Quiz: Militär utrustning
-
Stefan Carlsson
- Medlem
Man vet aldrig med VarjagStefan Carlsson skrev: Ser det är en Jake nu..
Hursomhelst tar vi en liten interim i väntan på att han skall vakna.
I vilket krig och på vilken sida användes denna leksak (mina två yngsta barn har det skojigt
MVH
Hans
- Bilagor
-
- Tidskillnadinterim.JPG (72.34 KiB) Visad 1040 gånger
Den Luxemburgska järnvagnen.....
Tja här har Hans minsann skakat fram en huvudkliare
. Järnvagnen har 'haft en lugn natt'
som dom säger på sjukhusen när patienten fortfarande lever vid soluppgången.....
Så - dags för Varjags Vilda Gissningar! Är den avsedd gå på smalspårig järnbana? = tung.
Då det är bekant att frågeställaren nyligen besökt Wehrtechnikmuséet i Koblenz - kan man
kanske gissa att bilden tagits där.
Den verkar för gammal för 1:a VK....kanske Tysk-
Franska kriget 1871....ett nitat kassaskåp på hjul>>? Kan den ha ngt med pengar och
utbetalning av sold att göra..?.....grubblar Varjag
som dom säger på sjukhusen när patienten fortfarande lever vid soluppgången.....
Så - dags för Varjags Vilda Gissningar! Är den avsedd gå på smalspårig järnbana? = tung.
Då det är bekant att frågeställaren nyligen besökt Wehrtechnikmuséet i Koblenz - kan man
kanske gissa att bilden tagits där.
Franska kriget 1871....ett nitat kassaskåp på hjul>>? Kan den ha ngt med pengar och
utbetalning av sold att göra..?.....grubblar Varjag
Re: Den Luxemburgska järnvagnen.....
Den är modernare en så, observera siktspringorna som skymtar - alltså inget med lönekassan att göra.
MVH
Hans
MVH
Hans
- Belisarius
- Medlem
Var också inne på 1870-71, men om Hans säger att det inte är så...
Vi gissar: Första världskriget. Och den är fransk.
Nu frågar du ju inte efter vad det är, men skyddsplåten mellan hjulen för tankarna till senare tiders PV-lavettage. Så det kanske är nån form av kulspruteanordning med personskydd? Fast rent spontant får jag lust att packa den full med sprängmedel...
Vi gissar: Första världskriget. Och den är fransk.
Nu frågar du ju inte efter vad det är, men skyddsplåten mellan hjulen för tankarna till senare tiders PV-lavettage. Så det kanske är nån form av kulspruteanordning med personskydd? Fast rent spontant får jag lust att packa den full med sprängmedel...
Re: Den Luxemburgska järnvagnen.....
Eftersom jag inte kan bevaka så har vi lösningen här - fri fråga om Varjag inte hinner knipa den - han gjorde i alla fall ett tappert försök i motsats till er övriga fegisar
MVH
Hans
Edit - Eloge till Belsarius! Din pickelhuva!
MVH
Hans
Edit - Eloge till Belsarius! Din pickelhuva!
- Bilagor
-
- lösning.JPG (112.31 KiB) Visad 972 gånger
- Belisarius
- Medlem