Bästa filmscen
Jag ryser varje gång jag tittar på en scen i Rauni Mollbergs 1980-talsversion av Okänd soldat - första stridsscenen, när Kariluoto skall leda ett anfall över ett kärr. Hur han är skräckslagen i början, men efter Kaarnas exempel och död tar sig i kragen och övervinner sin rädsla.
Ett antal scener i Elem Klimovs Gå och se känns närmast dokumentära.
/ Probstner
Ett antal scener i Elem Klimovs Gå och se känns närmast dokumentära.
/ Probstner
En av de i särklass snyggaste filmsekvenserna, såväl bildmässigt som symboliskt, är ur filmen "the Right Stuff" (sv. Rätta Virket). Det är två scener som växlar mellan varandra, den ena scenen är astronauterna i Mercuryprogrammet som blivit världskända och nu sitter på en stor hyllningsfest i Houston, i den andra scenen taxar Chuck Yeager ut för att på eget bevåg slå nytt höjdrekord och därmed kunna äska mer pengar till testpilotsprogrammet - varpå han kraschar planet. Scenen föregås dessutom av underbar dialog mellan Chuck Yeager, hans mekaniker och kontrolltornet på Edwards.
Sekvensen är en bra summering om vad hela den filmen handlar om, vad skapar våra hjältar - är det bedrifterna eller att de blir kända i media? En för övrigt väldigt vacker och bra film, se den om ni inte redan gjort det..
Sekvensen är en bra summering om vad hela den filmen handlar om, vad skapar våra hjältar - är det bedrifterna eller att de blir kända i media? En för övrigt väldigt vacker och bra film, se den om ni inte redan gjort det..
Har just köpt Gula divisionen men inte sett den ännu.
Vad är Strid till sjöss, det låter som en undervisningsfilm. Går den att få tag i.
En höjdarscen är annars från Första divisonen. När de käcka svenska flygarna sjunger glada sånger på mässen. Stig Järrel är dessutom suverän i den filmen.
Filmen Ärans fält har inte nämnts. Det jag minns mest från den var alla de krigsdrabbade barnen. Minns inte så mycket av filmen i övrigt. Men just barnen gjorde ett djupt intryck.
/Lulle.
Vad är Strid till sjöss, det låter som en undervisningsfilm. Går den att få tag i.
En höjdarscen är annars från Första divisonen. När de käcka svenska flygarna sjunger glada sånger på mässen. Stig Järrel är dessutom suverän i den filmen.
Filmen Ärans fält har inte nämnts. Det jag minns mest från den var alla de krigsdrabbade barnen. Minns inte så mycket av filmen i övrigt. Men just barnen gjorde ett djupt intryck.
/Lulle.
- Djinghis Khan
- Medlem
Re: Två scener
Det är också min favoritscen när det gäller krigsfilmer.Private Snafu skrev: Scenen med dimma i Tunna rödalinjen (innan anfallet på det japanska lägret)
En av mina favoritscener är ur Das Boot precis före de anfaller konvojen. Det står ett par tre man och tittar genom kikare och talar lågmält med varandra, tror de säger något i stil med. "Nå, vad tror ni", varpå någon svarar "Vi har dem kapten". Sedan växlar scenen plötsligt tempo när kaptenen beordrar högsta fart osv...
Bra klipp, bra tempoväxlingar, allt man kan begära av en bra scen ur n krigsfilm.
Bra klipp, bra tempoväxlingar, allt man kan begära av en bra scen ur n krigsfilm.
- Thompson Lykes
- Ny medlem
Rädda Menige Ryan: När SS soldaten pressar ner sin dolk i bröstet på soldaten och kväser "Ssssch, sssch..."
Scenen innan dolkstöten är också vass, när tysken säger "Lass es uns beendigt...Es ist einfach für dich... viel einfach..."
Och givetvis öppningsscenen i SVP. Tycker bara att det tyska motståndet skildras banalt milt, jämfört med hur blodigt Omaha i själva verket var.
mvh/ Tiger
Scenen innan dolkstöten är också vass, när tysken säger "Lass es uns beendigt...Es ist einfach für dich... viel einfach..."
Och givetvis öppningsscenen i SVP. Tycker bara att det tyska motståndet skildras banalt milt, jämfört med hur blodigt Omaha i själva verket var.
mvh/ Tiger
-
Magnus Lindström
- Medlem
Järnkorset har många bra scener. cykelscenerna i Ambusch är riktigt sköna där de rasslar fram längs skogsvägarna. U571 eller vad skräpfilmen heter har en väldigt snygg inledning med den tyska ubåten som gått upp till ytan, då trodde jag en riktig upplevelse väntade men sen kunde man lika gärna gått hem.
-
nissedruva
- Medlem
Slaget om Storbritannien
De polska piloterna är ute och tränar och får se en tysk eskader neranför. De börjar tjattra på polska och en efter en avviker de från kursen
brittiske befälhavaren
"kom tillbaka, vi ska inte anfalla"
vartefter polackerna byter kurs
"upprepa tack"
befälhavaren över divisionen får till slut nog och dyker efter gänget.
Slaget om Gettysburg
del två vid Little round top
Chamberlain har fått order att kämpa "to the last". Hans tankar "The last what, the last man, the last bullet, the last time. dam this retoric"
som många andra så känner jag det extremt maffigt när Picket och Pettigrews divisioner kommer ut ur skogen och marscherar förbi kanonerna medan Longstreet tittar på med sorg i blick
i slutet av Gettysburg Picket till Lee: Genal Lee sir, i have no division
Sista avsnittet av Krig och Hågkomst
Byron och Avranomich kommer med Louis till sanatoriet där Natalie befinner sig och vilar upp sig och hennes blick när hon utmärglad kramar om sin son, Avranomich(el vad han heter) och Byron ser ut som de ska falla i gråt och sedan panoreras bilden ut långsamt och avslutningsmusiken ljuder
Schindlers list
När alla lägger ner sina stenar på Oscars grav och i slutet läggs den sista stenen ner av någon vi bara ser handen på.
De polska piloterna är ute och tränar och får se en tysk eskader neranför. De börjar tjattra på polska och en efter en avviker de från kursen
brittiske befälhavaren
"kom tillbaka, vi ska inte anfalla"
vartefter polackerna byter kurs
"upprepa tack"
befälhavaren över divisionen får till slut nog och dyker efter gänget.
Slaget om Gettysburg
del två vid Little round top
Chamberlain har fått order att kämpa "to the last". Hans tankar "The last what, the last man, the last bullet, the last time. dam this retoric"
som många andra så känner jag det extremt maffigt när Picket och Pettigrews divisioner kommer ut ur skogen och marscherar förbi kanonerna medan Longstreet tittar på med sorg i blick
i slutet av Gettysburg Picket till Lee: Genal Lee sir, i have no division
Sista avsnittet av Krig och Hågkomst
Byron och Avranomich kommer med Louis till sanatoriet där Natalie befinner sig och vilar upp sig och hennes blick när hon utmärglad kramar om sin son, Avranomich(el vad han heter) och Byron ser ut som de ska falla i gråt och sedan panoreras bilden ut långsamt och avslutningsmusiken ljuder
Schindlers list
När alla lägger ner sina stenar på Oscars grav och i slutet läggs den sista stenen ner av någon vi bara ser handen på.
Ni har helt och hållet glömt bort en film: Pianisten
I den finns det tre scener som har berört mig starkast:
1. Thomas Kretschmanns gestaltning av kaptenen som räddade huvudpersonens liv är helt enkelt underbar. När jag åker ner till Tyskland nästa gång ska jag definitivt se ett par filmer med honom. Han sägs vara en av Tysklands mest kända skådespelare.
2. Morgonuppställningen innan de marscherar iväg till dagens arbete och den ondsinta officeren avbryter alltihop, beordrar åtta personer att lägga sig ner på marken och sedan helt kallblodigt ger dem varsitt nackskott.
3. Scenen där en av de kvinnliga lägerfångarna ger rådet att husgrunderna måste brytas upp och gjutas på nytt, säger att hon läst vid Prags universitet, skjuts, bara för att lägerchefen ska ge order om samma sak som hon rekommenderade bara två minuter tidigare.
I övrigt håller jag med om nästan alla scener som har beskrivits i den här tråden, särskilt öppningsscenen i Okänd soldat från 1955. Lånade den från Stadsbiblioteket och såg den.
Morgan
I den finns det tre scener som har berört mig starkast:
1. Thomas Kretschmanns gestaltning av kaptenen som räddade huvudpersonens liv är helt enkelt underbar. När jag åker ner till Tyskland nästa gång ska jag definitivt se ett par filmer med honom. Han sägs vara en av Tysklands mest kända skådespelare.
2. Morgonuppställningen innan de marscherar iväg till dagens arbete och den ondsinta officeren avbryter alltihop, beordrar åtta personer att lägga sig ner på marken och sedan helt kallblodigt ger dem varsitt nackskott.
3. Scenen där en av de kvinnliga lägerfångarna ger rådet att husgrunderna måste brytas upp och gjutas på nytt, säger att hon läst vid Prags universitet, skjuts, bara för att lägerchefen ska ge order om samma sak som hon rekommenderade bara två minuter tidigare.
I övrigt håller jag med om nästan alla scener som har beskrivits i den här tråden, särskilt öppningsscenen i Okänd soldat från 1955. Lånade den från Stadsbiblioteket och såg den.
Morgan
- Belisarius
- Medlem
Öppningsscenen från SPR, därför att den är intensiv.
Slutscenen i Stalingrad
Kavallerianfallet i Waterloo (en otroligt mäktig fartkänsla)
Hela avsnittet 'Bastogne' i BoB, och även när de erövrar batteriet vid Brecourt i andra avsnittet. På högt ljud är det rent utmattande med skottväxlingen.
Krypskyttarnas reaktion när flyget kommer in och bombar deras mål i Jarhead
Slutscenen i Stalingrad
Kavallerianfallet i Waterloo (en otroligt mäktig fartkänsla)
Hela avsnittet 'Bastogne' i BoB, och även när de erövrar batteriet vid Brecourt i andra avsnittet. På högt ljud är det rent utmattande med skottväxlingen.
Krypskyttarnas reaktion när flyget kommer in och bombar deras mål i Jarhead
Ja, första gången jag såg batteri-erövringen var spänningen så hög att jag påverkades fysiskt, pulsen steg och jag blev andfåddBelisarius skrev:Hela avsnittet 'Bastogne' i BoB, och även när de erövrar batteriet vid Brecourt i andra avsnittet. På högt ljud är det rent utmattande med skottväxlingen.
Hur som helst så är det en mycket bra scen !
--
Jörgen