Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
-
Dûrion Annûndil
- Medlem
av Dûrion Annûndil » 16 februari 2006, 00:26
Zeta skrev:Eratosthenes ? Killen var ingen " Beta" direkt

Han gissade nästan rätt jordens omkrets

fast det var kanske mera tur än skicklighet...
Det är rätt!
Eratosthenes av Kyrene kallades förutom
beta även
Pe'nthatlos, "femkamparen", för att han ägnade sig åt flera vetenskapliga ämnen. Han brevväxlade med Archimedes angående matematik, och skrev historia, geografi, astronomi och litteraturvetenskap. Och beräknade givetvis jordens omkrets ganska duktigt.
Zeta's tur.

-
Zeta
- Medlem
Amenhotep III lät bygga ett tempel till sin ära. Det som återstår idag av templet är dessa "kolosser".
Vad hette arkitekten som bygde templet åt farao?
-
Bilagor
-

- BigGuys.jpg (40.54 KiB) Visad 1677 gånger
-
Ralf Palmgren
- Medlem
av Ralf Palmgren » 21 februari 2006, 23:20
Amenhotep III lät bygga ett tempel till sin ära. Det som återstår idag av templet är dessa "kolosser".
Vad hette arkitekten som bygde templet åt farao?
I bilden ovan syns den världskända Memnonkolossen. Bakom den fanns en gång i tiden ett tempel som byggts av Farao Amenhotep III under 1300-talet f.Kr. Som arkitekt fungerade också en man som hette Amenhotep.
-
Zeta
- Medlem
Amenhotep, son of Hapu är mannen!
Rätt svar
Din tur Ralf
hälsn/zeta
-
Bilagor
-

- Amenhotep Hapusson.jpg (14.64 KiB) Visad 1641 gånger
-
Ralf Palmgren
- Medlem
av Ralf Palmgren » 24 februari 2006, 19:25
Vilken antik storhet inom romersk litteratur skrev "De rerum natura"? Har någon läst verket på orginalspråket latin eller äns i svensk översättning?
-
Kreuz
- Medlem
Om jag inte missminner helt är det Lucretius. Verket som i svensk översättning heter "Om sakernas natur" är en vägledning i hur man skall få ett lyckligt liv enligt Epikuros lära. Har desvärre bara läst utdrag ur verket i samband med en miniuppsats om antik astronomi som jag skrev för några år sedan. Har dock länge haft Lucretius uppsatt på att läsa-listan men det har dessvärre inte blivit av ännu. Drygt 7000 vers på hexameter kräver lite tid, åtminstone för mig.
Vet faktiskt inte om jag sett någon svensk eller engelsk översättning men är ganska övertygad om man kan hitta det på nätet om man letar lite.
-
Ralf Palmgren
- Medlem
av Ralf Palmgren » 26 februari 2006, 19:57
Om jag inte missminner helt är det Lucretius. Verket som i svensk översättning heter "Om sakernas natur" är en vägledning i hur man skall få ett lyckligt liv enligt Epikuros lära. Har desvärre bara läst utdrag ur verket i samband med en miniuppsats om antik astronomi som jag skrev för några år sedan. Har dock länge haft Lucretius uppsatt på att läsa-listan men det har dessvärre inte blivit av ännu. Drygt 7000 vers på hexameter kräver lite tid, åtminstone för mig.
Vet faktiskt inte om jag sett någon svensk eller engelsk översättning men är ganska övertygad om man kan hitta det på nätet om man letar lite.
Filosofen och författaren Lucretius är korrekt. Verket "De rerum natura" heter i svensk översättning "Om tingens natur" och är ett mästerverk inom romersk litteratur och skall helst av allt läsas på orginalspråket latin.
Din tur.

-
Kreuz
- Medlem
Vi fortsätter på romartiden men flyttar fram några år. Vi hade ju en fråga om första triumviratet för någon vecka sedan så jag tänkte vi skulle gå vidare till det andra triumviratet med en tvådelad fråga.
Vilka var triumvirerena som ingick i detta och framför allt vad var den stora skillnaden mot det första?
Kan tänka mig att det finns flera svar på fråga två så man skulle kunna få rätt även med ett annat svar än det jag tänkt om man är tillräckligt listig...

-
Ralf Palmgren
- Medlem
av Ralf Palmgren » 26 februari 2006, 21:12
Vilka var triumvirerena som ingick i detta och framför allt vad var den stora skillnaden mot det första?
Kejsare Augustus (27 f.Kr. - 14), den romerske fältherren Lepidus och den romerske fältherren Marcus Antonius ingick i det andra triumviratet. I motsatts till det första triumviratet var det år 43 f.Kr. utsedda andra triumviratet ett lagligt tremannakollegium i republikens Rom.
-
Kreuz
- Medlem
Jepp, precis det svar jag var ute efter. Sen kan man ju med tanke på de första triumvirernas sammanlagda
auctoritas och även
potestas fråga sig vad den praktiska skillnaden var
Din fråga igen.
-
Ralf Palmgren
- Medlem
Vilken antik historieskrivare var hemma från den nuvarande staden Taormina och vars kändaste verk handlar om den antika grekiska historien fram till det första puniska kriget?
-
Copernicus Polonus
- Medlem
av Copernicus Polonus » 22 mars 2006, 22:38
Τιμαιος /Timaios / Timaeus (po Timajos z Tauromenion).
/ Copernicus
-
Ralf Palmgren
- Medlem
Τιμαιος /Timaios / Timaeus (po Timajos z Tauromenion).
Den antika grekiska historikern Τιμαιος / Timaeus / Timaeus av Tauromenium är korrekt.
Din tur Copernicus
-
Copernicus Polonus
- Medlem
av Copernicus Polonus » 23 mars 2006, 16:50
Jag släpper frågan fri.
/ Copernicus
-
Rashid
- Provmedlem
Ok, en fråga om de puniska krigen. Vad hette Hannibal Barkas far?