Film om Poltava, Poltava the movie
-
frankenstein
- Ny medlem
Film om Poltava, Poltava the movie
Jag läste i Sydsvenska Dagbladets ledare, 25/4-06, att en svenskproducerad film om Poltava just nu spelas in. Karl XII spelas av Jean Réno och Gérard Depardieu tsar Peter.
Någon som sitter inne med fakta?
Någon som sitter inne med fakta?
- Kapten_Gars
- Medlem
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Här är i alla fall Sydsvenskan-artikeln i fråga:
http://sydsvenskan.se/opinion/signerat/ ... 155321.ece
http://sydsvenskan.se/opinion/signerat/ ... 155321.ece
Svenskproducerad film - med två fransmän i ledande roller? Nja. Skulle det i Sverige finnas intresse och pengar för att finansiera en sådan storfilm? jag tvivlar.
Tydligen har det däremot diskuterats en film baserad på Gogols "Taras Bulba", för vilken den ukrainske presidenten försökt få Dépardieu att spela huvudrollen. Förmodligen är det väl fjädern bakom Poltavahönan.
Tydligen har det däremot diskuterats en film baserad på Gogols "Taras Bulba", för vilken den ukrainske presidenten försökt få Dépardieu att spela huvudrollen. Förmodligen är det väl fjädern bakom Poltavahönan.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Men samtidigt skulle det ändå vara ganska typiskt svenskt att, om det nu verkligen fanns pengar och intresse för ett jätteprojekt av den här typen, välja Poltava snarare än Narva eller Breitenfeld eller någon annan seger...Ben skrev:Skulle det i Sverige finnas intresse och pengar för att finansiera en sådan storfilm? jag tvivlar.
-
frankenstein
- Ny medlem
Kunde man göra en film om Kalabaliken i Bender med Lasse Åberg och Brasse Brännström i huvudrollerna kan man göra en film om Poltava med Reno och Depardieu.Den stegrande kamelen skrev:Ben skrev:Skulle det i Sverige finnas intresse och pengar för att finansiera en sådan storfilm? jag tvivlar.
Dessutomhar svensk film satsat förr! Vi minns alla Mark Hamill som skurk i Hamilton, och det var väl ingen dålig film? :
Jag grämer mig fortfarande för att det inte blev något av "Jag skall dundra"....
- real parakeet
- Medlem
- Kontakt:
Franska skådespelare har väl hen hel del egna militära nederlag att göra film om. Varför göra en om ett svenskt då? 
Finns det över huvud taget någon källa till DN:s påstående om en film om slaget vid Poltava? Jag hittar inget. För några veckor sedan var jag på ett föredrag om karoliner. Det hölls av befälhavaren för Smålands Karoliner. Han berättade lite om att det skall göras en ordentligt utgrävning och studier på slagfältet. Han visade bilder från den plats där det småländska regementet blev tillintetgjort. Detat kan ju faktiskt bli väldigt intressant att följa.
Finns det över huvud taget någon källa till DN:s påstående om en film om slaget vid Poltava? Jag hittar inget. För några veckor sedan var jag på ett föredrag om karoliner. Det hölls av befälhavaren för Smålands Karoliner. Han berättade lite om att det skall göras en ordentligt utgrävning och studier på slagfältet. Han visade bilder från den plats där det småländska regementet blev tillintetgjort. Detat kan ju faktiskt bli väldigt intressant att följa.
Personligen tycker jag att det känns mer viktigt med Poltava. Det slaget är ju något av en symbol för början till slutet av svensk stormaktstid, och lite av en symbolisk början till hur Sverige ser ut idag.Den stegrande kamelen skrev:Men samtidigt skulle det ändå vara ganska typiskt svenskt att, om det nu verkligen fanns pengar och intresse för ett jätteprojekt av den här typen, välja Poltava snarare än Narva eller Breitenfeld eller någon annan seger...Ben skrev:Skulle det i Sverige finnas intresse och pengar för att finansiera en sådan storfilm? jag tvivlar.
Samtidigt vore det ju fel att understryka de tidigare svenska segrarna... visst skulle slaget vid Narva bli en hejdundrande bra krigsfilm!
//EMS