Tack Hans - du har identifierat en uppenbar och allvarlig klyfta i mitt bibliotek (och vetande)Hans skrev:Du måste komplettera ditt referensbibliotek med denna:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Det_hemliga_vapnet
MVH
Hans
Ljudbomber?!
Re: Wallauschek 'Sound-Gun'
Re: Wallauschek 'Sound-Gun'
Ja.varjag skrev: Tack Hans - du har identifierat en uppenbar och allvarlig klyfta i mitt bibliotek (och vetande), Varjag
Nu har jag scanner och referensbiblioteket tillgängligt.
MVH
Hans
- Bilagor
-
- Tintin.JPG (149.35 KiB) Visad 468 gånger
Vid den flygplanskapning 1977 som tog slut i Mogadishu gjorde SAS en insats, såväl med manskap som utrustning:
Det var förresten inte förrän jag knackade in det här som jag såg vad där faktiskt stod: "a very bright flash of light in a set sequence - not dissimilar to the effect of strobes in a disco". Det rör sig alltså inte om en superduperblixt utan flera. Sånt tänker proffsen på - pröva att nattetid gå in i ett kolmörkt rum, slå på och av ljuset flera gånger, och lämna det mörkt. Sen vet man knappt vad som är upp eller ner...
Kan även nämna att bokomslaget i Tintin är komplett sånär som på ett vitt hakkors i "flygplanet" - lite för magstarkt kantänka. Samt att flygetyget ifråga inte är ett plan utan en raketdriven s.k. Natter, ett besynnerligt projekt jag haft tillfälle att skriva mer om på recensions-sidorna. Det jättestora "landningsstället" hör inte till planet, för att ta ett exempel.
SAS Rescue (1996)Barry Davies skrev:I mentioned that we had developed a new type of stun grenade which would detonate almost instantaneously when thrown, effectively stunning anyone in close proximity. The grenade emits a very loud bang and a very bright flash of light in a set sequence - not dissimilar to the effect of strobes in a disco as they flash on and off. The effectiveness of these grenades, together with our expertise and knowledge gathered from the Middle East, and our recent training on aircraft interiors, was of such value to the Germans in dealing with the hijack that we were immediately asked to return with them to Germany.
(...)
[ Framme i Bonn ges tillfälle till övning och demonstration i ett: ]
The most convenient space, which was similar in size and shape to the interior of a plane, was a long corridor of the cellars of the HQ building. About a dozen GSG 9 soldiers took up positions in the various recessed doorways. With the lights out I tossed a grenade. The language was pretty blue as some very shocked GSG 9 soldiers emerged from the cellar corridors, but nevertheless it proved how effective the grenades were.
Det var förresten inte förrän jag knackade in det här som jag såg vad där faktiskt stod: "a very bright flash of light in a set sequence - not dissimilar to the effect of strobes in a disco". Det rör sig alltså inte om en superduperblixt utan flera. Sånt tänker proffsen på - pröva att nattetid gå in i ett kolmörkt rum, slå på och av ljuset flera gånger, och lämna det mörkt. Sen vet man knappt vad som är upp eller ner...
Kan även nämna att bokomslaget i Tintin är komplett sånär som på ett vitt hakkors i "flygplanet" - lite för magstarkt kantänka. Samt att flygetyget ifråga inte är ett plan utan en raketdriven s.k. Natter, ett besynnerligt projekt jag haft tillfälle att skriva mer om på recensions-sidorna. Det jättestora "landningsstället" hör inte till planet, för att ta ett exempel.
[quote="Ken Connor i "Elitstyrka SAS""]Vi lade också en del tid på att försöka improvisera fram en säker chockgranat. Vi experimenterade utan framgång med diverse blandningar av fyrverkerier och CS-gas, och vände oss så åter till Porton Down. På några veckor tog de fram prototypen till en granat med kraftig ljud- och ljusverkan. Den var ungefär 15 centimer lång och hälften så bred och fylld med magnesiumpartiklar och knallkvicksilver.
Den kunde användas säkert nära gisslan, eftersom den inte skadade någon, men de bländande blixtarna - som motsvarade 50000 watt - och bedövande detonationerna skulle allvarligt desorientera människor som inte var vana vid dem. Chockgranaterna blev en väsentlig del av gruppens vapenarsenal och användes senare med god verkan vid belägringen av den iranska ambassaden. De första modellerna avgav bara en kraftig smäll, medan senare versioner exploderade ett halvdussing gånger i snabb följd.[/quote]
Även om bara explosionerna explicit nämns, så tyder detta på att de första versionerna bara blixtrade och dundrade 1 gång ?
--
Jörgen
Den kunde användas säkert nära gisslan, eftersom den inte skadade någon, men de bländande blixtarna - som motsvarade 50000 watt - och bedövande detonationerna skulle allvarligt desorientera människor som inte var vana vid dem. Chockgranaterna blev en väsentlig del av gruppens vapenarsenal och användes senare med god verkan vid belägringen av den iranska ambassaden. De första modellerna avgav bara en kraftig smäll, medan senare versioner exploderade ett halvdussing gånger i snabb följd.[/quote]
Även om bara explosionerna explicit nämns, så tyder detta på att de första versionerna bara blixtrade och dundrade 1 gång ?
--
Jörgen