hur är det att spela Sovjet från -41? (om det är möjligt vill säga) Man har inte haft möjlighet att bygga upp fort och uppgradera armén så att den är förberedd. "Typ" att spela Sovjet som det var i verkligheten, med utrensningar och en armé som inte kunde bjuda upp till dans i början av invasionen.
Har endast testat spelet hos en kompis men ska köpa det. Rätt dålig koll på spelet med andra ord.
Hur är det att spela Sovjet från -41? (om det är möjligt vill säga) Man har inte haft möjlighet att bygga upp fort och uppgradera armén så att den är förberedd. "Typ" att spela Sovjet som det var i verkligheten, med utrensningar och en armé som inte kunde bjuda upp till dans i början av invasionen.
Har endast testat spelet hos en kompis men ska köpa det. Rätt dålig koll på spelet med andra ord.
Fläsket skrev:De gånger jag tar HELA Sovjet brukar jag svänga söder ut genom Persien och vandalisera mig fram, antingen västerut och rensa mellanöstern, eller öster ut och sabba indien för tepimplarna.
Persien verkar lovande, en av deras provinser ger 44 i olja.
Baku är det tänkt ska ge 66 olja per dag, men när jag tog över provinsen så gav den helt plötsligt 0/26,0
man kan ju ta livet av sig för mindre!
Nej nu ska jag chansa och sända en massa divisioner till occkuperade England därifrån jag ska chansa mig över till Island,Grönland,Canada och slutligen USA som har förklarat mig krig. Men min flotta är nog en mumsbit för amerikananrna tyvärr.
Det beror (vad jag förstår) på att fienden förstör oljekällornas infrastruktur när innan du ockuperar provinsen, och sedan så tar det ett tag att reparera dem. Tror inte heller att du kommer upp till 66 i produktion, vill minnas att jag kom upp i 44 eller likande. Du kan försöka bygga upp infrastrukturen till 100% där, kan kanske hjälpa?Gröfaz skrev: Persien verkar lovande, en av deras provinser ger 44 i olja.
Baku är det tänkt ska ge 66 olja per dag, men när jag tog över provinsen så gav den helt plötsligt 0/26,0
man kan ju ta livet av sig för mindre!
.
- Ragnar Svedje
- Medlem
Om du är nybörjare, så ta ett mindre land så att du lär dig grunderna och får en känsla för spelet.blizzard skrev:Angående hur man bäst ska spela Sovjet.
Sedan (som nästa steg i utvecklingen) kan du spela Sovjet ett tag och prova olika varianter. Börja med den enklaste:
Satsa all IC på industrier 1936 och när de är färdiga uppgraderar och massproducerar du infanteri och i begränsad mängd pansar. Sedan följer du historien fram till Molotov-Ribbentrop, varefter du sätter dolken i ryggen på din allierade när han går in i Frankrike.
Förklara krig mot Tyskland när Tyskland tar sin första franska provins (sätt kartan på political mapmode) då har han precis överfört trupper från öst till väst och måste börja kriget med att transportera trupper tillbaka till Polen. Du rullar över gränsposteringarna och hinner återta stora delar av Polen innan hans trupper kommer till undsättning.
Det är viktigt att du förstår betydelsen av inringningssegrar, det är bättre att avancera lite långdsammare och ringa in och förinta några fientliga divisioner än att bara skjuta dem framför dig.
Särskilt viktigt är detta när du spelar Tyskland och skall inleda Barbarossa, troligen det vanligaste nybörjarmisstaget! Det är frestande att utnyttja sina bättre trupper till att erövra så många provinser du bara kan men efter ett tag finner du dig ståendes mot en numerärt överlägsen fiende som slåss allt bättre och dessa landvinningar måste överges och förvandlas till en skrift i vatten.
Därefter kan du börja spela svårare spel där du låter honom anfalla efter att först ha skaffat sig ryggen fri genom att besegra Frankrike. Sälj dig dyrt och koncentrera dig på att inte få några av dina trupper inringade, dra dig tillbaka och vänta (på att en viss faktor som ökar Sovjets stridspotential klickar till i datorn) för att sedan gå till motoffensiv. Glöm inte inringningarna då, lycka till.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Du har ju ändå lyckats ta över hela Europa och då är det konstigt om du bara förlorar. Vem är det du förlorar mot? Har du forskat på landdoktrinerna? Har du tillräckligt med förnödenheter? Vilket år är det och i vilken terräng? Det kan vara så mycket så att det är svårt att säga vad det beror på.Che Guevara skrev:hej, jag har precis skaffat spelet, men undrar om nåra saker. Jag spelar som Usa och Tyskland har tagit över typ hela Europa. Men mina trupper bara förlorar.
[/quote]Och varför går det inte att sätta ut nyrekryterade trupper i alla ens provinser??[/quote]
Först och främst måste provinserna ingå i dina nationella provinser, länder som du har annekterat och är i direkt förbindele med "hemlandet" via annekterade provinser. Spelar du som USA kan du således aldrig direkt sätta ut trupper i Europa då det är ett hav mellan USA och Europa.
/Martin
/Martin
- Ragnar Svedje
- Medlem
Om de har England blir det mycket svårt...Che Guevara skrev:nej alltså Tyskarna har hela Europa. Det 1944 och jag har försökt landstiga i både Nordafrika och Europa??
Kanske prova Norge, eller försök få Portugal att gå med i alliansen och transportera över trupper dit (nackdel är att erövrat territorium då blir portugisiskt)...
Annars kan du ju landsätta trupper i Sydafrika och slå dig hela vägen upp.
Konstigt förresten att man inte automatiskt har military access med alla sina allierade.
Nu vet jag ett misstag som du kanske gör! Vid landstigning bör du ha maximalt sex divisioner (gärna marines) och naturligtvis ledare med commando som trait... Sedan bör du mjuka upp stranden med lite shorebombardment men det utgår jag ifrån att du redan gör.