Kulor, bensin och explosioner

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 5 maj 2006, 12:42

Ryssjor finns uppsatta i den riktning man inte vill att ett flygplan skall kunna rulla ut. På F4 fanns en ryssja i ena banänden men i den andra en lång avåkningszon med lösgrus. En rysja kan förstöra rätt mycket på flygplanen.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Inlägg av gunship » 13 maj 2006, 11:09

fro att återgå till bensintanken...

min kompis morfar SVETSADE en BENSINTANK utan att den började brinna. det var bensin i tanken.
så jag tror inte en sekund på att det sprängs, man sköt ju för tusan bensintankarna på flygplan utan att det började brinna.

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 13 maj 2006, 12:04

Frågan är väll om en kula är tillräckligt varm för att antända bensinen. Vet inte riktigt hur varmt de blir när en kul slå in i något. Och din morfar måste haft tur att det inte hände något.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 13 maj 2006, 19:11

Det är lite värre att försöka svetsa en tank som är tömd på bensin. Har hänt fler olyckor av det tydligen. Rätta sättet är att skölja ur tanken noga och låta den vädra ur så att alla bensinångor har försvunnit. Nummer två skulle nog jag också svetsa med bensin i tanken. Det blir för fet blandning om det är bensin kvar i tanken. Bränbar bensin/luft blandning är 2 % - 8 % bensin i luften, så bensintanksexplosioner är ganska sällsynta.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
BMP-trekker2
Medlem

Inlägg av BMP-trekker2 » 14 maj 2006, 11:14

Godset runt cylindrarna är för tjocka för att skjutas sönder av normal ammunition, dessutom kan man förlora en cylinder utan att det gör något nämnvärt för körningen. Att skjuta sönder batteriet gör heller ingen nytta eftersom generatorn ger motorn ström, batteriet sparar ström.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 14 maj 2006, 11:46

Om man använder en växelströmsgenerator så går generatorn med största sannolikhet sönder om man tappar batteriet. Vilket noga poängteras i de flesta instruktions och reparationshandböcker. Om man har magnettändning och förgasare till en bensinare eller en traditionell dieselmotor med mekanisk matar och fördelningspump klarar man sig utan batteri och generator. Men en modern bil klarar sig inte, generatorns mer pulslika ström tar knäcken på de flesta datorer om en likriktardiod ger sig p.g.a. batteriebortfallet klarar sig inte ett styrdon.

J.K Nilsson

Edit: Elektriskt kan styrdonet hålla men det kommer att kunna störas ut så att funktionen försvinner.

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem

Inlägg av Leprazy » 18 maj 2006, 13:35

gunship skrev:fro att återgå till bensintanken...

min kompis morfar SVETSADE en BENSINTANK utan att den började brinna. det var bensin i tanken.
så jag tror inte en sekund på att det sprängs, man sköt ju för tusan bensintankarna på flygplan utan att det började brinna.
Om man ska svetsa i en besnintank så ska den vara fulltankad :), just för att förhindra ångor.

Användarvisningsbild
MoparMadness
Medlem

Inlägg av MoparMadness » 18 maj 2006, 19:34

Eller om man inte gillar tanken på att svetsa i ett plåtkärl fullt med brandfarlig vätska, så fyller man helt enkelt tanken med vatten. Billligt och idiotsäkert.

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 28 maj 2006, 09:03

Rent teoretiskt borde väl en pansarbrandprojektil till en AG90 kunna få en bensintank att explodera? Med tanke på att jägarförbanden tänkte använda samma projektil att antända dieseln i Ryska fordon och pipelines genom att den blev så glödhet att dieseln förgasades.

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 29 maj 2006, 18:07

Kanske inte exploderar man det brinner nog bra. Skulle inte vilja va kvar i det fordomet när den har fått en träff i tanken..

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem

Inlägg av Solkungen » 27 oktober 2007, 10:33

Leprazy skrev: Om man ska svetsa i en besnintank så ska den vara fulltankad :), just för att förhindra ångor.
I teorin ja, men varför överhuvudtaget svetsa i en bensintank som är hel och håller bensinen inne?

De bensintankar jag haft problem med skulle jag aldrig fylla med bensin och sedan svetsa!

Skriv svar