Vad läser du just nu?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Tintin

Inlägg av Ori » 20 mars 2006, 16:06

Som gammal Tintin-fantast så har jag köpt på mig dom nyöversatta albumen efterhand och började precis som Hexmaster läsa dom kronologiskt med stöd av "T-TCG", vilket var mycket givande med många små nyupptäckta detaljer. Tror tom att jag nämnde det i denna tråd ? Tyvärr kom jag av mig efter ett tag när jag hade läst ifatt utgivningen och väntade på några album. Den svenska översättningen av "T-DKG" kanske kan användas för en nystart ? Klart bra lästips hur som helst !

Nästa nummer av Bild & Bubbla kommer att ha nyöversättningen i fokus, det brukar vara läsvärda och intressanta artiklar så det ser jag fram emot !

--
Jörgen

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Tintin

Inlägg av Hexmaster » 20 mars 2006, 17:41

Ori skrev:Nästa nummer av Bild & Bubbla kommer att ha nyöversättningen i fokus
Och då ska jag passa på att få tacka för det tipset.

Såg just betr. Tintin och hajsjön att albumet gjordes efter filmen, som gjordes utan Hergé, som heller inte vill kännas vid det hela.

Användarvisningsbild
johane
Medlem

Inlägg av johane » 20 mars 2006, 18:01

Han Blixt, Irakkriget... mycket mycket intressant

Torbjörn J
Medlem

Inlägg av Torbjörn J » 27 mars 2006, 16:40

Tänkte jag skulle läsa Stormvarning. En bok som har flera olika författare och Bo Hugemark som redaktör. Ingår visst i en serie om 4-5 böcker som handlar om Sverige och andra världskriget.
/Torbjörn

Ostrobothnia
Medlem

Inlägg av Ostrobothnia » 27 mars 2006, 17:49

Har flera böcker på gång. 1) Michael Moore's " Vem har snott mitt land?"
2) "Gud vill det ! Nordiska korsfarare under medeltiden " av Dick Harrison
3) Nationalencyklopedins "Andravärldskriget "
samt " Der komische manifest " av Andre' Wickström plus att jag just läst ut Browns "Änglar och demoner"

Borde kanske läsa skolböcker istället :D

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 28 mars 2006, 01:31

"Fotbollskriget" av Ryszard Kapuscinski.

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 28 mars 2006, 06:45

Heydrichs Elite - Das Führerkorps der RSHA 1936 - 1945 av Jens Banach.

Martin

Användarvisningsbild
fredos
Ny medlem

Inlägg av fredos » 28 mars 2006, 18:56

Ofredsår-Peter englund riktigt bra:)

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Kompott?

Inlägg av Ori » 28 mars 2006, 19:35

Min huvudbok just nu är "Brandenburg Division" av Eric Lefevre, riktigt intressant eftersom detta tyska elit-förband har varit helt okänt för mig. Trots sitt lilla antal så var förbandet inblandat på nästan alla tyska fronter samt några andra ställen.

En bok som ger många glada leende är samlingsvolymen av "Röde Orm" tecknad av Charlie Christensen. Skiftande kvalité på bilderna, men oftast väldigt bra med fantastiska helsidor eller uppslag emellanåt !

"Elitstyrka SAS" av Ken Connor är väldigt fängslande eftersom han inte bara skildrar på uppdragsnivå, utan minst lika mycket ger den politiska/strategiska bakgrunden till de olika uppdragen.

Ytterligare leende och skratt ger "Magnum Berglin" av Jan Berglin, inköpt pga rekommendationer här på Skalman :) !

--
Jörgen

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 30 mars 2006, 08:09

Colby Buzzel/ My War-Killing time in Iraq

Colby var amerikansk soldat i Irak i Stryker brigaden. Han förde en blogg och har nu skrivit en bok baserat på den. Han en av flera som gjort detta men jag valde hans bok för jag hörde att han faktiskt kunde skriva. Han varvar "blogg"boksanteckningar med en vanlig självbiografisk text.
Och det kan han. Den är mycket underhållande och intressant.
Rekomenderar den till alla som är intresserade av den pågående konflikten eller USA:s krigsmakt.

Själv är jag förvånad över hur mycket prylar soldaterna har med sig, det är XBOX, playstation, DVD, ipods och alla har digitalkameror. Sedan verkar inte diciplinen värre en ett vanligt Svenskt jägarförband, snarare tvärtom.

Lärde mig ett nytt ord också: Meat tags- man tatuerar in info från dödsbrickan under vänster armhåla :? , ty det är större chans att man hittar detta än dödsbrickan, när man blir sprängd i luften. 8O

Sonderling

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 10 april 2006, 09:00

Måste bara nämna en rolig detalj ang. Tintin; nyöversättaren Björn Wahlberg berättar om när han blev Upplyst:
Södermalmsnytt skrev:Precis som kompisarna började han samla albumen. Och han var först med en komplett samling.
- Men det var något som inte stämde. Jag förstod inte varför kapten Haddock var med i ett album, men träffade Tintin för första gången i ett senare. Så en dag på stadsbiblioteket satt han och läste en bok om serier där rätt ordning på albumen listades. Böckerna hade kommit ut i fel ordning i Sverige.
- Då klickade det. Jag sprang hem och slet ut böckerna på golvet. Jag la dem i rätt ordningsföljd. Det var då Tintins värld öppnade sig för mig.

Användarvisningsbild
MoparMadness
Medlem

Inlägg av MoparMadness » 10 april 2006, 16:28

Moskoviter av Albert Engström.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 10 april 2006, 19:37

"Tystnadens historia" av Peter Englund, och inte bara för att jag omnämns i förordet... ;)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 10 april 2006, 20:56

Förhoppningsvis från och med i morgon Corto Maltese i Sibirien. Har sagt det förutoch säger det igen, Tintin i all ära, men när det kommer till de riktigt bra serierna, är det CM om regerar. (Därmed ej sagt att det är något fel på Tintin, men om man nödvändigtvis måste välja)

Efter den, (också förjoppningsvis), Stjärnsoldat, av Heinlein.

Allt beror på hur snabbt SF-bokhandeln skickat paketet... :roll:

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem

Inlägg av Andreas #1 » 15 april 2006, 01:01

Läser SS: Ondskans Mäktiga Redskap av Knopp just nu. Tycker den är ok, fast jag läste Martin Månssons något kritiska recension av den, så nu har jag beställt The Black Corps – The structure and power struggles of the Nazi SS från USA. Kostade löjligt mycket second hand, så jag får väl hoppas att den är så pass bra som han hävdar i recensionen :)

edit: Ber om ursäkt för svenskan i detta inlägget.

Skriv svar