Silent hunter III

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Maxim
Medlem

Inlägg av Maxim » 18 maj 2006, 13:11

Jag har spelat ett tag nu och spelet är bra på det sättet att det blir svårare och svårare att jaga runt Englands kust. Därför är det väldigt skönt att under sommaren 1942 segla över till karibien och sänka tungt lastade amerikanska tankers. Man känner som en tysk i ett vilthängn. De guppar runt helt oskyddade. Man tycker nästan synd om dem.
Likt fyllesjuka ankor försöke de undkomma men torpederna hittar för det mesta sina mål.
Ett tips för är att skjuta med kanonen på tankerfartygen. Man ska då sikta mot "lastrummet" i mitten och därmed tända eld på oljan. Det har sparat mig många torpeder.

Kapitän zur Zee Daniel H

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 21 maj 2006, 16:27

Tog tag i mig själv och införskaffade det nyligen. Gick helt perfekt, men nu laddade jag ner nya patchar från Ubisoft (hade v.1.0). Laddade ner v.1.4b EMEA, men nu vill datorn inte starta spelet då den påstår att nyckeln till skivan inte stämmer... 8O :roll: :x
Vad göra??? :roll: :roll:

/CvD

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem

Inlägg av Figaro » 22 maj 2006, 17:54

Prova att avinstallera StarForce. Det kommer att installeras igen nästa gång du startar SHIII (förhoppningsvis fungerar din nyckel denna gång).
StarForce Removal Tool utility
Mer info hos Boycott Starforce

Användarvisningsbild
Härfördärvaren
Medlem

Inlägg av Härfördärvaren » 22 maj 2006, 21:58

Hej

Igår hittade jag ett helt fantastiskt litet program vid namn SH3 Commander.
Plötsligt fick min ubåtskapten ett porträtt (som gick att ändra!), en bakgrundshistoria (ändringsbar även den antar jag), detaljerad information om alla mina gamla uppdrag och hundra saker till. Man kan också slumpa fram ett coolt tyskklingande namn för de med lite dålig fanatsi.
Men bäst av allt var de "tweaking"-möjligheter som även fanns däri. Numera har alla skepp jag sänker ett namn (detta har jag saknat så förbaskat mycket 8-) ), min besättning har tyska namn på sina medaljer och på sin militära grad. Känner jag för det kan jag ändra u-nummer på båten, ändra namn och grad på vem jag vill. Jag ska inte räkna upp alla funktionerna, men dessa är väl de som jag personligen tyckte kunde låta lite trevliga.

Man kan även festa loss i hamnen kvällen innan man åker ut och massa andra roliga funktioner.
Om någon har en monsterdator går det även att öka max tidskompression upp till X 4096 om det är av intresse.

Programmet finns och ladda ner på Subsim.com om någon känner sig hugad.

Mvh Simon

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 22 maj 2006, 23:24

precis köpt det, förbaskt kul, men jag saknar tålamod men är fast, ubåtar är osportsligt (fråga cheferna på Houge, Cressy och Aubokir).

Försökte lirka mig in i Liverpool men det blev lite stelt och tråkigt när hela coastal command övade formationsflygning med sina Sunderlands över mig.

Användarvisningsbild
Härfördärvaren
Medlem

Inlägg av Härfördärvaren » 23 maj 2006, 00:43

Hej.

Psilander: Varför försöker du ta dig in i en synnerligen välbefäst hamn, dessutom på ytan?!
Jag kan förstå om du var på jakt efter ett engelskt slagskepp, som den som ska ligga i Scapa flow i perioder våren och sommaren 1940 (detta eftersom slagskeppet ger helt galet mycket renown), men annars låter det bara som självmord.

Blev föresten sänkt av en jagare i går, när jag oförståndigt nog gick upp till ytan mitt i en konvoj. Drabbades troligtvis av total hybris, som icke ska upprepas.

Mvh Simon

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 23 maj 2006, 16:51

Figaro skrev:Prova att avinstallera StarForce. Det kommer att installeras igen nästa gång du startar SHIII (förhoppningsvis fungerar din nyckel denna gång).
StarForce Removal Tool utility
Mer info hos Boycott Starforce

Tackar, det var precis det som behövdes!!! :D
Kollade runt lite på SH3:s forum och anade att det var StarForce som var boven, men hittade bara rekommendationer att gå in på RegEdit och ta bort filer och det kände jag inte för att göra, för då kunde man verkligen ha gjort bort sig.
Removal tool var precis rätt grej. Tack och lov verkar det som UbiSoft ska sluta med StarForce-eländet...

/CvD

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 23 maj 2006, 19:49

Jag försökte leka mink, utter eööer sillstim och passade på att kolla lite external view på jagaren som nosade efter mig och råkade se halva himlen full av Sunderlands. In kom jag i hög fart på ytan ty det var tjocka, nitade en Flower med en torped och gled ner under ytan. Dessutom hade en stor konvoj precis kommit in.

Jag satte soppa räknaren på evigt och försökte söka rötterna på konvojerna utanför Halifax, vilket fungerar men jag missade hela första salvan och försöker smyga med för att köra ikapp och förbi far att lägga mig på lur längs deras kurs.

Annars gjorde jag en 1914 i repris dvs bombarderade Hartpool mest på skoj.

Användarvisningsbild
Härfördärvaren
Medlem

Inlägg av Härfördärvaren » 1 juni 2006, 17:01

Tjo

Igår sänkte jag mitt första större RN skepp!

Jag hade precis undkommit ett synnerligen lyckat konvojanfall, när jag på morgonen den 19onde november 1940 får hydrofonkontakt med en fientlig jagare. En kontakt blir snart tre som snart blir 6 eller 7. Besättningen gnisslar sina tänder när jag ger order om att gå upp till ytan. Mitt blod isas när jag inser att det är två lätta kryssare eskorterade av ca: 6 st jagare befinner sig 7km bakom mig i hastigheter jag bara har läst om på sjökrigsskolan. Efter en sekunds beslutsångest bestämmer jag mig för att försöka ta upp jakten. På ett avstånd av ca. 3km skjuter jag dubbla torpeder mot var och en av kryssarna. Sen knäpper jag händerna och beordrar djupdyk.

Utdrag från loggen:
03:01 BF17 Ship sunk! S.S. Heina (T3 Tanker), 8080 tons
03:03 BF17 Ship sunk! S.S. Esso Washington (Troop Transport), 8276 tons
03:06 BF17 Ship sunk! S.S. Rhone (T3 Tanker), 8079 tons
09:18 BF17 Ship sunk! HMS Gambia (Fiji Light Cruiser), 10725 tons
(Jag sänkte totalt 88000 ton på min seglats!)

Den första kryssaren hann göra en undanmanöver och bägge torpederna missade. Den bakomvarande blockerades dock och hann inte undan. Två underbara träffar gjorde att hon sjönk några minuter senare.

Väl hemma i hamn väntade ett telegram från BdU. Två veckors extra ledigt för pojkarna och en inbjudan för mig och min närmsta officer till middag och bal med självaste partiledningen.

/ADOLF KLEINZ, Lorient 24 Nov 1940.

Maxim
Medlem

Inlägg av Maxim » 2 juni 2006, 10:56

Grattis Kleinz, Med sådana resultat ska vi nog få Tommies på knäna.

Igår lyckades jag själv sänka min första passangerliner. Den låg mitt i en konvoj så det krävdes en del smygande för att komma åt den. Jag offrade 6 torpeder och dök tills det främre torpedrummet började läcka innan jag kom undan eskorten. Ett riddarkors med kvin och grönsaker till mig och järnkorset till ett-O.

Har förövrigt börjat använda en ny taktik vid konvojanfall. De flest stora fartyg kräver mer än en torped om man inte träffar helt rätt. Nu försöker jag slå ut motorn eller propellern på skeppen för sedan dyka, låta eskorten släppa sina sjunkbomber efter valar och silstim. När resten av den skrämda konvojen ångar vidare så går man upp för att i lung och ro sänka de hjälplösa plåtlådorna.

Ett elakt men effektivt sätt.

God jakt.

Daniel

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 2 juni 2006, 15:19

Har lyckats skrapa ihop drygt 450000 ton.
:)

Användarvisningsbild
Härfördärvaren
Medlem

Inlägg av Härfördärvaren » 2 juni 2006, 19:22

Hej.

MD650: Nu pratar du totalt, va? Annars vill jag också ha dina kärnvapentorpeder.
Jag har sett att det finns en klubb för 200.000 ton för en enda patrull någonstans på internex.

Mvh. Simonski

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 2 juni 2006, 21:05

Härfördärvaren skrev:Hej.

MD650: Nu pratar du totalt, va? Annars vill jag också ha dina kärnvapentorpeder.
Jag har sett att det finns en klubb för 200.000 ton för en enda patrull någonstans på internex.

Mvh. Simonski
Nope.
Inga kärnvapen torpeder. Men har hittat en stridsteknik där jag lyckats sänka många stora tankers med en torped samt klämt två passagerarfartyg som räntar bra. Ett annat sätt att hushålla torpeder är att skjuta i aktern så att båten stannar för att därefter nedkämpa med kanon.
:)

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 2 juni 2006, 21:07

Jag måste skaffa det här spelet! 8O
Kräver det mycket eller?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 2 juni 2006, 21:10

Inte mer än vilket normalt spel som helst...åtminstone mig veterligt