Quiz: Tolkien
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Det barnsliga tilltalet à la Bilbo finns bl a kvar i scenen tidigt i första boken där en förbipasserande räv förvånat noterar tre hobbitar som sover utomhus under ett träd, tvärtemot sedvanligt hobbitbeteende. Räven uttrycker en förmodan att det måste vara något lurt. Minns inte de exakta formuleringarna, men det avslutas något i stil med att "räven hade alldeles rätt, men fick aldrig veta något närmare om saken".
Antar att det var detta myom syftade på? (Rolig fråga, förresten!)
Helt rätt!Den stegrande kamelen skrev:Det barnsliga tilltalet à la Bilbo finns bl a kvar i scenen tidigt i första boken där en förbipasserande räv förvånat noterar tre hobbitar som sover utomhus under ett träd, tvärtemot sedvanligt hobbitbeteende. Räven uttrycker en förmodan att det måste vara något lurt. Minns inte de exakta formuleringarna, men det avslutas något i stil med att "räven hade alldeles rätt, men fick aldrig veta något närmare om saken".
Tack för berömmet, jag försökte hitta på en fråga som inte går att googla sig till svaret på, och som kräver att man kanske läst böckerna några gånger =)
Din fråga!
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
OK, en fråga lite grann på samma tema:myom skrev:Din fråga!
Det finns en del företeelser i LotR som kanske inte "borde" vara där. Tobak är ett exempel, då det ju är en planta från Nya världen som inte kom till Europa förrän efter Columbus. Men Tolkien löser det genom att dels inte säga rakt ut att det är just tobak det är frågan om utan bara någon växt av släktet Nicotiana; dels antyder han att plantan importerats från Númenor. Dessutom är han väldigt noga med att inte använda själva ordet "tobak", då det är ett låneord från Amerikas indianer. Ett annat exempel är potatis, men även om Tolkien inte säger det rakt ut så kan man väl tänka sig samma lösning där, att växten kom från Númenor. Att själva ordet, även det ett indianskt låneord, finns i Midgård är svårare att förklara, men det går kanske om man krystar lite. Tolkien använder hur som helst hellre formen "taters", som låter mer urengelsk.
Det finns som sagt en del sådana här anakronismer, "tidsfel", i LotR, men med god vilja går de ändå att förklara bort; alla utom ett, vill säga! Vilket är det enda ställe i LotR där Tolkien råkar undslippa sig en anakronism som helt enkelt inte passar in, hur man än krystar?
gissning
Alltså jag är ingen tolkien expert och det är ett tag sedan jag läste böckerna men jag har för mig att på det på något ställe refereras tilll ngt folkslag som hedningar, vilket ju så här i efterhand låter malplacerat då synen på religion skiljer sig markanr från ringens värld till vår. Men som sagt jag kan minnas fel.
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Re: gissning
Denethor säger något om "like the heathen kings of old" när han bestämmer sig för att bränna sig själv på bål. Det kan man kanske betrakta som en anakronism, när du säger det - eller åtminstone som "lite lurt".luckie skrev:Alltså jag är ingen tolkien expert och det är ett tag sedan jag läste böckerna men jag har för mig att på det på något ställe refereras tilll ngt folkslag som hedningar, vilket ju så här i efterhand låter malplacerat då synen på religion skiljer sig markanr från ringens värld till vår. Men som sagt jag kan minnas fel.
Med "Heathen kings of old" kan han t.ex. mena kungar som tillbad gudar som skilde sig från tillbedjan av Illuvatar och de olika Vala, genom tidens påverkan, eller helt sekulära kungar från alla årtusenden som det funnits folk i Gondors trakter. T.ex. kan man anta att det bodde folk där när de tre främsta stammarna träffade alverna samt de olika Maia som fanns i Beleriand - dessa borde rimligtvis varit "hedningar" som inte ens kände till Valar. Efteråt, under andra åldern blev ju Midgård invaderad respektive rensat av de onda, vare sig det var orcher, östroner eller haradrim, flera gånger och man kan tänka sig att det fanns härskare som hade tappat tilltron till Valar eller hade andra gudar.
1: De som inte ens kände till Valar och Illuvatar
2: De som avsvurit sig dessa, och tillbad eller var underlydande till Morgoth och Sauron. Lokala eller härskare från söder eller öster.
3: De vars tro påverkats av tiden eller omständigheterna
Det kan som sagt ha finnits flera olika sorters "hedningar" som han menade, om begreppet expanderas från att betyda annat än "icke-kristna".
En annan anakronism, som kanske inte behöver vara det, är de maskiner som Saruman och hans drägg bygger i The Shire, som spyr ut svart rök i luften och saboterar den pastorala idyllen där (antagligen Tolkiens reaktion mot industrialiseringen). Men detta kan ju även vara en naturlig utveckling; tekniken borde ju ha utvecklats under de tusentals eller tiotusentals år som beskrivs i LotR och Silmarillion, men som inte verkar ha gjort det pga. katastrofer och en allmän det-är-bra-som-det-är-attityd. Det är ju samma swords and sorcery, trähus och avslappnat leverna som beskrivs från samma dag som alverna och människorna vaknar, till begynnelsen av fjärde åldern - en period av nästan tiotusen år av icke-utveckling, men dessa maskiner som beskrivs kanske var din tanke?
1: De som inte ens kände till Valar och Illuvatar
2: De som avsvurit sig dessa, och tillbad eller var underlydande till Morgoth och Sauron. Lokala eller härskare från söder eller öster.
3: De vars tro påverkats av tiden eller omständigheterna
Det kan som sagt ha finnits flera olika sorters "hedningar" som han menade, om begreppet expanderas från att betyda annat än "icke-kristna".
En annan anakronism, som kanske inte behöver vara det, är de maskiner som Saruman och hans drägg bygger i The Shire, som spyr ut svart rök i luften och saboterar den pastorala idyllen där (antagligen Tolkiens reaktion mot industrialiseringen). Men detta kan ju även vara en naturlig utveckling; tekniken borde ju ha utvecklats under de tusentals eller tiotusentals år som beskrivs i LotR och Silmarillion, men som inte verkar ha gjort det pga. katastrofer och en allmän det-är-bra-som-det-är-attityd. Det är ju samma swords and sorcery, trähus och avslappnat leverna som beskrivs från samma dag som alverna och människorna vaknar, till begynnelsen av fjärde åldern - en period av nästan tiotusen år av icke-utveckling, men dessa maskiner som beskrivs kanske var din tanke?
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Nix! Det är snarare en anakronistisk formulering än en anakronistisk företeelse jag är ute efter. När jag skrev att frågan var lite på samma tema som den förra så var det faktiskt en ledtråd...myom skrev:men dessa maskiner som beskrivs kanske var din tanke?
Nu när jag tänkt efter lite så kom jag på att i Bilbo finns ett ställe där Bilbo skriker och låter som ett tåg som blåser i tutan och kör ut från en tunnel. Kan du ha blandat ihop The Hobbit och LotR och detta vara svaret?Den stegrande kamelen skrev:OK, en fråga lite grann på samma tema:myom skrev:Din fråga!
KLIPP
Det finns som sagt en del sådana här anakronismer, "tidsfel", i LotR, men med god vilja går de ändå att förklara bort; alla utom ett, vill säga! Vilket är det enda ställe i LotR där Tolkien råkar undslippa sig en anakronism som helt enkelt inte passar in, hur man än krystar?
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Nej, jag har inte blandat ihop böckerna. Men det där var trots det en riktigt bra gissning! Nu är du definitivt på rätt spår...myom skrev:Nu när jag tänkt efter lite så kom jag på att i Bilbo finns ett ställe där Bilbo skriker och låter som ett tåg som blåser i tutan och kör ut från en tunnel. Kan du ha blandat ihop The Hobbit och LotR och detta vara svaret?
-
Hwergelmer
- Medlem