Bästa 2vk foto
- kingherald
- Medlem
- kingherald
- Medlem
-
Magnus Lindström
- Medlem
-
Magnus Lindström
- Medlem
- Belisarius
- Medlem
Vem arrangerade INTE bilder under kriget? Du har väl sett Capas bilder från D-dagen, det går inte att arrangera sådant. Att resten förstördes är och kommer förbli en förlust för oss alla, oavsett hur du tycker. Sedan att rena "action shots" blandas med arrangerade bilder är sådant som alla fotografer ägnade sig åt.Joachim skrev: Jag vet inte om jag tycker direkt synd om honom, killen var ju en förfalskare som arrangerade bilder.
Den sista bilden på Dresden, med statyn i förgrunden är grymt bra. Symboliserar vilken stad som helst som drabbades av kriget.
- Belisarius
- Medlem
- kingherald
- Medlem
Bilderna är tagna av Robert Capa den 18 februari 1945 då amerikanska 1:a armén är inne i centrala Leipzig och avslutar upprensningen av staden. En korpral går ut på balkongen och skjuts direkt av en tysk skarpskytt. Robert Capa var precis bakom honom och tar då bilderna. Länk till dessa (starka) bilder finns bl a i följande Skalman-tråd: viewtopic.php?p=131571&highlight=#131571Wooster skrev:Tyvärr. Har försökt hitta på nätet men misslyckats. Jag har dessutom bara hittat bilderna i en av mina böcker, och den är i så bedrövligt skick att jag inte vågar lägga in den i en scanner av rädsla att hela boken skall falla ihop.h2o skrev:
Kan du ordna fram den bildserien?
Men tre bilder finns på s 126 i det fjärde bandet "Seger" i serien "Ögonvittnen till Andra Världskriget" utgivna på Tidens förlag 1964. Hittar inte den fjärde och sista bilden i den boken, men i bildtexten står "...Ett par par ögonblick efteråt tog en ny skytt vid". Eventuellt har jag i mitt minne konstruerat en fjärde bild utifrån den texten.
CvD hade för övrigt rätt om att bilderna är ifrån Tyskland, Leipzig.
Hälsningar,
/ Hooka-Hey
Det som jag reagerar på dom bilderna är att killen som är skjuten kommer från pansartrupperna.Hooka-Hey skrev:Bilderna är tagna av Robert Capa den 18 februari 1945 då amerikanska 1:a armén är inne i centrala Leipzig och avslutar upprensningen av staden. En korpral går ut på balkongen och skjuts direkt av en tysk skarpskytt. Robert Capa var precis bakom honom och tar då bilderna. Länk till dessa (starka) bilder finns bl a i följande Skalman-tråd: viewtopic.php?p=131571&highlight=#131571Wooster skrev:Tyvärr. Har försökt hitta på nätet men misslyckats. Jag har dessutom bara hittat bilderna i en av mina böcker, och den är i så bedrövligt skick att jag inte vågar lägga in den i en scanner av rädsla att hela boken skall falla ihop.h2o skrev:
Kan du ordna fram den bildserien?
Men tre bilder finns på s 126 i det fjärde bandet "Seger" i serien "Ögonvittnen till Andra Världskriget" utgivna på Tidens förlag 1964. Hittar inte den fjärde och sista bilden i den boken, men i bildtexten står "...Ett par par ögonblick efteråt tog en ny skytt vid". Eventuellt har jag i mitt minne konstruerat en fjärde bild utifrån den texten.
CvD hade för övrigt rätt om att bilderna är ifrån Tyskland, Leipzig.
Hälsningar,
/ Hooka-Hey
Kolla uniformen och läderhjälmen.
Sen att blodpölen på den första bilden är liten om man jämför med de senare bilderna gör ju sitt till att man inte precis tror på snacket om att den är fejk.....
- Kai Robert
- Medlem
Det finns några till, från tiden före och efter invasionen.Belisarius skrev:Om vi pratar om Robert Capas bilder, så gick han i land med första vågen på Omaha Beach, tillsammans med 1st Division's 16:e regemente.Magnus Lindström skrev:Den där kända bilden ifrån Normandie, vilken våg ska det röra sig om?
Det gör ont när man tänker på att nästa alla hans bilder förstördes under framkallningen i England, bara 11 av 72 gick att rädda.
http://www.magnumphotos.com/c/htm/Frame ... X00&DT=ALB
Kai
Tack så mycket för länken, en av bilderna (den när en kamrat kryper fram till den skjutne) har jag inte ens sett förut, men jag känner igen den sista när jag fick se de nu..Hooka-Hey skrev:
Bilderna är tagna av Robert Capa den 18 februari 1945 då amerikanska 1:a armén är inne i centrala Leipzig och avslutar upprensningen av staden. En korpral går ut på balkongen och skjuts direkt av en tysk skarpskytt. Robert Capa var precis bakom honom och tar då bilderna. Länk till dessa (starka) bilder finns bl a i följande Skalman-tråd: viewtopic.php?p=131571&highlight=#131571
Hälsningar,
/ Hooka-Hey
Nope! Det är en tysk Sdkfz251:a med 7,5 cm infanterie geschutz (kort). När det gäller bilder som man inte ska glömma så finns det bara en som hugger något fruktansvärt i hjärtat och det är en bild på en judisk (?) flicka som tittar ut genom den taggtrådsförsedda gluggen på en godsfinka... destination KZ-läger. Det tåras i ögat ta mig f-n!Belisarius skrev:Är det en snodd ryss i bakgrunden?