Krigsfilmsklichéer

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 1 juni 2006, 12:52

Man skall inte heller glöma bort att i några scener i episod 4 så släpar stormtrupperna runt på Lewis kulsprutor från första världskriget. Lucas & Co måste ha plundrad rekvisitaförråden på alla överskottsvapen de kunde komma över.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 2 juni 2006, 01:30

Eftersom det hela spelades in mest i England (med ökenscenerna i Tunisien har jag för mig), så var det väl brittiska rekvisitakillar som stod för materielen. Vilket väl förklarar mängden brittiska puffror.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 2 juni 2006, 23:11

Något annat jag märkt är att fiendens vakter(i bunkrar och liknande) alltid har pin-up bilder på väggarna och nästan alltid sitter och lyssnar på en gammal knastrig grammofon eller radio på högsta volym, så att de inte hör när en av hjältarna smyger upp bakom honom.
Ett ex(har sett det i flera filmer, men kommer bara på ett exempel): ''Örnnästet'', tysken i radiorummet sitter och pysslar med något med radion på högsta volym, så att Clintan kan döda honom. Men han måste stanna upp medan tysken byter frekvens på radion för att ge lite spänning till scenen.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 2 juni 2006, 23:22

Har för mig att de hade något liknande i Makaronerna på Navarone...

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 3 juni 2006, 09:51

Jo det var det nog. De har precis tagit sig in i Navarone, och Gregory Peck smyger sig på en ensam tysk i en liten övervakningsbunker. Sedan så kommer tyskens kompis tillbaka från vaktpatrullen, ser sin kompis död, tror att han sover. Han börjar fråga saker som ''Sover du?'' och ''Var är mitt kaffe?'', varpå han blir dödad av Peck. :)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Re: Krigsfilmsklichéer

Inlägg av B Hellqvist » 10 januari 2010, 01:09

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 13 januari 2010, 22:00

En utvikning om skafthandgranater har flyttats till teknikavdelningen.
:)

motala63
Medlem

Inlägg av motala63 » 29 juli 2025, 12:38

Men hur är det då med.
Den typiske ryske soldaten.oftast verkar han vara gravallvarlig melankolisk men med ett gott hjärta
samma sak gäller för den typiska ryska flickan.
Italienska soldater framställs som loja och hatar krig innerligt.
finnländska soldater sammanbitna och tystlåtna och säger Perkele ! för att orka med ryssen.
Japanska soldater som går in i striden med liv och lust även fast dom kanske stupar eller blir sårade
dom skriker väl också Banzai !!.och lägger sig inte platt.
Kanadensare påminner väl lite om britter i krigsfilmer.
& soldater i ANZAC (Australiska och Nya Zeeländska Armekåren)viker inte inte tum inte ens när det är som jävligast.

Skriv svar