Landser
-
Königstiger
- Medlem
Landser
Jag har funderat lite kring ordet Landser. Varför kallades den tyske infanterisoldaten för det? Vad betyder det? Kollade i ett tyskt lexikon men det stod inte med där. Kallades infanterisoldaterna i Waffen-SS också för Landser?
- Belisarius
- Medlem
-
Königstiger
- Medlem
Men kan man inte tyska så fungerar inte en tysk ordbok heheBelisarius skrev:Lexikon är att ta i, det räcker med att kolla i en tysk ordbok.![]()
Landser är tyska för "menig" (inte rangen, utan soldaten) och allmänt slang. På svenska blir det väl "basse", "skytteslusk" osv..
Så det var endast meniga infanterisoldater som kallades Landser om jag förstår det rätt då.. Pansarsoldater och artillerisoldater kallades något annat eller?
Och varför just Landser?? Det låter som det skulle betyda landsman eller något
- Graf Zeppelin
- Medlem
- Kontakt:
Re: Landser
Meniga i Waffen-SS kallades inte för Landser utan Schütze.Königstiger skrev:Kallades infanterisoldaterna i Waffen-SS också för Landser?
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Enligt den här tyska wikipedia-artikeln började uttrycket Landser användas under andra världskriget, och stammar ur det gamla ordet Landsknecht.
http://de.wikipedia.org/wiki/Landsknecht
http://de.wikipedia.org/wiki/Landsknecht
-
Königstiger
- Medlem
Men det är väl rangen? Och alltså inget slangGraf Zeppelin skrev:Meniga i Waffen-SS kallades inte för Landser utan Schütze.Königstiger skrev:Kallades infanterisoldaterna i Waffen-SS också för Landser?
- Belisarius
- Medlem
Ja och ja. Det är rangen, och det är slang.Königstiger skrev:Men det är väl rangen? Och alltså inget slangGraf Zeppelin skrev:Meniga i Waffen-SS kallades inte för Landser utan Schütze.Königstiger skrev:Kallades infanterisoldaterna i Waffen-SS också för Landser?
Skulle du kalla en kapten för "basse"?
-
Königstiger
- Medlem
Menar du alla tyska soldater oavsett tjänst? T.ex. de som tjänstgjorde i ubåtar kallades också Landser eller?Belisarius skrev:Ja och ja. Det är rangen, och det är slang.Königstiger skrev:Men det är väl rangen? Och alltså inget slangGraf Zeppelin skrev:Meniga i Waffen-SS kallades inte för Landser utan Schütze.Königstiger skrev:Kallades infanterisoldaterna i Waffen-SS också för Landser?
Skulle du kalla en kapten för "basse"?Landser är en benämning för soldater utan rang.
Hittade i alla fall en sida om Landser nyss
Har inte hunnit kolla något djupare på den, så jag vet inte om den är bra, för nu är det sovdags
- Belisarius
- Medlem
Men ge f.... märk ord!Königstiger skrev: Menar du alla tyska soldater oavsett tjänst? T.ex. de som tjänstgjorde i ubåtar kallades också Landser eller?
-
Königstiger
- Medlem
Märk ord?Belisarius skrev:Men ge f.... märk ord!Königstiger skrev: Menar du alla tyska soldater oavsett tjänst? T.ex. de som tjänstgjorde i ubåtar kallades också Landser eller?Kallar DU en matros för "basse", eller?
- Belisarius
- Medlem
Landser kallades tyska soldater som hade fronterfarenhet, dvs ett annat ord för veteran.Königstiger skrev:Jag har funderat lite kring ordet Landser. Varför kallades den tyske infanterisoldaten för det? Vad betyder det? Kollade i ett tyskt lexikon men det stod inte med där. Kallades infanterisoldaterna i Waffen-SS också för Landser?
Första är jag nästan säker på. I alla fall finns begreppet med i en tysk bilderbok om Första världskriget från 30-talet som heter "Eine ganze Welt gegen uns". En bild med en ärrad frontveteran har bildtexten "Der Landser".Den stegrande kamelen skrev:började uttrycket Landser användas under andra världskriget
/ Probstner
I filmen Stalingrad, när Leutnant von Witzlands pluton färdas genom den ryska stäppen i en tåggodsvagn, refererar han till sin underordnade som Landsknechte, inklusive underofficerarna. Eftersom det är en tysk film, gjord för att efterlikna det faktiska slaget så mycket som möjligt, så är det väl fänrikens ordval att beteckna som historiskt korrekt.
Morgan
Morgan
Ur tyska Wikipedia:
vidare ur wikipedia:
LEW
P.S.
se också Den stegrande kamelen inlägg som jag missade
Ordet "Landser" härleds direkt från ordet Landsknecht.Das aus dem Zweiten Weltkrieg stammende Wort "Landser" leitet sich direkt von Landsknecht ab.
vidare ur wikipedia:
m.a.o. Landsknecht är en soldat som kämpade till fotsAls Landsknecht bezeichnet man den zu Fuß kämpfenden, zumeist deutschen Söldner des späten 15. und des 16. Jahrhunderts,
LEW
P.S.
se också Den stegrande kamelen inlägg som jag missade