Krimkriget

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 25 maj 2003, 16:23

super_palle
snarare angreppspakt.
Jaså , vilka angrep vi?
om man ska vara petig så bodde inte Karl 5 år i Istanbul, dock i bender.
Ojsan , hur kunde jag glömma Bender...Karl XII bodde utanför Istanbul under sitt sista år , han blev ju inte så populär i Bender efter den s.k kalabaliken där...

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 25 maj 2003, 16:33

om man ska vara petig så bodde inte Karl 5 år i Istanbul, dock i bender.
jo, det har du rätt i.

Jaså , vilka angrep vi?
vi brukade hoppa på ryssland samtidigt som turkiet lite då och då under 1700talet.

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 25 maj 2003, 16:43

super_palle
vi brukade hoppa på ryssland samtidigt som turkiet lite då och då under 1700talet.
Den formella försvarspakten skrevs på 1793 så jag antar att det inte är den du menar...

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 25 maj 2003, 16:57

Sverige var väl snarare sugna på ett "revanschkrig" för att återta Finland, något som många fortfarande trodde var möjligt bara ryssarna var "distraherade". Samma stolliga utrikespolitik som ledde till krig 1741 och 1793.

/Forsberg

Jonas S
Tidigare medlem

Inlägg av Jonas S » 31 maj 2003, 10:25

Ickx skrev:Har du möjligen mer info om det? Bla var den fästningen finns om det finns rester kvar av den. I området finns det ju ett ganska stort antal befästningsrester.
Här finns lite länkar. Tyvärr hittade jag inte någon information ännu om den senaste forskningen som påvisar engelskt ursprung.

Historien om Bomarsund
http://www.aland-museum.aland.fi/kastel ... orien.html

Arkeologi på Åland, Bomarsund
http://www.arkeologi.aland.fi/sevart/kungso.htm

Ickx
Medlem

Inlägg av Ickx » 30 juni 2003, 11:25

Det var främst det som tyder på engelska befästningar jag var intresserad av. De ryska i Bomarsund känner jag till och har besökt ett antal gånger. Dock många år sen sist nu och då med blandat intresse. Tänkte ta mig en tur ut dit idag och fota en del, kan lägga upp lite bilder för almänt beskådande så småningom.

Ickx
Medlem

Inlägg av Ickx » 30 juni 2003, 20:29

http://home.aland.net/joakim.bomanson/foto/P6300066.JPG
http://home.aland.net/joakim.bomanson/foto/P6300067.JPG
http://home.aland.net/joakim.bomanson/foto/P6300068.JPG

De är i ganska hög upplösning men bilder iaf, ska minsa ner dom så småningom och lägga ut lite fler. Ovanstående är från Brännklintstornet.

Witting
Provmedlem

Inlägg av Witting » 30 november 2004, 16:09

Först och främst vill jag starkt utmärka min beundran till detta forum! Här finns det verkligen ett och annat väldigt intressant lagrat.

För att komma till min punkt angående krimkriget, så skriver jag för tillfället en uppsats om detta omfattande krig. Men jag stöter på mycket problem när jag försöker hitta följder av kriget, som är sanna, dvs. faktabaserade och inte bara slutsatser och andras hypoteser!

Finns det någon här som skulle kunna hjälpa mig att summera några viktiga följder av krimkriget?

Tack på förhand. // Witting

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Kontakt:

Inlägg av CRS » 1 december 2004, 15:24

Mathias Forsberg skrev:Sverige var väl snarare sugna på ett "revanschkrig" för att återta Finland, något som många fortfarande trodde var möjligt bara ryssarna var "distraherade". Samma stolliga utrikespolitik som ledde till krig 1741 och 1793.

/Forsberg
1788 var det.

Användarvisningsbild
Cato
Ny medlem

Inlägg av Cato » 6 december 2004, 04:51

Hur kan fästningen vara brittisk då ryska soldater varit på Åland från 1809? Helst när det var mellan 3000 till 5000 soldater inneboende hos den åländska allmogen under hela den här tiden. Det finns ju till och med listor på i vilken socken och hemman som de ryska arbetsfångarna var inkvarterade i under tiden dom byggde Bomarsunds fästning.

Fästningen började ju byggas redan på 1830-talet och var inte helt klar när fransk/brittiska trupper förstörde den år 1856.

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem

Varför inte fler länder på Rysslands sida?

Inlägg av Ragnar Svedje » 1 augusti 2006, 11:27

Har läst lite grand om Krimkriget på NE och undrar hur det kan komma sig att Ryssland inte hade några allierade på sin sida. Med tanke på Ryssland välplanerade diplomatik inför Balkankriget 60 år senare så verkar det märkligt att de inte uppmuntrade Serbien, Bulgarien, Grekland och andra som hade anspråk på Ottomanerna att resa sig strax efter krigsutbrottet. Det dröjde ju några månader innan England och Frankrike grep in på Ottomanernas sida och under den tiden kunde ju den ryska hären tillsammans med sina bundsförvanter ha åstadkommit mer än under Balkankriget.

Ottomanerna kunde ha sopats bort totalt från Europa, och vi inringningssegrar kunde en stor del av trupperna förintats vilket öppnat vägen för andra stormakter att angripa Ottomanerna (och Ryssland hade länge försökt övertyga England och andra att gemensamt angripa och stycka Ottomanska riket).

Var det möjligen rysk självgodhet där de trodde sig ensamma kunna vinna?

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 1 augusti 2006, 12:33

Leo Tolstojs har skrivit om Sevastapols belägring, i vilken han väl själv ingick, på ett dramatiskt vis. Det är visserligen en roman/novell men då han alltså själv deltar lär den ju vara ganska trovärdig så att säga. Krigets förfärlighet framgår på ett osminkat sätt.

Att Krimkriget skulle räknas som ett världskrig vete hundan, snarare kan man väl snarare säga att sjuårskriget och napoleonkrigen var det i så fall. Gick man efter det skulle första världskriget alltså vara det tredje världskriget. Att räkna så skulle inte alls vara fel, såvida man inte utgår från att ett världskrig ska vara så extremt hemskt att det krävs modernare vapen.

Här står lite om Krimkriget på en sida jag själv skrivit för övrigt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nikolaj_I

Användarvisningsbild
Stompe
Medlem

Inlägg av Stompe » 13 augusti 2006, 17:19

En bok som bör läsas om man har intresse av den tiden är Hell Riders av Terry Brighton, handlar om Lätta Brigadens anfall. Sammansatt av diverse berättelser och dagböcker av deltagande. På väldigt låg befälsnivå, vilket gör att man får många historier om striderna.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 13 augusti 2006, 17:33

En bra sida om en massa brittiska slag

http://www.britishbattles.com/crimean-war/alma.htm

på framen finns slahen från Krimkriget att läsa om.

Skriv svar