FNL - Vietcong?
Kort svar på första frågan:
FNL den politiska rörelsen, inspirerade FNL rörelsen i Sverige på 60-70-talet. FNL upplöstes efter 1975 då man uppnått sitt politiska mål, dvs återförenandet av Nord och Sydvietnam.
Viet Cong den militära grenen av FNL. Tror att de sydvietnamiska kommunisterna kallade den väpnade grenen för Sydvietnams Befrielsearme kort och gott, Viet Cong är som nämnt ett begrepp som myntades av USA eller Sydvietnam soldater(förmodligen de senare).
FNL den politiska rörelsen, inspirerade FNL rörelsen i Sverige på 60-70-talet. FNL upplöstes efter 1975 då man uppnått sitt politiska mål, dvs återförenandet av Nord och Sydvietnam.
Viet Cong den militära grenen av FNL. Tror att de sydvietnamiska kommunisterna kallade den väpnade grenen för Sydvietnams Befrielsearme kort och gott, Viet Cong är som nämnt ett begrepp som myntades av USA eller Sydvietnam soldater(förmodligen de senare).
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Några korrigeringar:Sheridan skrev:Kort svar på första frågan:
FNL och Viet Cong är två namn på samma sak, dvs FNL. FNL var den väpnade gerillarörlsen i Sydvietnam.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vietcong
Den svenska FNL-rörelsen var en solidaritetsrörelse för vietnamesernas krig mot USA i stort sett, och upplöstes helt kring 1979.
http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_9634657.asp
Mvh -Dan
Nej, FNL är alltså den politiska rörelsen, den bildades i slutet på 1959 och bestod av flera grupperingar än bara kommunister. Viet Cong är den väpnade grenen och betyder kommunistiska sydvietnameser. Cong betyder om jag har rätt arme. Sedan kan man ju debattera om inte FNL i sig är en väpnad politisk rörelse, de bildades ju främst pga kriget mot Sydvietnams regering och deras USA allierade, de kontrollerades eller påverkades nog väldigt mycket av Nordvietnam.Dûrion Annûndil skrev:Några korrigeringar:Sheridan skrev:Kort svar på första frågan:
FNL och Viet Cong är två namn på samma sak, dvs FNL. FNL var den väpnade gerillarörlsen i Sydvietnam.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vietcong
Den svenska FNL-rörelsen var en solidaritetsrörelse för vietnamesernas krig mot USA i stort sett, och upplöstes helt kring 1979.
http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_9634657.asp
Mvh -Dan
Som jag sa så inspirerade FNL i konflikten FNL-rörelsen i Sverige som var en solidaritetsrörelse som samlade in pengar till Nordvietnam och FNL, två olika saker. Jag menade alltså inte att den svenska FNL-rörelsen upplöstes 1975 utan FNL i Sydvietnam.
Innebär det då inte att FNL och Viet Cong är samma sak? FNL var väl vad de själva kallade sig?Sheridan skrev:Jo, Viet Cong är Sydvietnams och USA:s "nickname" för den väpnade gerillan. Jag tror de sydvietnamesiska kommunisterna kallade den väpnade grenen för Armen för Sydvietnams Befrielse, eller nått sånt.
FNL var det samlade namnet för alla som stod i opposition mot Sydvietnam och USA, det var alltså en politisk rörelse. Den väpnade grenen kallades
Viet Bao Cong eller något liknande av Sydvietnameser och Amerikaner i Vietnam. Vad FNL kallade den egna väpnade delen av sin rörelse vet jag inte. Man använder dock begreppet FNL liktydigt med Viet Cong idag, sydvietnameser kallade också Viet Cong for "Joy", exakt vad det betyder vet jag inte, kan betyda "fiende" eller nått liknande. Förvirrande...DEt är också möjligt att gerillasoldaterna inte hade något namn åt sig själva utan bara såg sig som en del av FNL`s befrielsekamp, så de kan mycket möjligt kallat sig för FNL, men det är ju en fransk förkortning, det är möjligt att de hade ett vietnamesiskt namn...jaja jag vet jag svamlar
Viet Bao Cong eller något liknande av Sydvietnameser och Amerikaner i Vietnam. Vad FNL kallade den egna väpnade delen av sin rörelse vet jag inte. Man använder dock begreppet FNL liktydigt med Viet Cong idag, sydvietnameser kallade också Viet Cong for "Joy", exakt vad det betyder vet jag inte, kan betyda "fiende" eller nått liknande. Förvirrande...DEt är också möjligt att gerillasoldaterna inte hade något namn åt sig själva utan bara såg sig som en del av FNL`s befrielsekamp, så de kan mycket möjligt kallat sig för FNL, men det är ju en fransk förkortning, det är möjligt att de hade ett vietnamesiskt namn...jaja jag vet jag svamlar
- Dûrion Annûndil
- Medlem
FNL:s "väpnade gren" var alltså PLAF. Alltihop kallades Viet Cong av amerikanerna och sydvietnameserna, för i praktiken var det inte nödvändigt att skilja de två, lika lite som nordvietnameserna behövde skilja på Marinkåren och kommandostrukturen för USA:s väpnade styrkor i landet.Wikipedia skrev:The Viet Cong, also known as the National Front for the Liberation of Southern Vietnam (Vietnamese Mặt Trận Dân Tộc Giải Phóng Miền Nam), (VC), or the National Liberation Front (NLF), was an insurgent (partisan) organization fighting the Republic of Vietnam during the Vietnam War. The NLF was funded, equipped and staffed by both South Vietnamese and the army of North Vietnam.
Its military organization was known as the People's Liberation Armed Forces (PLAF). The PLAF were, according to the official history of the (North) Vietnamese Army, strictly subordinated to the general staff in Hanoi. Their name "Viet Cong", (VC) came from the Vietnamese term for Vietnamese Communist (Việt Nam Cộng Sản). American forces typically referred to members of the NLF as "Charlie," which comes from the US Armed Forces' phonetic alphabet's pronunciation of VC ("Victor Charlie").
Mvh -Dan