Samogitien i tyska ordens ägo
Samogitien i tyska ordens ägo
I senaste nummret av Populär Historia finns en artikel om Tyska Orden och deras landinnehav i sydöstra Östersjön. Det nämns att de ett tag under 1400-talet kontrollerade Samogitien, dvs. ungefär nuvarande Litauen. Varför förlorades detta så fort? Finns några lämningar/ortnamn kvar från den tyska tiden?
Starkt Litauen
Jag har nu inte läst detta nummer av Populär Historia och vet därför inte exakt vad där står men...
Litauen hade under denna persiod sin storhetstid och behärskade ett mycket stort landområde mellan Östersjön och Svarta havet. Den tyska ordens gjort många försök att knyta ihop sina besittningar i Lettland med det Preussiska kärmlandet och det tidigare erövrade Maza Lietuva, lilla Litauen eller idag Norra Kaliningradområdet.
Att tyska ordern behärskade det litauiska hjärtlandet under ens något år på 1300-talet skulle överasaka mig oerhört men jag kan inte helt avskriva det. Generellt hade tyskarna mycket svårta tt kraftsamla mot litauerna sedan Saule, slaget under solen, starxt utanför Siauliai 1236. Då stod Svärdsordern med allierade mot Litauen med allierade och litauerna vann. i litauiska historia markerar detta början på en storhetstid på samma sätt som Karl XII död markerar slutet på en svensk.
Har inte mycket tid nu och skall till jobbet, men återkomm gärna med fler frågor. Liatauisk historia är ju vad jag kan bäst.
Andreas
Litauen hade under denna persiod sin storhetstid och behärskade ett mycket stort landområde mellan Östersjön och Svarta havet. Den tyska ordens gjort många försök att knyta ihop sina besittningar i Lettland med det Preussiska kärmlandet och det tidigare erövrade Maza Lietuva, lilla Litauen eller idag Norra Kaliningradområdet.
Att tyska ordern behärskade det litauiska hjärtlandet under ens något år på 1300-talet skulle överasaka mig oerhört men jag kan inte helt avskriva det. Generellt hade tyskarna mycket svårta tt kraftsamla mot litauerna sedan Saule, slaget under solen, starxt utanför Siauliai 1236. Då stod Svärdsordern med allierade mot Litauen med allierade och litauerna vann. i litauiska historia markerar detta början på en storhetstid på samma sätt som Karl XII död markerar slutet på en svensk.
Har inte mycket tid nu och skall till jobbet, men återkomm gärna med fler frågor. Liatauisk historia är ju vad jag kan bäst.
Andreas
- Djinghis Khan
- Medlem
Re: Samogitien i tyska ordens ägo
Samogitien överlämnades till Tyska Orden 1383 av storfurst (senare kung) Jogaila som tack för att de bistått honom i kampen mot kusinen och då rivalen Vytautas. Ordens styre över de upproriska samogiterna var knappast populärt, och de revolterade två gånger. Andra revolten 1409 ledde till krig mellan Tyska orden och Polen-Litauen. Efter nederlaget vid Tannenberg tvingades orden lämna tillbaka Samogitien i fredsfördraget i Thorn 1411.Carolus skrev:I senaste nummret av Populär Historia finns en artikel om Tyska Orden och deras landinnehav i sydöstra Östersjön. Det nämns att de ett tag under 1400-talet kontrollerade Samogitien, dvs. ungefär nuvarande Litauen. Varför förlorades detta så fort? Finns några lämningar/ortnamn kvar från den tyska tiden?
-
pandersson2
- Medlem
Kan man kalla Samogitien för Litauen under mellankrigstiden? Dvs. minus Vilniusdelen som erövrades av Polen?pandersson2 skrev:Samogitien motsvarar inte dagens Litauen. Det motsvarar ca den tredjedel som ligger västerut. Kärnlitauen ingick inte i denna del. Samogiterna var ett folk som senare integrerades med litauerna.
Det är helt rätt som kartan visar att landområdet inte motsvarar hela Litauen. Jag skulle till och med vilja påstå att området längs kusten från Klaipeda (Memel) och söderut inte ingår i det egentliga Samogitien (Zemaitia). Detta är idag mera tyskt hjärtland än litausikt och har aldrig kontrollerats av Litauen innan 1926 års okupation.
Zemaitia är dock litauiska hjärtland på flera sätt även om det varit den del av territoriet som oftast varit svår att försvara. Litauen består av en union av av Zemaitia och Aukstatia (I stort sätt det övriga Litauen av idag) Det kan diskuteras om Vilnius området kan anses vara en del av Aukstatia. På äldre kartor från tiden före Litauens expansion kan jag inte tolka det på något annat sätt än att Vilniusområdet ligger öster om Aukstatia. Under Litauens storhetstid var det dock Zemaitia som stod för de största kulturella inflytandet. Aukstatia utvecklades tidigare till att nå samma nivå av feodalitet som övriga Europa under samma epok medan Zemaitia fortfarande var styrt av klanstukturer. Mycket av det som gjorde att Litauen kune växa var det ökade inflytande som Zemaiterna fick. Deras krigarkultur var en stor tillgång medan Aukstatierna bidrog med modernt taktiskt kunnande. När jag talar om dessa folkgrupper generaliserar jag gietvis men grunden är densamma.
Som på Giancarlos karta var Litauen mellan krigen mer än bara Zemaitia.
Som en paraentes kan jag tillägga att det är Palanga & Sventoij som är de Litauiska Östersjöhamnarna som finns med på äldre kartor. Memel är då en Tysk, både teritoriellt och kuturellt.
Andreas
Zemaitia är dock litauiska hjärtland på flera sätt även om det varit den del av territoriet som oftast varit svår att försvara. Litauen består av en union av av Zemaitia och Aukstatia (I stort sätt det övriga Litauen av idag) Det kan diskuteras om Vilnius området kan anses vara en del av Aukstatia. På äldre kartor från tiden före Litauens expansion kan jag inte tolka det på något annat sätt än att Vilniusområdet ligger öster om Aukstatia. Under Litauens storhetstid var det dock Zemaitia som stod för de största kulturella inflytandet. Aukstatia utvecklades tidigare till att nå samma nivå av feodalitet som övriga Europa under samma epok medan Zemaitia fortfarande var styrt av klanstukturer. Mycket av det som gjorde att Litauen kune växa var det ökade inflytande som Zemaiterna fick. Deras krigarkultur var en stor tillgång medan Aukstatierna bidrog med modernt taktiskt kunnande. När jag talar om dessa folkgrupper generaliserar jag gietvis men grunden är densamma.
Som på Giancarlos karta var Litauen mellan krigen mer än bara Zemaitia.
Som en paraentes kan jag tillägga att det är Palanga & Sventoij som är de Litauiska Östersjöhamnarna som finns med på äldre kartor. Memel är då en Tysk, både teritoriellt och kuturellt.
Andreas
- Kapten_Gars
- Medlem
-
pandersson2
- Medlem
Under den aktuella tidsperioden, 1400-talet, ingick kusten i Samogitien. Tidigare var området kurländskt. Jag förmodar att området överflyttades till Litauen genom den indelning som gjordes när tyskarna erövrade området. Påven gjorde gränsdragningar som inte riktigt överensstämde med etniciteten. Området i nuvarande Litauen hamnade i den preussiska delen av ordensstaten medan övriga Kurland hamnade inom den livländska delen. Därefter integrerades kurerna med samogiterna/litauerna, förmodar jag.
Kapten Gars,
när har området varit Samogitiskt? De lettiska historieböckerna brukar glömma att nämna det. Med tanke på att kurerna redan var besegrade av Orden när Memel grundades så är det inte förvånande att de inte var lika aggressiva som litauerna.
Kapten Gars,
när har området varit Samogitiskt? De lettiska historieböckerna brukar glömma att nämna det. Med tanke på att kurerna redan var besegrade av Orden när Memel grundades så är det inte förvånande att de inte var lika aggressiva som litauerna.