Bockstensmannen
Herjolfsnesfynden är främst daterade från 1300-talet fram tills kolonin upphörde under mitten av 1400-talet. Plaggen användes som svepning i brist på trä och visar inge komplett dräkt som Bockstensmannens. Hans dräkt har däremot stannat i tiden, det enda som saknas är ev. underkläder. Överhuvudtaget är det den enda komplett bevarade dräkten från medeltiden (vad jag vet), men enstaka mans- och kvinnoplagg finns bevarade.
- Djinghis Khan
- Medlem
Givetvis är dräkten mest intressant, jag håller faktiskt på att sy en egen dräkt baserad på Bockstensfyndet. Tyvärr är ju mannens kvarlevor inte lika välbevarade som exempelvis Grauballemannen, Lindowemannen eller Tollundmannen (många män det där!). Hade mossens kemiska sammansättning varit ännu gynnsammare hade vi kanske fått se honom ansikte mot ansikte...
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
- Djinghis Khan
- Medlem
Nix den ska inte med. Som sagt, dräkten blir baserad på mönstret, men ingen kopia. T.ex. lägger jag till med en större kil på struthättans framsida, då originalet var sydd med en för liten kil pga materialbrist.B Hellqvist skrev:Jag hoppas utan den omtvistade vinkeln på struthättans framsida.Djinghis Khan skrev:Givetvis är dräkten mest intressant, jag håller faktiskt på att sy en egen dräkt baserad på Bockstensfyndet.
Jag vill minnas att jag lovade Kynes att jag skulle lägga ut bilder när den blir klar ev. ngn gång i sommar
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Bra. Vinkeln är Margareta Nockerts påfund, och finns inte belagd i något arkeologiskt fynd eller i samtida bildkonst. Bockstensmannen var tydligen ganska smal över skuldrorna, så det kan vara vettigt att göra kilen bredare för att öka vidden.Djinghis Khan skrev:Nix den ska inte med. Som sagt, dräkten blir baserad på mönstret, men ingen kopia. T.ex. lägger jag till med en större kil på struthättans framsida, då originalet var sydd med en för liten kil pga materialbrist.B Hellqvist skrev:Jag hoppas utan den omtvistade vinkeln på struthättans framsida.Djinghis Khan skrev:Givetvis är dräkten mest intressant, jag håller faktiskt på att sy en egen dräkt baserad på Bockstensfyndet.
Jag vill minnas att jag lovade Kynes att jag skulle lägga ut bilder när den blir klar ev. ngn gång i sommar
- Djinghis Khan
- Medlem
Ja men faktum är ju att det röda "V-stycket" verkligen tillhört fyndet. Frågan är ju bara vart den satt, enligt Sanklef ska den ha varit fastsydd på mantelns axelsprund. Verkar kanske mest troligt, dessutom ser det inte så lustigt ut som då den sitter på hättans dok.B Hellqvist skrev:
Bra. Vinkeln är Margareta Nockerts påfund, och finns inte belagd i något arkeologiskt fynd eller i samtida bildkonst. Bockstensmannen var tydligen ganska smal över skuldrorna, så det kan vara vettigt att göra kilen bredare för att öka vidden.
Artikel i DN om rekonstruktionen av Bockstensmannens ansikte: "Leran ger liv åt Bockstensmannen".
- Djinghis Khan
- Medlem
Sarvi skrev:Artikel i DN om rekonstruktionen av Bockstensmannens ansikte: "Leran ger liv åt Bockstensmannen".
Varför i hela fridens namn ska man göra politik av allt?Men är det inte lätt att man, genom val av hår-, hud- och ögonfärg, underbygger fördomar om människor?
Förstår inte riktigt relevansen i frågan journalisten ställde. Ska dock bli intressant att se vilken ögonfärg och hårfärg "Bockstensmannen" får. Själv tänker jag mig blå ögon och cendréfärgat hår. Men sen är jag också fördomsfullMen är det inte lätt att man, genom val av hår-, hud- och ögonfärg, underbygger fördomar om människor?
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=278800GP skrev:Mellanblont lockigt hår, gråblå ögon, rak näsa och smala läppar. Så såg han ut Bockstensmannen.
I alla fall när modellmakaren Oscar Nilsson får bestämma.
Museet självt:
http://www.lansmuseet.varberg.se/offer_ ... offerid=27
Så fick det bli! Känns märkligt - men bra, att man inte behöver förknippa honom med ett grinande kranium. Sen får man ju ta det för den ungefärliga rekonstruktion det är.
- Djinghis Khan
- Medlem