Sveriges och Kronprinsens relation till Tredje riket!

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mr S
Medlem

Sveriges och Kronprinsens relation till Tredje riket!

Inlägg av Mr S » 10 april 2006, 09:24

I kväll kl. 21.00 visas "Drevet" på TV 4, här tas relationen Sv./ och kungens fars relationer upp...bl.a så nämndes det att extremt många högadliga tyskar var medlemmar i SS- stämmer detta? Kommer nog en och annan fråga till när vi sett programmet....//Mr S

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 10 april 2006, 10:28

Läste nåt om det igår, var? antagligen Herman Lindquist dagskrönika nånstans. Ja, i samband med 9 april förstås.

Nåväl. Invasion av Danmanr och Norge, tyske ambassadören lämnar en not till svenska regeringen, ett ultimatum:

Huvudpunkten är ingen svensk mobilisering. Regeringssammanträde inkl kungen och kronprinsen. Den som talar skarpast för full mobilisering är just kronprinsen.

Till slut ett kompromiss-svar. Sverige håller låg profil och avstår mobilisering för tillfället, men förbehåller sig rätten att försvara sig kraftfullt om det blir gränskränkningar eller territoralvatten/luftkränkningar.

Ergo: Ett starkt indicium att kronprinsens Tysklandsvänlighet inte var synonymt med nazi-vänlighet. Och definitivt inte att det var början till utförsäljning av Sverige.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 10 april 2006, 10:38

Men "kronprinsen" i Lindquists skröna var Gustav (VI) Adolf, vår nuvarnade konungs farfar, hans son Gustav Adolf var endast arvprins och satt alltså inte med i mötet.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 10 april 2006, 11:50

Ja, juste. Ha, hm. Nåväl, om farsan var en fosterlandsvän och aktiv ickenazist så är chansen rätt stor att även sonen var det. Indiciet inte alls så stark som jag trodde, men större än noll.

Torbjörn Aronsson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 10 april 2006, 17:27

Stefan skrev:Ja, juste. Ha, hm. Nåväl, om farsan var en fosterlandsvän och aktiv ickenazist så är chansen rätt stor att även sonen var det. Indiciet inte alls så stark som jag trodde, men större än noll.
Ställer mig ytterst tveksam till metoden att låta släktskap vara med som faktor vid bedömningen av vem som är aktiv ickenazist eller inte.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 10 april 2006, 21:44

Ett inlägg som innehöll personliga påhopp, vilket är emot forumets regler, har raderats. :)

crnagora
Medlem

Inlägg av crnagora » 14 april 2006, 07:48

Angående Herman Lindqvists "skröna":
Han är ju ibland en slarvig journalist som inte låter källkritik förstöra en bra anekdot.
I detta fall är dock berättelsen om dåvarande kronprinsens tuffa hållning mot Tyskland den 9 april trovärdig. Den är hämtad från justitieminister K.G. Westmans dagbok, och kommer alltså från ett ögonvittne, nedskriven i direkt anslutning till mötet. Anses ha högt källvärde.

Torbjörn Aronsson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 14 april 2006, 09:16

Rubriken på denna tråd är missvisande. Debatten gällde ju om arvprinsen hade nazistsympatier, inte om [/b]kronprinsen hade det.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Re: Sveriges och Kronprinsens relation till Tredje riket!

Inlägg av Marcus » 14 april 2006, 10:40

Mr S skrev:bl.a så nämndes det att extremt många högadliga tyskar var medlemmar i SS- stämmer detta?
Extremt många i förhållande till vad?

SS och flera av de andra organisationerna försökte aktivt värva medlemmar bland överklassen och ge dem olika hederstitlar men att det skulle varit många av just högadeln som var medlemmar känner jag inte igen.

/Marcus

Användarvisningsbild
Mr S
Medlem

Inlägg av Mr S » 18 april 2006, 09:03

De nämnde aldrig vad de jämförde med (Wehrmacht?), över huvudtaget var inslaget "flummigt" och hade inget nytt att komma med enl. mig....//Mr S

Torbjörn Aronsson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 18 april 2006, 09:57

Mr S skrev:De nämnde aldrig vad de jämförde med (Wehrmacht?), över huvudtaget var inslaget "flummigt" och hade inget nytt att komma med enl. mig....//Mr S
Med tanke på rubriken på denna tråd verkar det i alla fall ha varit en nyhet för somliga att det var arvprinsen det handlade om. :roll:

Jag tycker annars att det var ett ganska återhållsamt reportage utan alltför många överdrifter om man jämför med andra i samma genre. En "nyhet" som de kom med var i alla fall att den allmänna bilden av den svenska nazismen var att den fanns bland "rödbrusiga korpraler och skånska grosshandlare" eller hur Per Svensson nu uttryckte sig, och inte bland överklassen.
Med tanke på Maria-Pia Boëthius och andras långvariga opinionsbildning i frågan om det svenska etablissemangets ställningstagande under kriget, och böckerna av tex Sverker Oredsson, Karl N. Alvar Nilsson och Björn Fontander som behandlat just kontakter mellan svenskar och ledande nazister samt svensk överklassnazism verkar detta mest vara ett sätt att motivera hans egna studier i ämnet. Men jag har inte läst Svenssons bok än, den kanske har något nytt att komma med.

Skriv svar