Quiz: Kulturhistoria
Vi fortsätter på hårdrocksspåret, med ett band som var samtida med Thin Lizzy. När Richie Blackmore lämnat Deep Purple i mitten av 1970-talet så bildade han ett nytt band, tillsammans med bland annat sångaren Ronnie James Dio. Bandet skulle komma att ha stora framgångar med låtar som "Man on the silver mountain" och "Since you been gone". Vad hette detta band?
Oh oh ett svar! *sabo klappar i händerna*
Nja jag tror inte att Streaplers var inblandande den här gången.
Men visst är du på rätt väg (med skogsstjärnor i halsen alltså). Så ytterligare hjälp bifogas:
Året var 1982, och låtens mest kända rad är nog: "där bäckarna har slutat brusa och björkarna har upphört susa".
Nja jag tror inte att Streaplers var inblandande den här gången.
Men visst är du på rätt väg (med skogsstjärnor i halsen alltså). Så ytterligare hjälp bifogas:
Året var 1982, och låtens mest kända rad är nog: "där bäckarna har slutat brusa och björkarna har upphört susa".
Jaa du, vilka återstår, Lasse Stefanz (fast det är väl inte deras stil?) eller Trio me Bumba (...kanske deras stil?), jag har praktiskt taget obefintlig koll på sånt, och med tanke på att Google inte begriper sig på några konstruktioner utifrån dina citat så går jag bet... (Möjligheten att "alla" vet svaret torde vara uttömd vid det här laget?
)
Låten: Sverige (U.S. of America) (Fargo-Freestyle)
Albumet: För jaevle braa! (lägg till amerikansk accent)
På omslaget ser man Meduza sittande i en bil mot bakgrunden av beduiner, kameler, sand. "Året värsta hit! Sverige - Idiotversionen"
Andra vrålande begåvningar på skivan: Ken Wilson, Staffan Astner, Thomas Witt
Ja mina grannar kan den nog vid det här laget.
Eftersom jag har fler knäppa skivor i hyllan är det nog bäst att överlåta nästa fråga åt Hexmaster. Varsågoda!
Det var ju nästan för lätt.Ferocius skrev:Vi fortsätter på hårdrocksspåret, med ett band som var samtida med Thin Lizzy. När Richie Blackmore lämnat Deep Purple i mitten av 1970-talet så bildade han ett nytt band, tillsammans med bland annat sångaren Ronnie James Dio. Bandet skulle komma att ha stora framgångar med låtar som "Man on the silver mountain" och "Since you been gone". Vad hette detta band?
Jomenvisst! Har bara hittat hundfisken på susning.nu, hoppas verkligen att det är rätt... Att Ulf kallades Hajen vet jag däremot bestämt.
Läs mer om Oxudercinae:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mudskipper
Bonus:

sabos fråga.
http://susning.nu/Slamkryparesusning.nu skrev:Ordet kommer av en fråga om fisken slamkrypare i 1957 års Tiotusenkronorsfrågan. Frågesportens första vinnare, Ulf Hannerz, som tävlade i ämnet akvariefiskar fick frågan om vilken av sju nämnda fiskar som hade ögonlock. Han svarade hundfisk vilket underkändes. Det rätta svaret skulle nämligen vara slamkrypare. Det ledde till en tittarstorm där tävlingsledningen fick veta att en slamkrypare minsann bara har en "tillslutningsanordning" och att hundfisk var rätt svar. Tävlingsledningen fick rätta sig och ge Ulf rätt och sedan gick han vidare och vann 10000 kronor.
Läs mer om Oxudercinae:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mudskipper
Bonus:

sabos fråga.
Eftersom sabos sanna natur är en kultursnobbs, förflyttar vi oss till finkulturen, närmare bestämt andra halvan av 1800-talet och de stora ryska romanberättarna.
Vilken rysk roman börjar med den berömda meningen:
"Alla lyckliga familjer liknar varandra, varje olycklig familj är olycklig på sitt eget vis."
(sabos översättning)
Vilken rysk roman börjar med den berömda meningen:
"Alla lyckliga familjer liknar varandra, varje olycklig familj är olycklig på sitt eget vis."
(sabos översättning)