Det kommunistiska maktövertagandet i Frankrike som kom av si

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
John
Medlem

Det kommunistiska maktövertagandet i Frankrike som kom av si

Inlägg av John » 14 juni 2006, 18:51

Mitt senaste tidsfördriv, att köpa och läsa böcker om WW2 som gavs ut 1945-1960 har skapat några frågor. (Intressant då de har ett annat perspektiv på kriget än dagen litteratur.) Här kommer en av dessa.

Vid befrielsen av Frankrike tog den kommunistiska motståndsrörelsen makten i vissa områden. Några böcker har nämt detta i mer eller mindre förbigående. Av dessa böcker framgår det att De Gualle tillsammans med stöd av de västallierade slog ner dessa försök med i vissa fall våld. Och att ett antal kommunistiska ledare avrättades.
Jag har inte sett denna uppgiften i moderna historiska böcker.

Finns det någon sanning i dessauppgifter eller är de skrönor som florerade efter kriget?

John

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Det kommunistiska maktövertagandet i Frankrike som kom a

Inlägg av Hans » 19 juni 2006, 14:59

Jag har inte hört talas om att något kommunistiskt slogs ner även om det var en del oordning 44-45.

Inte ens Marxist Internet Archive nämner något (vad jag hittar) och de skulle väl knappast utelämna något sådant om det hade hänt
http://www.marxfaq.org/archive/cliff/wo ... -party.htm

Mer läsning http://www.ena.lu/europe/19451949-pione ... y-1948.htm

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Re: Det kommunistiska maktövertagandet i Frankrike som kom a

Inlägg av varjag » 20 juni 2006, 13:05

John skrev:Mitt senaste tidsfördriv, att köpa och läsa böcker om WW2 som gavs ut 1945-1960 har skapat några frågor. (Intressant då de har ett annat perspektiv på kriget än dagen litteratur.) Här kommer en av dessa.

Vid befrielsen av Frankrike tog den kommunistiska motståndsrörelsen makten i vissa områden. Några böcker har nämt detta i mer eller mindre förbigående. Av dessa böcker framgår det att De Gualle tillsammans med stöd av de västallierade slog ner dessa försök med i vissa fall våld. Och att ett antal kommunistiska ledare avrättades.
Jag har inte sett denna uppgiften i moderna historiska böcker.

Finns det någon sanning i dessauppgifter eller är de skrönor som florerade efter kriget?

John
Om det 'andra perspektivet - mot dagens' håller jag mycket med!
Ur minnet - fanns det en maktkamp mellan kommunister och Gaullister under den omedelbara efter-
krigstiden. Men en som kommunisterna förlorade. Om våld vet jag inte - men hysterin i det efterkrigstida
Frankrike var av en art, att det är fullt möjligt. Om avrättningar skedde - tror jag inte att de var domstols-
sanktionerade - utan sköttes av Mack The Knife-rättvisan....Varjag

Nibb
Ny medlem

Inlägg av Nibb » 27 juni 2006, 16:26

http://www.libcom.org/history/articles/ ... /index.php står pyttelite där som kan tänkas vara intressant, dock är det vinklat.

Skriv svar