Fransk? värvningsaffisch
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
"Armbåge vid armbåge", faktiskt, åtminstone bokstavligt. Men man kan väl förmoda att det är ett stående uttryck och andemeningen är densamma. Under står det i alla fall "Franska divisionen av Waffen-SS".
Man kan kanske tolka in en liten dubbelmening i "L'ennemi commun" också? En anspelning på att det är kommunisterna som är den gemensamma fienden i fråga? (Usch vad min franska är rostig. Inte för att den någonsin har varit bra...)
Man kan kanske tolka in en liten dubbelmening i "L'ennemi commun" också? En anspelning på att det är kommunisterna som är den gemensamma fienden i fråga? (Usch vad min franska är rostig. Inte för att den någonsin har varit bra...)
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Knappast då affischerna sattes upp... tyskarna hade väl inga direkta planer på att låta Frankrike bli självständigt igen. När väl kriget var förlorat blev fransmän som varit i tysk tjänst straffade, i vissa fall med döden.Per-Erik Larsson skrev:Betecknades det inte som landsförräderi om en fransman skulle söka waffen-ss?
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Från Axis History:timthorn skrev:Gällde det även om man stred i armén?
//timthorn
Jag förmodar att de flesta som avrättades var sådana som samarbetat på ett sådant sätt att franska liv hade spillts (anti-partisanenheter, angiveri, etc).All those volunteers and collaborationists were considered as traitors in France after May 45. There were officially 311,263 legal cases launched against military as well as civilian collaborationists. 124,613 people will be condemned. The summary executions during the wild period of the “epuration” are estimated, according to the sources, at between 20,000 to 40,000.