Saknade ubåten tornet på fotot? eller monterde man på tornet först för att lura alla "saningsökare"
Sedan undrar jag hur det blir med stabilitet, periskop etc när man saknar torn....
Personligen så tycker jag att tanken på att skicka in en SSBN i hårsfjärden är så dumt att det inte är sant, men men....Perra skrev:
Han spekulerar i ett annat fall om att man på de 7000 ton tunga Lafayettubåtarna kan ha monterat ner tornet på 8 meter för att osynligare ta sig fram. Sam Rayburn var en lafayettubåt och bilder har tagits på hur man reparerade ubåten efter att den läckt radioaktivitet, och hur man då pulade med tornet. Även så stora ubåtar kan nog ha tagit sig långt in, om än inte ända in. I ÖB:s rapport om Hårsfjärden står det att en stor moderubåt opererat åtminstone utomskärs.
Sorry Perra om jag var lite ironisk i mitt förra inlägg - det är inte riktat mot dig utan bara för att jag är lite trött på en del konspirationsteorier.Perra skrev: Man vet knappt vad man ska tro i hela den här härvan, jag har gått från att benämna snacket om nato-ubåtar som konspiratoriskt skitsnack till att anse det hela vara relativt troligt.
1. Detta ämne är så fullt av fula fiskar som vill dyvla på dig sin version av vad som hände att inget är enkelt,Hans skrev:Sorry Perra om jag var lite ironisk i mitt förra inlägg - det är inte riktat mot dig utan bara för att jag är lite trött på en del konspirationsteorier.Perra skrev: Man vet knappt vad man ska tro i hela den här härvan, jag har gått från att benämna snacket om nato-ubåtar som konspiratoriskt skitsnack till att anse det hela vara relativt troligt.
Att en djupsjöubåt på över 100m skulle snurra runt i den svenska skärgården, med eller utan torn, faller på sin egen orimlighet.
Att NATO överhuvudtaget skulle snoka runt i den svenska skärgården är ungefär lika otroligt eftersom vi i praktiken var medlemmar av NATO. Ville de veta något så var det bara att fråga - officiellt så var vi neutrala men det var bara för att dupera allmänheten. Sovjetunionen visste väl var "vi hörde hemma".
MVH
Hans
Ingen fara här inteHans skrev:Sorry Perra om jag var lite ironisk i mitt förra inlägg - det är inte riktat mot dig utan bara för att jag är lite trött på en del konspirationsteorier.Perra skrev: Man vet knappt vad man ska tro i hela den här härvan, jag har gått från att benämna snacket om nato-ubåtar som konspiratoriskt skitsnack till att anse det hela vara relativt troligt.
Att en djupsjöubåt på över 100m skulle snurra runt i den svenska skärgården, med eller utan torn, faller på sin egen orimlighet.
Att NATO överhuvudtaget skulle snoka runt i den svenska skärgården är ungefär lika otroligt eftersom vi i praktiken var medlemmar av NATO. Ville de veta något så var det bara att fråga - officiellt så var vi neutrala men det var bara för att dupera allmänheten. Sovjetunionen visste väl var "vi hörde hemma".
MVH
Hans
Fast i den bok jag nämnt står det att ryssarna vid ett par tillfällen inlett ubåtsjakt på Holystoneubåtar. En gång steg en ubåt upp mot ytan och slog då i ett sovjetiskt örlogsfartyg i botten, ryssarna hade en stor flottövning och vid upptcäkten inleddes genast ubåtsjakten, ett annat tillfälle rör ubåten USS 396 Ronquil som råkade ut för brand ombord och då steg till ytan, omringad av sovjetiska fartyg som inledde jakt på ubåten som dock lyckades komma undan. Det står visserligen inte något om eldgivning...men med ubåtsjakt antar jag att man menar släppande av sjunkbomber osv. Annars är ju kollisionen mellan den amerikanska ubåten Gato och en sovjetisk ubåt i Barents hav vid Archangelsk ganska känd. Vid ett annat tillfälle ska en sovjetisk ubåt förföljt en amerikansk i trakten vid Bermuda, men trasslat in sin propeller i en släpande hydrofon på den amerikanska ubåten, fem dagar senare kom ett sovjetiskt bogserskepp och tog ubåten till kuba. Det finns ju också resonemang om att "Kursk" ska ha krockat med en nato-ubåt 2001 eller när det nu var.JohnT skrev:
5. Boken "Blind mans bluff", handlar om Holeystone projektet och det är två saker som slår mig i den boken
A- Ryssarna försökte aldrig sänka en Amerikans ubåt med vapenmakt. man koliderade osv men inga försök att direkt sänka, Och detta samtidigt som USSR sköt ner spaningsplan direkt om de kom för nära sovjetiskt luftrum.
Ryssarna hade väl sina egna hydrofonanläggningar i Östersjön.Perra skrev:Det finns uppgifter om stora ubåtar som på vissa ställen i sundet gått genom sundet i u-läge, det är inte alls omöjligt, det har man gjort mitt på blanka dan. Syftet med operationerna i östersjön skulle varit att komplettera det nät av så kallade SOSUS-anläggningar, vilket var ett system av hydrofoner som lokaliserade fientliga ubåtar, USA har detta på havsbotten över hela världen och även i viss anslutning till sovjetiska vatten redan under 60-70-talet. Problem uppstod när möjligheter uppstod att skjuta iväg långdistansmissiler från ännu längre håll än de stora haven. USA började försöka förhindra Sovjets andraslagskapacitet i fall av kärnvapenkrig genom att hålla koll på alla deras ubåtar (man påstod att man kunde följa en rysk ubåts hela livslängd från början av tjänst till slut). Så räckte det inte när tekniken utvecklades att ha koll på om ryssarna gick ut i atlanten, man måste också se vad de gör i sina hemmavatten, och i östersjön hade inte USA egentligen möjlighet att placera ut anläggningar, eftersom Sverige och Finland som tog upp mest del av östersjökusten var neutrala. Detta hade ju inte förhindrat sverige att hjälpa usa på signalspaningsområdet, och möjligen förekom också en överenskommelse om att USA fick placera ut anläggningar i svenska vatten.
Men kunde de kärnvapen som fanns baserade på fartyg i Östersjön nå USA? Nog för att de kunde vara ett allvarligt hot mot USA:s trupper i Europa, men mot själva USA låter tveksamt. VAr det SS-N-5 som fanns på Golf-klassen?Perra skrev:Ryssarna hade 6 stycken golf-ubåtar i östersjön, detta var allmänt känt. Däremot var det ju en chock att också Whiskey-ubåtarna kunde bära kärnvapen. Jag förstår i min tur inte varför amerikanerna som supermakt skulle lite på att deras allierade skulle slå ut dessa ubåtar då hela USA riskerade att gå åt i ett gäng gigantiska svampmoln...
De kärnvapenbärande ubåtar som patrullerade nära USA var väl de som var baserade i Nordflottan, samt de som var baserade i Stilla HAvet. De som var baserade i Östersjön var väl avsedda för mål i Europa? Visst verkar det vettigt att spåra dessa ubåtar, men om man vill hindra dem från att hota USA så hjälper det inte med SOSUS vid svenska kusten.Perra skrev: Projektet uteblev helt säkert, däremot var det billigare att placera dessa längs den svenska kusten, och även om den svenska marinledningens topp kände till det, måste man vara så diskret som möjligt.
Dessa är för övrigt inte atomubåtar, utan diselelektriskt drivna. Som ubåtar var de rätt små:Perra skrev:Ryssarna hade 6 stycken golf-ubåtar i östersjön, detta var allmänt känt..