Prickskyttarnas betydelse för kriget?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 7 maj 2006, 08:48

varjag skrev:Det mesta 'prickskyttet' i US Army handhas tydligen numera av Special Forces. Dom använder
Barrett M82A1 gevär i 12,7mm kaliber. Räckvidden för en skicklig skytt är uppåt 1000 meter
och 'verkan i målet' är förfärande.....Varjag
Räcker det med 1.000 meter? Det nuvarande "rekordet" är på 2.430 meter och "sattes" under invasionen av Afganistan av en kanadensisk prickskytt. Det "sattes" med ett 12,7 mm- gevär.

Psg90, den svenska versionen av det brittiska L96A1-geväret, har kaliber 7,62 mm och tillåter en "normalskicklig" skytt att få in en huvudträff på 800 meters avstånd och träffa en överkropp på 1.500 meter.

Morgan

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 7 maj 2006, 09:48

Skillnaden sniper - marksman finns även i den svenska vokabulären. Krypskytt är en skytt som från en dold position utan urskiljning skjuter på allt som rör sig. En prickskytt väljer sina mål mycket varsamt.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 7 maj 2006, 12:43

Jkpg1977 skrev:
varjag skrev:Det mesta 'prickskyttet' i US Army handhas tydligen numera av Special Forces. Dom använder
Barrett M82A1 gevär i 12,7mm kaliber. Räckvidden för en skicklig skytt är uppåt 1000 meter
Räcker det med 1.000 meter? Det nuvarande "rekordet" är på 2.430 meter och "sattes" under invasionen av Afganistan av en kanadensisk prickskytt. Det "sattes" med ett 12,7 mm- gevär.

Psg90, den svenska versionen av det brittiska L96A1-geväret, har kaliber 7,62 mm och tillåter en "normalskicklig" skytt att få in en huvudträff på 800 meters avstånd och träffa en överkropp på 1.500 meter.

Morgan
Effektiv räckvidd, kanske. Även om det nu går att pricka ett mål på 2400 m, så är det nog sällan man har en sådan chans. Målet måste ju i princip stå blick stilla i 2 sekunder och man får lobba in kulan. En träff på det avståndet inkluderar optimala förhållanden och en stor portion flyt.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 7 maj 2006, 13:04

Belisarius tog orden ur munnen på mig. Ett krav är ju att man skall s e målet och
på avstånd över 1000 meter och i terräng är det svårt om man inte befinner sig på the Utah
Salt Flats. Rekordet i Afghanistan har jag för mig - gällde skott från en höjd över en dal - mot
ett mål på en annan höjdrygg(?) Ett - som alla jägare vet - mycket svårt skjutproblem så
killen med avtryckarfingret - ser jag helst i samma uniform som jag har :roll: .....Varjag

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Inlägg av Ori » 7 maj 2006, 13:20

Det vapnet har även svenska försvarsmakten under namnet AG90 samt AG90B. Intressant är namnet AutomatGevär (alltså inte PrickSkytteGevär) och att beskrivningen av det bara nämner material-förstöring samt att "stridsammunition" är pansarbrand- samt pansarspräng-projektil. Praktisk räckvidd anges till 1300m (för AG90B antar jag). Sverige vill alltså inte använda vapnet mot "mjuka mål", åtminstone inte officiellt.

--
Jörgen

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem

Inlägg av Ragnar Svedje » 8 maj 2006, 09:34

Sarvi skrev:Dessutom har man inte obegränsat med tid för att utbilda soldaten. Den tid som läggs på skytteövningar kommer någonstans ifrån, och att öva t.ex. plutons strid eller kompanis strid där det gäller att samordna framryckning, nedhållande eld, indirekt eld och tusen andra faktorer är nog minst lika viktigt som att man träffar det man skjuter på. Tyskarna vann inte sina fälttåg under första halvan av kriget för att de hade bättre skyttar än övriga arméer, de vann av överlägsen taktik, ledning och utnyttjande av sina resurser.
Sant, men det jag ville komma till är att de båda kompletterar varandra och att alla länder nog hade tjänat på att blanda in ett större inslag av prickskyttar, krypskyttar och skarpskyttar i sina armeer.

Prickskyttet och krypskyttet kommer till sin rätt främst när fronterna är statiska men även som jägaraktioner bakom fiendens linjer för att störa transport och logistik. Dessutom har det en psykologisk verkan att man hela tiden får ta förluster och alltid måste vara på sin vakt. Tänk dig en observationspost där två soldater vaktar i skift, ingenting händer fronten verkar vara lugn. En dag kommer en officer till posten och han skjuts direkt. Soldaterna vet att en krypskytt kan ligga och sikta på dem men väljer kanske inte att avsluta dennes liv just idag... Men kanske någon annan gång.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 8 maj 2006, 10:05

varjag skrev:Rekordet i Afghanistan har jag för mig - gällde skott från en höjd över en dal - mot
ett mål på en annan höjdrygg(?)
Läste för ett antal år sedan den halv skönlitterära biografin Sergeant Flora, om en engelsk sjuksköterska som hamnade på den serbisk-kroatiska fronten. Strider huvudsakligen i bergsterräng.
Hennes blivande make, en serbisk underofficer beskjuter vid nåt tillfälle kroatiska soldater på en annan bergshöjd, avstånd bortåt 2000 m men fint väder - och får in träffar.
Mauser.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 8 maj 2006, 10:29

Ori skrev:
Det vapnet har även svenska försvarsmakten under namnet AG90 samt AG90B. Intressant är namnet AutomatGevär (alltså inte PrickSkytteGevär) och att beskrivningen av det bara nämner material-förstöring samt att "stridsammunition" är pansarbrand- samt pansarspräng-projektil. Praktisk räckvidd anges till 1300m (för AG90B antar jag). Sverige vill alltså inte använda vapnet mot "mjuka mål", åtminstone inte officiellt.

--
Jörgen
Även i US Army används M82:an till materialförstöring, i första hand. Detta för att ge mer "punch" till prickskytteenheterna. Effektiv räckvidd är 1800m på "equipment-sized targets". Där ska ni nog läsa "lastbil" eller "pickup".

http://www.globalsecurity.org/military/ ... nd/m82.htm

För personmål används i första hand M40 7.62mm, en specialbyggd Remington 700. Räckvidd lite drygt 900m.

http://www.globalsecurity.org/military/ ... nd/m40.htm

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 8 maj 2006, 11:44

Stefan skrev:
varjag skrev:Rekordet i Afghanistan har jag för mig - gällde skott från en höjd över en dal - mot
ett mål på en annan höjdrygg(?)
Läste för ett antal år sedan den halv skönlitterära biografin Sergeant Flora, om en engelsk sjuksköterska som hamnade på den serbisk-kroatiska fronten. Strider huvudsakligen i bergsterräng.
Hennes blivande make, en serbisk underofficer beskjuter vid nåt tillfälle kroatiska soldater på en annan bergshöjd, avstånd bortåt 2000 m men fint väder - och får in träffar.
Mauser.
Hörrdu Stefan det låter precis som 'skönlitteratur'....... :wink: Varjag

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 8 maj 2006, 13:49

Hittade listan över prickskyttar jag letade efter...

http://www.snipercentral.com/snipers.htm

...och på samma länk finns lite info om L96A1 (Psg90)...

http://www.snipercentral.com/l96a1.htm

...hade lite fel om den effektiva skottvidden dock.

Morgan

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 8 maj 2006, 14:23

varjag skrev: Hörrdu Stefan det låter precis som 'skönlitteratur'....... :wink: Varjag
Hur så? Mausers är fina gevär, används än idag av alla amatörsportskyttar (ja, de gjorde man iaf när jag var yngre och fick prova på). Länge anvädes de också av mycket avancerade skyttar upp till OS-nivån, det vet jag som har läst boken Svenska skyttebradger. - Vet dock ej exakt när det blev kutym med alla mojäng-pohäng samt SuperDuperXYTurbo 96B Marksman.

Frågan är möjligen om mauser kan verkligen skjuta drygt 2000 m. Jag tror dock att en fulladdad stridsammo kan. Vanlig sportskytteammo har reducerad krutmängt för att ge mindre rekyl, men därmed maximal effektiv avstånd blir ca 800 m.

Det stod ingenstans i biografin att han sköt från häften och träffade med precis vartenda skott och varje träff mitt emellan ögonen. :)
Det stod att han sköt en bra stund - och fick in träffar. Kanske en per 5-10 skott??
Vad vet jag, de var kanske dumma nog att placera sig gruppvis...

Tunnare luft där högt uppe, synnerligen klart sikte och nästan ingen vind en fin dag - bara kulan bär så kan den säkert träffa.

Kanadickens rekord blir härmed billigare, men så what?? :)

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 8 maj 2006, 14:47

Stefan - jag tackar för lektionen. Under ett långt och lyckligt liv - har jag ägt och använt
ett tjugotal gevär (men skjutit med många flera...). Däribland tre-fyra Mausers -som är
jättefina gevär, men inga undervapen! OS-skyttarna vågar inte ens försöka 2000-meters
banan - och inte jag heller. På sådana avstånd spelar många okända faktorer in; vindriktning,
temperatur, luftfuktighet, lufttryck - alla svåra att mäta i avfyrningsögonblicket - och korrigera
för. Och även med ALLA KORRIGERINGAR - måste det på 2000 meter bli en ren lyckträff.
Väl mött på 900-metersvallen - jag tar min Remington BDL i 7mm Remington Magnum! Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 8 maj 2006, 15:14

Hans skrev:Jag citerar en högst trovärdig källa, mig själv :lol: från tråden AG 90:

jofredes skrev:
Det skall ha skjutits på längre håll i senare krig. Enligt "Soldier of fortune" hävdar ryska soldater att de har träffat på 2000m nånting om jag minns rätt, kanadensarna under operation Anaconda 2002 skjöt på nått liknande avstånd.

Jo, kanadicker:

During the next four days of fighting, the Newfoundland corporal set what is believed to be a record for a long-distance shot under combat conditions, hitting an enemy gunman at a distance of 2,430 metres.

http://www.riflebarrels.com/articles/50 ... niping.htm

MVH

Hans

MVH

Hans
MVH

Hans

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 8 maj 2006, 15:47

varjag skrev:Stefan - jag tackar för lektionen. Under ett långt och lyckligt liv - har jag ägt och använt
ett tjugotal gevär (men skjutit med många flera...). Däribland tre-fyra Mausers -som är
jättefina gevär, men inga undervapen! OS-skyttarna vågar inte ens försöka 2000-meters
banan - och inte jag heller.
Varsågo! Detta är ju ett vänligt forum. :lol:
Lektion och lektion förresten, resonemang snarare.

OK, då känner du mausers, så vad ÄR maxavståndet? är den på bortåt 2000 m så är ju saken klar...

Argumentet om OS skyttarna och vad man själv törs fungerar inte, för det är en sak att uppnå ett sportmässigt acceptabelt resultat, och nåt helt annat att komma åt lede fi som haft fräckheten att förskansa sig i närheten - och tror sig var säker där.
Poängen är dock att fastän mauser relativt enkelt armégevär, så ger den utmärkta resultat i händerna på en god skytt - också på långa avstånd.
En ratio av 100:1 vore fortfarande högst acceptabelt i dessa extremförhållanden, medan ingen sportskytt skulle ge sig in på nåt där de inte ens är säkra på att träffa måltavlan. Eller?

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 9 maj 2006, 08:37

Kom att tänka på den lista med prickskyttar jag länkade tilll ett par inlägg tidigare...

Det måste väl ha funnits framgångsrika tyska, italienska, engelska etc. prickskyttar under första världskriget också?
Likaså framgångsrika nord- och sydkoreanska prickskyttar under Koreakriget samt vietnamesiska prickskyttar under Vietnamkriget?

Är det någon som känner till någon lista där även dessa är med?

Det är en lite väl stor amerikansk domenans.

En andra fråga: I vilken ordning prioriteras viktiga mål för prickskyttar?

Med viktiga mål menar jag t.ex.: Eldledare, prickskyttar, grk-ställningar, ksp-nästen, artilleriställningar, sambandscentraler, chefer...

Jag menar, att ta ut den menige soldaten Janislav Garkovskji kanske får en infanterigrupp att ta betäckning, men den enda större effekt det får är att reta upp de andra soldaterna i gruppen och öka chansen att de kommer flå dig levande när de väl får tag på dig.

Morgan

Skriv svar