Jag kan inte riktigt se att bonden bär en båge i vänster hand. I mitt tycke så rör det sig snarare om ett långt svärd med s.k kringelfäst som han bär vid bältet, studerar man bilden noga så ser man åsen som går längs klingans mitt, svärdsknappen som är formad lite som en tandad fiskstjärt och själva "kringlan" vid bondens höft. Det är inte helt lätt att se de detaljerna om man inte har en förstoring av originalet tillhands.
Lite mer information om svärdstypen finns att hitta här
http://www.myarmoury.com/talk/viewtopic ... highlight=
Dolsteins bilder är baserade på vad han såg men ibland så är storleken på föremålen och perspektiven förvrängda, kanske för att Dolnstein vill framhäva vissa detaljer extra mycket.
De vida byxorna verkar ha varit ett seglivat inslag i den svenska almogens klädsel, de finns beskrivna både bildligt och skriftlig under ett par hundra års tid innan de långsmat försvinner udenr slutet av 1600-talet/början av 1700-talet. Liknade byxor bars tex av bönderna i delar av Preussen och Polen. De ansågs iaf under den senare delen va perioden som ett tecken på bärarens låga status då vederbörande inte haft råd eller vett att klä sig i moderna hosor eller knäbyxor.
Olika former av bärramar och korgar som bars på ryggen var allt att dömma vanliga på medeltiden men frågan är om de är att räkna som "ryggsäckar"? Hur definerar man vad som är en ryggsäck och inte? Det första jag kan hitta som jag tycker ser ut som en "ryggsäck" är de soldatränslar som bars med två axelremmar istället för en som dök upp i de europeiska armeerna runt 1700.
Mvh
Daniel