Lend-lease till Sovjetunionen juni till december 1941

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Lend-lease till Sovjetunionen juni till december 1941

Inlägg av Sarvi » 31 mars 2006, 00:00

Hur stora mängder material överfördes till Sovjetunionen innan USA:s inträde i kriget? Var det "full fart" i leveranserna direkt, eller hade USA några betänkligheter att understödja Sovjetunionen?
Senast redigerad av 2 Sarvi, redigerad totalt 31 gång.

varjag
Saknad medlem †

Re: Lend-lease till Sovjetunionen juni 1941 till december 19

Inlägg av varjag » 31 mars 2006, 12:36

Sarvi skrev:Hur stora mängder material överfördes till Sovjetunionen innan USA:s inträde i kriget? Var det "full fart" i leveranserna direkt, eller hade USA några betänkligheter att understödja Sovjetunionen?
Du skrev'innan USA's inträde' och december 1942, då USA varit krigförande i tolv månader? Kanske menade du
december 1941 - och den brittiska hjälpen till Sovjet för Pearl Harbour?
mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 31 mars 2006, 12:46

:oops: :oops: :oops: Tack varjag, tur att nån har huvudet på skaft! Givetvis är det så - borde veta bättre än att skriva inlägg mitt i natten. Slinter både på tangentbordet och i huvudet. Tidsperioden jag är intresserad av är alltså från Op Barbarossas inledning till anfallet på Pearl Harbor, plus brittisk hjälp till Sovjetunionen. Ändrar årtalet i rubriken.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 31 mars 2006, 13:34

Det var svårt att hitta några siffror men på Wikipedia hittade jag lite fakta, jag vet inte hur bra det stämmer men jag hoppas att det kan vara till någon hjälp:
-1 981st lokomotiv skickades från USA till Sovjetunionen.
- 1944 var nästan hälften av Röda Arméns lastbilar tillverkade i USA.

Dessutom fann jag följande lista( förvisso fram till 30 september 1945, men det kanske kan vara till hjälp ändå);
Från USA till Sovjetunionen:
Aircraft.............................14,795
Tanks.................................7,056
Jeeps................................51,503
Trucks..............................375,883
Motorcycles..........................35,170
Tractors..............................8,071
Guns..................................8,218
Machine guns........................131,633
Explosives..........................345,735 tons
Building equipment valued.......$10,910,000
Railroad freight cars................11,155
Locomotives...........................1,981
Cargo ships..............................90
Submarine hunters.......................105
Torpedo boats...........................197
Ship engines..........................7,784
Food supplies.....................4,478,000 tons
Machines and equipment.......$1,078,965,000
Noniron metals......................802,000 tons
Petroleum products................2,670,000 tons
Chemicals...........................842,000 tons
Cotton..........................106,893,000 tons
Leather..............................49,860 tons
Tires.............................3,786,000
Army boots.......................15,417,000 pairs
Mvh Andreas

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 31 mars 2006, 13:43

Sarvi - jag har inga siffror i huvudet för den brittiska hjälpen till Sovjet före Pearl - men jag kan
tveklöst säga att den var mest retorisk. Några skeppslaster avgick till Murmansk - men England hade
litet att avstå. Däremot så lade man de politiska grunderna för en navelsträng genom Irak/Persien
som senare kom att få betydelse, mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 31 mars 2006, 13:52

Det finns en lista här som är mycket mer utförlig än den i Andreas inlägg. Tyvärr är den tillhörande texten på ryska, men listan över material och kvantiteter är på engelska, dock utan årtal. Någon rysktalande här på forumet kanske kan titta igenom texten och se om den besvarar din fråga.

Rent allmänt kan jag utan att ha några hårda siffror säga att Roosevelt snabbt insåg hur viktigt det var att Tysklands expansion österut hejdades, och därför tidigt beordrade att man skulle sända Sovjetunionen så mycket hjälp som möjligt. USA:s och Storbrittaniens militära ledare gjorde naturligtvis allt för att stoppa detta beslut, men lyckligtvis misslyckades de.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 31 mars 2006, 14:10

Körde man inte material till Sovjet genom bla Iran? Jag har för mig att jag sett det på en bild.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 31 mars 2006, 14:43

Gräv där du står (nästan) :lol: .

During 1941, 487 Matilda, Valentine and Tetrarch tanks were received from Great Britain, and 182 M3A1 "Stuart", and M3 Lee medium tanks were received from the USA. In 1942, a further 2.487 tanks were received from the UK, and 3.023 tanks from the USA.
http://www.axishistory.com/index.php?id=5275

Nästa 500 Matildor från britterna som då inte var direkt på topp är inte så illa. Och om jänkarna lyckades få iväg nästan 200 stridsvagnar som desperat behövdes efter Pearl Harbour och innan årsslutet - är inte heller fy skam.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Stalin's guld?

Inlägg av varjag » 1 april 2006, 00:59

Undrar hur mycket som var engelsk 'hjälp' och hur mycket som var 'cool business'? När
HMS EDINBURGH sänktes i Ishavet den 2:a maj 1942 - hade hon omkring 5 ton ryskt
guld ombord. Som var betalning till England - för vad? De första Hurricanes till Sovjet
var i elden redan i september 1941 i Murmanskområdet (Vaenga?).
Hugade vrakdykare - behöver inte få snabbare puls.....det mesta av guldet bärgades
1981 och det var Brittiska Kronan som var 'ägare' till skatten. Varjag

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Re: Stalin's guld?

Inlägg av CvD » 1 april 2006, 18:00

varjag skrev:Undrar hur mycket som var engelsk 'hjälp' och hur mycket som var 'cool business'? När
guld ombord. Som var betalning till England - för vad? De första Hurricanes till Sovjet
Hugade vrakdykare - behöver inte få snabbare puls.....det mesta av guldet bärgades
Delades inte guldet mellan brittiska kronan, bärgarna och Sovjet??

/CvD

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 1 april 2006, 21:38

Fram till och med slutet av 1941 eskorterade Storbritannien 53 lastade fartyg till norra Ryssland och 34 fartyg i återvändande konvojer. Dessa fartyg levererade 800 jaktflygplan, 750 stridsvagnar, 1.400 lastfordon och andra militära fordon, samt omkring 100.000 ton ammunition och andra förråd.

Källa: Hitlers Ubåtskrig av Clay Blair

MVH

Mjölner
Medlem

Inlägg av Mjölner » 2 april 2006, 04:05

Hans skrev:
[ Och om jänkarna lyckades få iväg nästan 200 stridsvagnar som desperat behövdes efter Pearl Harbour och innan årsslutet - är inte heller fy skam.

MVH

Hans
Behövdes dom desperat? Japanerna skulle väl knappast jagas iväg från öarna i Stillahavet medelst stridsvagn 1941?
Och något landkrig mot tyskarna blev det ju inte förrän 1943... Däremot skall den amerikanska generositeten inte förringas.

Hmmm... efter att ha läst listan med lend-lease varor som fraktades till Sovjet så slog det mig att jag tycker mycket synd om de stackars brittiska besättningsmän som seglade i ishavskonvojjerna till Murmansk, och under ubåts och stuka attackerna norr om Nordkap endast kunde trösta sig med att man i alla fall fyllde en oerhört viktig funktion för krigsansträngningen genom att leverera den mycket glamorösa och viktiga varan bommul! (Nåväl, kanske jick bommulen ändå landvägen via Iran)...

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 2 april 2006, 04:07

CvD skrev:
varjag skrev:Undrar hur mycket som var engelsk 'hjälp' och hur mycket som var 'cool business'? När
Delades inte guldet mellan brittiska kronan, bärgarna och Sovjet??

/CvD
Som jag fattade det när det var aktuellt (TV film om bärgningen) var allt guldet brittisk
egendom. Bärgningskontraktet utfärdades av den engelska regeringen då man oroade
sig att någon annan skulle hinna först, Varjag
http://www.reference.com/browse/wiki/HM ... urgh_(C16)

Mjölner
Medlem

Inlägg av Mjölner » 2 april 2006, 04:11

Även britterna fick betala rundliga summor för sitt "bistånd" från USA. Bland annat genom att avträda ett antal kollonier och örloggsbaser till amerikanerna.

Det finns en ganska rolig tysk skämtteckning från VK2 ang detta. Bilden föreställer en glatt skrattande Rossevelt som flår ett malätet och vilt sprattlande Brittiskt lejjon, och skinslamsorna som skalas av bär namnen på de besittningar man fått avträda till Uncle Sam. Om någon av er vet vilken bild jag menar, och vet var man kan få se den vore det roligt om ni ville posta en adress eller länk!

varjag
Saknad medlem †

Om att flå lejon

Inlägg av varjag » 4 april 2006, 12:09

Englands ekonomiska resurser att BETALA för de amerikanska vapen och varor det måste ha för
kriget mot Tyskland, var i stort sett slut i november 1940, då England tekniskt sett - var bankrutt.
'Jagare-för-baser' - överenskommelsen nåddes redan den 2:a september 1940, alltså innan slaget
om Storbrittanien ens hade kulminerat, då britterna helt enkelt inte hade pengar att köpa dom -
men Roosevelt och kongressen insisterade på någon ersättning - så att USA skulle behålla sin neutrala
status, ehuru det långt ifrån var neutralt, i kampen mot Hitler.
Lend-Lease-Lagen kom till fyra månader senare, i mars 1941 - just för att det inte fanns mera kvar att
flå av 'Lejonets päls'. Det var ju viktigt att behålla, även ett skinnflått lejon vid liv, men ekonomiskt
kunde aldrig England självt - komma upp ur den finansiella gropen det hamnat i. Varjag

Skriv svar