Tillägnad vår saknade medlem varjag
-
D_29
- Medlem
Dalmas skrev:Bästa är svårt, men mest gripande är nog bilden på framsidan av "Om detta ska ni berätta":
http://www.levandehistoria.se/documents ... venska.pdf. Där en grupp judar står och väntar i björkskogen utanför gaskamrarna i Auschwitz. En flicka i fyra- årsåldern tittar in i kameran.
Har egna barn i samma ålder - kan inte se bilden utan att börja kallsvettas och bli j-vligt förbannad.
Den bilden får man faktiskt tårar av...har oxå barn

-
D_29
- Medlem
oxå ganska talande staty
man börjar tänka när man ser den....
-
Bilagor
-

- Holocaust-Memorial.jpg (103.73 KiB) Visad 3752 gånger
-
predator
- Medlem
Denna tycker jag...
-
Bilagor
-

- HV-75=Bismarck%202%20=%2032.jpg (16.73 KiB) Visad 3744 gånger
-
D_29
- Medlem
Eller denna.
En reflektion om vad krig leder till!
-
Bilagor
-

- normandie.jpg (41.94 KiB) Visad 3742 gånger
-
Morgan
- Medlem
http://www.ww2incolor.com/gallery/germans/and
Den här var lite otäck (bild 118), har den sårade soldaten förlorat armen eller vad är det som gör att det är så mycket blod på vänster byxben?
Morgan
-
Figaro
- Medlem
Winston Churchill skrev: We shall not flag nor fail. We shall go on to the end. We shall fight in France and on the seas and oceans; we shall fight with growing confidence and growing strength in the air. We shall defend our island whatever the cost may be; we shall fight on beaches, landing grounds, in fields, in streets and on the hills. We shall never surrender and even if, which I do not for the moment believe, this island or a large part of it were subjugated and starving, then our empire beyond the seas, armed and guarded by the British Fleet, will carry on the struggle until in God's good time the New World with all its power and might, sets forth to the liberation and rescue of the Old. .
-
Königstiger
- Medlem
Armen ligger bredvid honom.
Själv tycker jag en bild frånkrigsslutet på Wall street (tror jag) där det är massa folk ute på gatan. Det är en stor staty på bilden. Vet inte om den finns på nätet men den är i alla fall på baksidan av boken (om man nu kan kalla den för bok) Segern i Europa. Man ser ansiktet tydligt på många personer och deras glädje smittar nästan av sig

-
Morgan
- Medlem
Okej, missade visst den detaljen.
Jag har sett ett - för min del - ännu bättre foto. En frivillig fransk soldat som pekar på framkanten på sin hjälm. Där, precis där stålet är bockat, har en kula slagit in, bara en cm från hans panna... Snacka om tur. Iallafall, det kortet är väldigt talande.
Morgan[/quote]
-
krypto
- Medlem
Den bilden på landstigningen vid Normandie är ju fantastisk.
-
Andreas K
- Medlem
Jag har sett ett - för min del - ännu bättre foto. En frivillig fransk soldat som pekar på framkanten på sin hjälm. Där, precis där stålet är bockat, har en kula slagit in, bara en cm från hans panna... Snacka om tur. Iallafall, det kortet är väldigt talande.
Jag tor jag har sett det kortet, men jag trodde det var en rysk soldat? Kanske två olika bilder, sådana saker borde ju ha hänt mer än en gång i ett så stort krig.
-
Stefan
- Medlem
Königstiger skrev:
Armen ligger bredvid honom.
Har ni också lagt märke till den småmakabra detaljen att den avskjutna armen har blodig bandage på? Dvs han har blivit skadat TVÅ gånger i samma arm...
För det är nog inte fråga om amputation, detta är ingen fältsjukhus utan bara plutonens medic ute i fält.
-
CvD
- Medlem
Andreas K skrev:Jag har sett ett - för min del - ännu bättre foto. En frivillig fransk soldat som pekar på framkanten på sin hjälm. Där, precis där stålet är bockat, har en kula slagit in, bara en cm från hans panna... Snacka om tur. Iallafall, det kortet är väldigt talande.
Jag tor jag har sett det kortet, men jag trodde det var en rysk soldat? Kanske två olika bilder, sådana saker borde ju ha hänt mer än en gång i ett så stort krig.
Bara för att göra det hela mer förvirrat, så har jag för mig att bilden föreställer en italienare som slogs på östfronten...
/CvD
-
Wooster
- Medlem
De mest dramatiska och samtidigt berörande bilderna är Robert Capas bildserie av en kulspruteskytt som står i ett fönster någonstans på västfronten, hösten -44 - bilderna är tagna på kort avstånd i samma rum som skytten.
Först en bild på hur skytten gör i ordning sitt vapen, sedan en bild hur han skjuter några skott. I den tredje bilden ligger skytten död på golvet. I den sista bilden har en annan skytt tagit över.
Om hur lätt ett liv försvinner och hur soldater i stridens hetta inte kan ta hänsyn till sin kamrats död.
-
CvD
- Medlem
Wooster skrev:De mest dramatiska och samtidigt berörande bilderna är Robert Capas bildserie av en kulspruteskytt som står i ett fönster någonstans på västfronten, hösten -44 - bilderna är tagna på kort avstånd i samma rum som skytten.
Först en bild på hur skytten gör i ordning sitt vapen, sedan en bild hur han skjuter några skott. I den tredje bilden ligger skytten död på golvet. I den sista bilden har en annan skytt tagit över.
Om hur lätt ett liv försvinner och hur soldater i stridens hetta inte kan ta hänsyn till sin kamrats död.
Var inte den bildsekvensen tagen i Tyskland med bara några dagar kvar till krigsslutet, vilket gör det hela ännu mer tragiskt??
/CvD
-
PK
- Medlem
En bild säger mer än tusen ord......