Hearts Of Iron 2

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ferocius
Medlem

Inlägg av Ferocius » 7 juli 2006, 16:02

Freud skrev:Ferocius och Robert, har ni kollat svårighetsgraden? HST 2.08 har den den svåraste svårighetsgraden som standard, vilket i vissa fall bidrar till rätt märkliga IC.
Jo, jag satte ned svårighetsgraden ett snäpp innan jag började spela, men det är möjligt att det var det som var problemet i alla fall. Får kolla upp det, någon gång.

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 8 juli 2006, 17:11

Jag spelar som tyskland och håller på och nöter ner frankrike i Juli 1940, sedan när jag ahr gjort slut på dom tänkte jag ge mig på England, till mitt förfogande har jag 7 st transportships, 7 marin-divisioner, och 2 fallskärmsdivisoner. min Flotta som ska ge understöd är relativt liten, men jag har byggt 3 BB i Bismarck-klass iallafall.
Så, hur ser mina chanser ut för att lyckas med en landstigning i England?

En annan tanke är, angreppet på Sovjet den 22 Juni 1941, är det en historic Event? måste man anfalla Sovjet 22 Juni 1941?
Om inte, hur lång tid har man på sig att rusta innan AI:n bestämmer sig för att anfalla Tyskland iallafall?
Vilken tidpunkt i spelet som Tyskland tycker ni bäst lönar sig att anfalla Sovjet? man kan ju inte vänta för länge, för då kan ryssarna ha forskat fram bättre land-docotorines och annat småtjafs och bli onödigt starka.

Användarvisningsbild
Ferocius
Medlem

Inlägg av Ferocius » 9 juli 2006, 01:00

Gröfaz //

Det finns inte, vad jag har sett, något spdant event, som gör att du måste ta dig an Stalin i Juni -41. Nu vet jag inte om du använder några modar eller liknanade, och jag kan bara svara för "vanilla" och HSR, men det känns rätt otroligt att någon annan mod har något sådant event. Trots allt, så vill man ju oftast ha så stor valfrihet om möjligt.

Vad gdet gäller din invasion, så ser det väl inte precis lysande ut. Du får anfalla med dina marines mot en provins, samtidigt som du droppar fallskärmsjägarna på samma ställe, och riskerar att förlora dem. Vidare så måste du nog ge bombplansunderstöd till din flotta, ifall Royal Navy skulle vilja ge er en liten välkomstfest. Det lir svårt, men är inte helt omöjligt. Jag skulle vänta ett tag, kanske bygga fler transportfartyg. Men samtidigt, så är det kul att gambla ibland. Det förtar lite av nöjet om allt går som på räls.

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 9 juli 2006, 18:06

Tack för tipset Ferocius, jag gick nyss in med min stolta flotta med 3 Bismarck skepp i täten rätt in i Engelska kanalen, och britterna gjorde processen kort med mig... så jag gick tillbaka till en gammal saving. Så jag följer nog dit tips och låter luftwaffe göra lite navalstrikes så får man se hur läget artar sig.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 10 juli 2006, 17:20

Jag har installerat Doomsday och ville nu installera Stony Road. Jag laddade ner den, men det funkade inte. Datorn påstår att jag inte har Doomsday version 1.2 installerat. Jag har kollat på forumet men inte blivit mycket klokare.
Någon som har någon idé?

/Martin

tokstolle
Medlem

Inlägg av tokstolle » 10 juli 2006, 19:01

Martin Lundvall skrev:Jag har installerat Doomsday och ville nu installera Stony Road. Jag laddade ner den, men det funkade inte. Datorn påstår att jag inte har Doomsday version 1.2 installerat. Jag har kollat på forumet men inte blivit mycket klokare.
Någon som har någon idé?

/Martin
Har du uppdaterad DD till 1.2?

http://www.paradoxplaza.com/downloads.a ... =Downloads

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 11 juli 2006, 10:41

Kanske det som är felet ska testa. Tack så mycket. :)

/Martin

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 16 juli 2006, 14:07

Jag står inför ett Dillema. Det är december år 1940 och hela västeuropa har blivit erövrat av mig/Tyskland, jag har 344 i IC mer än självaste ryssarna, men jag vet inte riktigt ifall jag ska anfalla Ryssland i maj 1941 eller ifall jag ska skuta upp Barbarossa 1 år för att ge mig på Jugoslavien och resten av Balkan halvön för att få lite mer IC och låta tiden gå så jag kan bygga mer divisioner så att jag kan kasta mig över ryssarna. Men om jag väntar ett år så kanske ryssarnas organisation och moral bland trupperna kan ha ökat markant och någon event kanske ger dom mer IC?

Inför Barbarossa, hur brukar ni gå till väga för att få den stora ryska björnen på fall?
vilken av fronterna prioriterar ni osv?
MVH

Användarvisningsbild
Freud
Medlem

Inlägg av Freud » 16 juli 2006, 15:09

Tjenare Gröfaz. Vilken svårighetsgrad spelar du på? Och har du några moddar installerade? Strategi och tillvägangånssätt är nämligen helt beroende av det. Men en tumregel är att försöka anfalla ryssen så snabbt som möjligt. Den ryska björnen blir hela tiden bättre och starkare och du kommer aldrig att kunna bygga lika många divisioner som honom. Inledningsvis är man mycket bättre, det gäller att inte tappa det initiativet.

Jag brukar använda mig av den historiskt korrekta strategin i anfallet. Just därför att den enligt mig är bäst. Alltså en arme i söder som går mot Stalingrad, en i mitt som går mot Moskva och en i norr som går mot Leningrad. I den södra armen bör man ha lite extra trupper som kan fortsätta sydost och inta oljefälten.

Står också snart inför läget att anfalla Stalin. Kommer att gå tillväga lite annorlunda denna gång.....mer om det kan du läsa i min AAR när jag fått tummen ur och uppdaterat den :)

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 16 juli 2006, 15:16

Tack för svaret Freud, jag passade nyss på att anfalla jugoslavien nyss i februari 1941, så får se när jag kan dra mig loss därifrån och organisera upp mina armeér inför Brabarossa. Anlednigen till att jag valde att anfalla Jugoslavien nu är för att mina generaler ska få lite extra XP.

Användarvisningsbild
maddog
Medlem

Inlägg av maddog » 30 augusti 2006, 08:27

Jan-44 jag spelar som ryss... och inget barbarossa alls.. Jag har drygt 400 IC och pruducerar och forskar för fullt... Japan börjar närma sig från Öst och Tyskland står still....
Jag har precis annekterat Persíen och jobbar på att ta över Finland och Sverige snart.. fast på fredlig väg hoppas jag.... Det känns som om allt är poå väg mot en ENORM urladdning :)
Några tips?

bobbey
Medlem

Inlägg av bobbey » 30 augusti 2006, 14:24

Jo det finns events för alla historiska inslag i HSR, men man kan välja att följa dem eller ej med olika biverkningar.

Anfaller man ryssland så tror jag det triggas en del events för SU som gör deras trupper starkare,
känns som de inte skulle triggas om man väntade, då är det ju inget stort krig och Stalin behöver inte
organisera upp armén... han kan gott tro den är bra som den är :)

Spelar SU själv och har fått en del sådana events... men har inte släppt tysken nära moskva, leningrad ellet stalingrad ännu
och tror eventuellt de kan slå sig till stalingrad men inte till de andra två städerna om de inte mirakulöst får en massa
nya fräscha divisioner.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 10 oktober 2006, 16:48

Började spela som Sovjetunionen och ville spela lite alternativt, jag fuskade :oops: till mig att jag hamnade i militärallians med republikanska Spanien. 1938 var nationalist Spanien besegrat. Förutom den historiska avvikningen så har jag endast valt att inte sätta igång utrensningarna. Helt plötsligt startar det andra inbördeskriget i Sovjetunionen. Ryssland gör sig fritt från Sovjetunionen och alla större städer utom Baku och Irkusk med omnejd hamnar inom det nya landets gränser, ett variablet lapptäcke.
Min lösning blir helt enkelt att börja spela som marknadsliberala Ryssland istället. Kul att något oväntat hände men mycket märkligt, dissidentnivån var på 0 när det hände och det enda onaturliga som jag gjort var alltså frånvaron av utrensningen.

Nu har jag tagit kontroll över Kaukasus och hela västra Ryssland fram till Stalingrad.
Jag vet inte vad jag ska göra nu, risken är att jag har ett långt inbördeskrig framför mig.
Men mycket intressant.

/Martin

Luonas Taemrem
Medlem

Inlägg av Luonas Taemrem » 19 oktober 2006, 14:41

Konstigt resultat men kul iaf. Hur såg det militära styrkeförhållandena ut direkt efter att inbördeskirget började?

Själv spelar jag med Portugal just nu, står i texas höste 1950 mot en sjukt avancerad amerikansk armé, aldrig sett så mye pansar och liknande förut. Jag tvingades invadera dem då den kejserliga portugiska flottan trots att den sänkt 40 carriers för USA ändå långsamt förlorade kampen om havet. Kan de inte bygga fler så vinner jag till sist resonerade jag. De biter dock ifrån hårdare än jag trodde de kunde. Dock misstänker jag att de ligger på noll i manpower så de lär få problem efter ngn månads krigsföring.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 19 oktober 2006, 15:19

Jag kommer inte ihåg det exakt nu, jag har lagt den sessionen på väntelista. Det berodde dock på vem som förde befäl över trupperna, tydligen har utvecklarna utgått från att vissa befälhavare var mer prostalin än andra. Tråkigt nog försvann alla bra till Sovjetunionen och själv får Ryssland dras med gamla veteraner med max två, ett fåtal hade tre i skicklighet.

/Martin

Skriv svar