Och tack så mycket predator! Jag försöker ställa frågor som man inte kan googla fram svaret på.
Quiz: Andra världskriget
- Anton Severin
- Medlem
Radarmojarna är det nog inte de döptes efter den nordiska mytologin vill jag minnas
Odin, Freya, Wotan etc.
Skulle tippa på någon typ av nattjaktsbeväpning "Schrägemusik" fanns ju som bekant.
Eller möjligtvis nattjaktsoperationer typ "intruders" över de brittiska hemmabaserna.
Hmm funkar inte får jag väl rota fram Wittgenstein. Vi behvöver inte vänt så länge du
vaknar ju snart där nere...
// Per
Odin, Freya, Wotan etc.
Skulle tippa på någon typ av nattjaktsbeväpning "Schrägemusik" fanns ju som bekant.
Eller möjligtvis nattjaktsoperationer typ "intruders" över de brittiska hemmabaserna.
Hmm funkar inte får jag väl rota fram Wittgenstein. Vi behvöver inte vänt så länge du
vaknar ju snart där nere...
// Per
- Anton Severin
- Medlem
Vilken hamn?
predator skrev:Kallar du de lätt Inte äns google hittar något . bara än massa ringsiognaler men de tror jag inte de e..
pianosonat i ciss-moll, Opus 27 Nr. 2)
Efter krigsutbrottet 1939 - försökte Tyskland rädda vad som kundes - av den tyska handelsflottan i transoceana
hamnar och på världshaven. De fartyg som ansågs ha en chans ta sig 'hem' dirigerades till en neutral hamn - där
redden inom en månad var belamrad med ett trettiotal tyska fartyg. Vilken hamn avses? ......../Varjag
Bonus: Vilket var det största tyska fartyg som lyckades undvika engelska flottan - och ta sig till den hamnen?
- Anton Severin
- Medlem
Tyvärr Anton - amerikanska skyddes som pesten då britterna fick höra om deras ankomst - innan de fått ankaret i vattnet.Anton Severin skrev:Du sa att det rörde sig om tranoceanska hamnar och jag känner att Montevideo brukar dyka upp i AVK sammanhang.
Skulle annars ha gissat på Göteborg eller något amerikanskt.
Göteborg - låg farligt nära Royal Navys 'hemmaplan' - så man valde ngt mera diskret..../Varjag
Jag satsar på Iberiska halvön. Och knappast i en huvudstad. Så.. Porto, Cadiz eller Vigo?
Senast redigerad av 1 Bagheera, redigerad totalt 12 gånger.