Film med Per Oscarsson

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Fläsket
Medlem

Film med Per Oscarsson

Inlägg av Fläsket » 4 april 2006, 17:08

Är det nån mer än jag som minns en film (eller TV-serie?) med Per Oskarsson i en av rollerna där Sverige var ngn sorts diktatur och det fanns en motståndsrörelse?
Sagda motståndsrörelse hade en vit varg på röd bakgrund som symbol. Detta minns jag då det var en scen med en Centurionvagn som hade denna symbol på en av stänkskärmarna.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 4 april 2006, 17:26

Enligt IMDB så var Per Oscarsson med i "Vargen" vilket sägs vara en TV-produktion, och året sätts till 1984. Men om det stämmer vet jag ej.
Hans rollperson sägs heta "Arnold Wolf".

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 4 april 2006, 17:32

Hittade "Attentatet" från 1980 på Svensk Filmdatabas, handlingen ska vara som följer:
Svensk Filmdatabas skrev: Utspelas i Sverige 1990 där ett inbördeskrig pågår sedan åtta år. Större delen av handlingen tilldrar sig i en lägenhet där några män tagit en professor och några kvinnor tillfånga. Två av männen ger sig iväg, den tredje blir blindskadad i en uppgörelse med professorn (som dödas), jagar den yngre bakbundna kvinnan genom lägenheten och blir till slut nedskjuten av soldater.
http://www.svenskfilmdatabas.se/
Låter det bekant?

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 4 april 2006, 22:41

Just den var det, Tryggve!

Jag minns att jag tyckte det var en cool och tuff film (jag var ju 10 år och allt som var krigiskt imponerade på mig oavsett faktisk kvalitet.)

Var jag helt ute och cyklade eller? Har inte sett den på över 25 år...

Användarvisningsbild
kentauer
Medlem

sverige åt svenskarna

Inlägg av kentauer » 19 april 2006, 17:31

är det inte den 1400 tals saga du letar efter, (Svergie åt svenskarna)
en komedi som får vem som helst att skratta så näsan blöder
/ kentauer

Användarvisningsbild
cbx
Medlem

Inlägg av cbx » 19 april 2006, 19:01

Om jag inte missminner mig så blev den inspelad här nere i Skåne. En scen blev inspelad i Tygelsjö kyrka, en liten ort en mil söder om Malmö. Stor grej när det hände bland oss pågar, många som undrade vad det var de spelade in. Militärer i kyrkan. Om nu inte minnet sviker mig och det var något annat.

Skriv svar