Roman Arn blir spelfilm.

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 14 april 2006, 15:06

Varför inte se det lite större och använda även utländska skådespelare? Tänk er Jean Reno som Broder Guilbert. Klockrent.
Bild

Albert
Medlem

Inlägg av Albert » 17 april 2006, 17:16

mustamato skrev:(Arn pratar ju trots allt i princip danska i böckerna).
Dagens danska låter å andra sidan inte särskilt lik den danska som pratades under korstågstiden...

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 17 april 2006, 18:47

real parakeet skrev:Varför inte se det lite större och använda även utländska skådespelare? Tänk er Jean Reno som Broder Guilbert. Klockrent.
Jean Reno är helt fenomenal. Alltså kommer han aldrig vara med i en suspekt film av en suspekt manusförfattare som baserat filmen på en ännu mer suspekt författare. Sett från hans synvinkel.

Och att både manus och bok kommer från ett otroligt suspekt land gör inte saken bättre. Men man kan ju ha fel. :)

mustamato
Medlem

Inlägg av mustamato » 18 april 2006, 19:14

Albert skrev:
mustamato skrev:(Arn pratar ju trots allt i princip danska i böckerna).
Dagens danska låter å andra sidan inte särskilt lik den danska som pratades under korstågstiden...
Å andra sidan kan man inte precis börja vara fullständigt autentisk heller, eller hur? Såvida man inte ska rekrytera skådespelare som max är 160 centimeter långa, och behöva texta filmerna för att den moderna publiken ska förstå svenskan. Guillou valde dock att påpeka att Arn pratade danska i böckerna, för att betona att han pratade annorlunda jämfört med resten av pöbeln.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 22 maj 2006, 12:49

DI skrev:Inom tre veckor kommer produktionsbeslutet om de två Arnfilmerna – Sveriges genom tiderna största filmprojekt.
”Vi är inne i en slutfas vad gäller finansieringen”, säger Johan Mardell, producent hos SF, som äger rättigheterna.
Artikel i Dagens Industri

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 10 juli 2006, 15:31

Sveriges mest påkostade filmproduktion är i hamn. Nu verkar SF ha löst budgetproblemen kring filmatiseringen av Jan Guillous "Arn"-trilogi.
De båda långfilmerna börjar spelas in i december i år. Film nummer ett får nordisk biopremiär ett år senare, i december 2007. Film två är klar för biograferna under hösten 2008.
I ett pressmeddelande skriver SF att man i september ska avslöja fler detaljer kring filmen på en presskonferens. Ännu så länge är det inte offentligt vem som regisserar filmen eller vilka som spelar huvudrollerna som riddar Arn Magnusson och hans kärlek Cecilia. "Arn" är ett samarbete mellan SF, Film i Väst, SVT, DR, Yle, TV2 Norge och tyska Telepool med stöd av Svenska Filminstitutet.
Budgeten är 210 miljoner kronor, den mest påkostade produktionen i svensk filmhistoria.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6

/Marcus

Användarvisningsbild
Yder
Medlem

Inlägg av Yder » 16 juli 2006, 00:29

real parakeet skrev:Varför inte se det lite större och använda även utländska skådespelare? Tänk er Jean Reno som Broder Guilbert. Klockrent.
Bild
2:nd that!!!! Jean Reno har ju erfarenhet när det gäller medeltid (Visitörerna :lol: ). Jag hoppas innerligt att det INTE blir Collin Nuttly-gänget med hans fruga (Helena Bergström) i spetsen, nej kör då ett Band of Brothers stuk på det hela...

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 16 juli 2006, 07:14

Jag tror tyvärr att kalkonvarningen är överhängande här, svensk filmindustri klarar kanske av att pumpa ut något tusental polisfilmer om året men 210 miljoner är inte ens i närheten av tillräckligt med pengar för att göra en trovärdig film om medeltiden.

Jag hoppas att jag har fel för det vore kul om de lyckades.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 16 juli 2006, 09:51

maal skrev:Jag tror tyvärr att kalkonvarningen är överhängande här, svensk filmindustri klarar kanske av att pumpa ut något tusental polisfilmer om året men 210 miljoner är inte ens i närheten av tillräckligt med pengar för att göra en trovärdig film om medeltiden.

Positivt tänkande... :lol:

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 16 juli 2006, 10:16

Sgt 83 Pluton skrev:
maal skrev:Jag tror tyvärr att kalkonvarningen är överhängande här, svensk filmindustri klarar kanske av att pumpa ut något tusental polisfilmer om året men 210 miljoner är inte ens i närheten av tillräckligt med pengar för att göra en trovärdig film om medeltiden.

Positivt tänkande... :lol:
Sant, det ska man alltid ha, så jag hoppas att jag har fel. :D

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 16 juli 2006, 10:53

Jag tror att ettan och trean kan de väl få ihop någotsånär hyggligt till ett relativit begränsat budget. Men de skall akta sig för tvåan, dvs Tempelriddaren. Inte med den budgeten iaf. Och ta den istället som en kort sammanfattning, t.ex. som ett uppläst brev till Broder Guilbert...

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 16 juli 2006, 15:05

Två filmer skall det väl bli, inte tre. Naturligtvis kommer de sedvanliga petimätrarna hitta hur mycket fel som helst i dessa filmer. Många verkar ju ha som livsuppgift att just hitta fel på saker som rör just deras specialområde. Dessa personer kan inte koppla av och ta en film för vad det är, de kommer sitta och beklaga sig över sömmar på kläder, fel typ av papper/pergament, fel svärdsknapp och annat som egentligen inte påverkar filmen. Det går liksom inte göra en film och tänka på allt. Vaffan... till och med NASA missar ju ibland.

Jag hoppas att dessa filmer blir bra. Misslyckas den så tror jag att det till stor del beror på att vissa gnällspikar på förhand redan bestämt sig för att filmerna skall vara dåliga.

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem

Inlägg av Cyber Joker » 16 juli 2006, 16:24

Franq skrev:Hoppas nu bara att dom skaffar lite konsulter inom historia. Gärna nån som också kan nåt och inte nån som fått sin historia från att bygga med riddarlego.
Du menar sådana som Jan Giulljo (har aldrig lärt mig stava hans efternamn) :roll:

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 20 juli 2006, 18:12

Så där. Då har jag anmält mig som statist. Hoppas att förhållandena blir lite annorlunda (i positiv riktning) jämfört när jag var med och "statistade" under inspelningen av "Arns rike"... Någon mer som anmält sig?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 20 augusti 2006, 15:43

En notis i DN idag nämnde att far och son Skarsgård kan bli aktuella i rollen som Arn. Inte så tokigt tänkt.

Skriv svar