Kommunismen i Vietnam?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
fredos
Ny medlem

Kommunismen i Vietnam?

Inlägg av fredos » 2 juli 2006, 22:05

Hej!

Jag undrar om det är någon som vet något om den? Länkar eller tips om böcker går också bra :)
Vad jag vet så ska det vara en rupublik med det kommunistiska partiet som störst? Hur går det funkar kommunismen där?
Blev possitivt överaskad när jag såg att det fanns en demokratisk kommunist stat i dag!
Skulle vara mycket trevligt med några svar:)
Vet inte om det var rätt katigori (efterkrigstiden) men kanske. :D

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 2 juli 2006, 22:19

Demokratiskt skulle jag inte kalla den, landet är en enpartistat där det enda lagliga är kommunistpartiet. Försök att dölja detta görs genom att det finns en folkfront som ska kanalisera det politiska livet.
Inte heller är landet vidare kommunistiskt i ekonomin, man har sedan länbge överget de konservativa marxistiska dogmerna och gjort marknadsekonomiska reformer.
Partiet är mer intresserad av att bevara sin egen maktfaktor.

Vill du ha lättläst information så kolla in Utrikespolitiska institutets Länder i fickformat eller kan du kolla på Wikipedia. http://en.wikipedia.org/wiki/Politics_of_Vietnam

Ämnet passar bra i efterkrigstidsavdelningen. :)

/Martin

Användarvisningsbild
fredos
Ny medlem

Inlägg av fredos » 2 juli 2006, 22:29

okej lyckan varade inte länge då.
Men finns det någon stat som är eller var en lyckad kommunist stat? Jag känner inte till någon men det skulle vara interessant att veta om det någon gång fungerat? :?

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem

Inlägg av Bulldog » 3 juli 2006, 09:53

fredos skrev:Men finns det någon stat som är eller var en lyckad kommunist stat? Jag känner inte till någon men det skulle vara interessant att veta om det någon gång fungerat? :?
Beror nog på vem man frågar. Det finns de som anser Nordkorea vara en lyckad stat :roll: .
Om man är någet så när objektiv får man nog dock säga att kommunism och demokrati hittills inte har gått att förena. Ett problem är väl att första steget i kommunism kallas proletariatets diktatur, och sen har man inte lyckats komma vidare, ens efter 70 år.

För att återgå till Vietnam skulle jag kunna tänka mig att förtrycket inte är lika hårt där som tex i Kina eller på Kuba, eller är det nån som känner till t ex antalet politiska fångar i Vietnam jämfört med Kina?

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 3 juli 2006, 10:22

Kina styrs ju fortfarande av en regim som anses vara kommunistisk.

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem

Inlägg av Bulldog » 3 juli 2006, 11:31

LasseMaja skrev:Kina styrs ju fortfarande av en regim som anses vara kommunistisk.

Och?

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 3 juli 2006, 12:33

Bulldog skrev:Och?
... och Kina har för tillfället en enorm ekonomisk tillväxt, något som i dagens politiska sammanhang brukar anses som väldigt positivt. I ekonomiskt hänseende är nog Kina en "lyckad stat".

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem

Inlägg av Bulldog » 3 juli 2006, 15:41

LasseMaja skrev: ... och Kina har för tillfället en enorm ekonomisk tillväxt, något som i dagens politiska sammanhang brukar anses som väldigt positivt. I ekonomiskt hänseende är nog Kina en "lyckad stat".
Jo iofs, men som jag tolkade frågeställaren menade han om det finns/har funnits någon kommunistisk demokratisk stat, och det är ganska sällsynt.

Skriv svar