Stefan
Quiz: Efterkrigstiden
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
H:son Ericsson när Tre Kronor togs ur tjänst tror jag. Osäker om Spica-klassen, antingen under honom - ellerPsilander skrev:Gissning och uteslutningsmetoden.
Vem var chef för marinen när kryssaren Tre kronor togs ur tjänst och de första Spica båtarna togs i tjänst, Bonus, vad hette hans son som var siste chef på MOHS i Karlskrona.
'kom' dom först under Lindemalm?......Varjag
Aha, jag trodde Trespänn pensionerats innan....och nej Psilander, jag vet intet om sonen, mvh, VarjagPsilander skrev:Inte Stig H:son Ericsson,
Tre Kronor Togs ur tjänst 1964, samma år som Göra LEjon var rustad i svenska flottan för sista gången, Spica i tjänst 1969, så det var under Åke Lindemalm som satt 1961-1970, dvs efterföljaren till Ericsson. Kan du sonen också?
Nedskjutning över Östersjön
Ja Psilander - mitt var ju ett ganska haltande svar - men jag kör en ny fråga i alla fall.Psilander skrev:Sonen heter Mats Lindemalm, och gick i pension sommaren 2001.
Mer än två år, innan vårt svenska DC-3:a 'spionplan' skjöts ned av ryska MiG-15 öster om
Gotland i juli 1952 - hade amerikanerna förlorat ett flygplan i södra Östersjön - som var ute
'i samma ärenden'. Frågorna; När hände detta ? Vad var det för flygplanstyp det rörde sig om ?
Bonus: Vilken rysk flygplanstyp stod för d e n nedskjutningenoch vad hette de ryska piloterna ?
......./Varjag
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Jawel Martin - det var den 8:e april 1950 som en amerikansk Xcxcxc - skjöts ned utanför LiepajaMartin Lundvall skrev:Jag är rätt säker på att det var i april 1950 men flygplanstyper och piloter har jag inte den blekast aning om.
/Martin
men vi behöver l i t e mer innan frågan hamnar i Lund/Mockba
PB4Y-2 Privateer tillhörig amerikanska flottanvarjag skrev:Jawel Martin - det var den 8:e april 1950 som en amerikansk Xcxcxc - skjöts ned utanför LiepajaMartin Lundvall skrev:Jag är rätt säker på att det var i april 1950 men flygplanstyper och piloter har jag inte den blekast aning om.
/Martin
men vi behöver l i t e mer innan frågan hamnar i Lund/Mockba...../Varjag[/list]
Piloter, flygandes La-11, Dokin, Gerasimov, Tezyaev och Sataev
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
CvD har (som vanligt) RÄTT svar - och hans fråga. VarjagCvD skrev:PB4Y-2 Privateer tillhörig amerikanska flottanvarjag skrev:Jawel Martin - det var den 8:e april 1950 som en amerikansk Xcxcxc - skjöts ned utanför LiepajaMartin Lundvall skrev:Jag är rätt säker på att det var i april 1950 men flygplanstyper och piloter har jag inte den blekast aning om.
/Martin
men vi behöver l i t e mer innan frågan hamnar i Lund/Mockba...../Varjag[/list]
Piloter, flygandes La-11, Dokin, Gerasimov, Tezyaev och Sataev
8 April 1950 Soviet La-11 Fangs, piloted by Boris Dokin, Anatoliy Gerasimov, Tezyaev, and Sataev shot down a US Navy PB4Y-2 Privateer (BuNo 59645) Turbulent Turtle of VP-26, Det A. Based from Port Lyautey, French Morrocco, the Privateer was on a patrol mission launched from Wiesbaden, West Germany. According the to the American account, this incident happened over the Baltic Sea off the coast of Lepija Latvia. The Soviets claimed the aircraft was intercepted over Latvia and fired on the Soviet fighters during the interception. After the fighters engaged the Privateer, the Soviets report that it descended sharply before crashing into the sea 5-10 kilometers off the coast. Wreckage was recovered, but the crew of John H. Fette, Howard W. Seeschaf, Robert D. Reynolds, Tommy L. Burgess, Frank L. Beckman, Joe H. Danens, Jack W. Thomas, Joesph Jay Bourassa, Edward J. Purcell and Joesph Norris Rinnier Jr. were missing and presumed killed.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Visst och min gissning hade lika gärna kunnat vara allt mellan en cessna till en B-29. Nej jag nöjer mig ett halvt rätt och så slipper jag komma på en fråga.MD650 skrev:Gör som jag....gissa så prickar man in i bland.Martin Lundvall skrev:Mer kan jag inte och när jag ser CvDs svar så tror jag att jag väntar med att gissa, för att inte visa hur okunnig jag är om materialfrågor.
/Martin
/Martin
Du får så gärna frågan, MartinMartin Lundvall skrev:Visst och min gissning hade lika gärna kunnat vara allt mellan en cessna till en B-29. Nej jag nöjer mig ett halvt rätt och så slipper jag komma på en fråga.MD650 skrev:Gör som jag....gissa så prickar man in i bland.Martin Lundvall skrev:Mer kan jag inte och när jag ser CvDs svar så tror jag att jag väntar med att gissa, för att inte visa hur okunnig jag är om materialfrågor.
/Martin
/Martin
/CvD