Vårt historiska rykte utomlands
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Vårt historiska rykte utomlands
Vilka historiska rykten har cirkulerat om oss i utlandet?
Tänkte på det när jag skrev inlägget i tråden "Dumme Schweden", många som jag har träffat på säger att dom vill besöka vårt land, men sen om dom gjorde det är ju en annan femma.
Här lite exemplen.
Vi festar hårt kvällen innan, men vi kommer alltid till stranden först av alla.
Svenska kvinnor gör det männen vill.
Stefan
Tänkte på det när jag skrev inlägget i tråden "Dumme Schweden", många som jag har träffat på säger att dom vill besöka vårt land, men sen om dom gjorde det är ju en annan femma.
Här lite exemplen.
Vi festar hårt kvällen innan, men vi kommer alltid till stranden först av alla.
Svenska kvinnor gör det männen vill.
Stefan
Re: Vårt historiska rykte utomlands
Alldeles tvärt om är det som jag har hört.Stefan Lundgren skrev:Svenska kvinnor gör det männen vill.
/ Probstner
- Belisarius
- Medlem
Jag tror inte du sätter den frasen i rätt sammanhang...Probstner skrev:Alldeles tvärt om är det som jag har hört.Stefan Lundgren skrev:Svenska kvinnor gör det männen vill.
/ Probstner
Vad har vi annars för rykte? Vi är punktliga, tillbakadragna och har lite svårt för allmänt hyfs, som att hälsa ordentligt på folk. Speciellt dem vi redan känner. Vi har svårt att fatta beslut utan "att alla är med på det", dvs. "unanimous decision" är vårt hederskodex.
Och sen dricker vi rätt hårt men är inte lika ohyfsade som britterna.
Har hört av bekant som jobbat utomlands i många år som säljare att det där inte alls stämmer längre.Belisarius skrev:Vi är punktliga
/ Probstner
jag har tror att många svenskar betraktas som ouppfostrade utomlands, i synnerhet min generation (jag är 18) svenska ungdommar har ingen som hälst respekt för äldre t ex..
Den här tråden kanske spårar ur lite? är det hur utlänningar ser på sveriges historia vi ska diskutera eller är det hur de ser på oss i dag?
Den här tråden kanske spårar ur lite? är det hur utlänningar ser på sveriges historia vi ska diskutera eller är det hur de ser på oss i dag?
...Eller hur folk här hemma tror att folk utomlands ser på oss... Det blir lätt stendumt. Det är inte längesedan ilskna muslimer brände svenska flaggor sedan de där bildern publicerats i en norsk tidning. Det säger nog mer om bilden utomlands än något annat... "Skandinaver" är den minsta enheten man räknar med, om man nu tvunget skall dra alla icke-skandinaver över en kam, vilket ju är ytterst tveksamt.
Edit: OK, det var visst en ambassad som brändes, inte en flagga. Mea culpa.
Edit: OK, det var visst en ambassad som brändes, inte en flagga. Mea culpa.
Senast redigerad av 1 Hexmaster, redigerad totalt 5 gånger.
- Perra
- Medlem
bränndes svenska flaggan? Det har inte jag sett!
Hur mycket vet folk i allmänhet om sverige historiskt sett som sagt...stormaktstiden tex, att man i tyskland läser om det vet jag, helt naturligt eftersom vi har ganska mycket att göra med deras 1600tals historia. De flesta tyskar vet väl vem Gustav II Adolf var? Förutom Finland och Norge (Danmark också men då mest i form av den antagonism som funnits förmodligen) antar jag att också baltländerna och i viss mån polen kommer in en del på vår historia när de läser sin egen.
De kändaste svenskarna i historien som man kan tänkas läsa om utomlands torde väl vara Gustav II Adolf, Karl XII, Alfred Nobel och kanske Raol Wallenberg. John Ericsson (i usa) och Dag Hammarsköld kanske?
Hur mycket vet folk i allmänhet om sverige historiskt sett som sagt...stormaktstiden tex, att man i tyskland läser om det vet jag, helt naturligt eftersom vi har ganska mycket att göra med deras 1600tals historia. De flesta tyskar vet väl vem Gustav II Adolf var? Förutom Finland och Norge (Danmark också men då mest i form av den antagonism som funnits förmodligen) antar jag att också baltländerna och i viss mån polen kommer in en del på vår historia när de läser sin egen.
De kändaste svenskarna i historien som man kan tänkas läsa om utomlands torde väl vara Gustav II Adolf, Karl XII, Alfred Nobel och kanske Raol Wallenberg. John Ericsson (i usa) och Dag Hammarsköld kanske?
Jag är fast övertygad om att britter har en kolonialgen som innebär att när de är utomlands så tror de att de kan göra precis vad de vill...Belisarius skrev:...
Och sen dricker vi rätt hårt men är inte lika ohyfsade som britterna.
I tyskland finns det fortfarande barnasagor där man varnar för de farliga svenskarna.Perra skrev:bränndes svenska flaggan? Det har inte jag sett!
bara att vi tar av oss skorna i våra egna hus, eller lägger oss på soffan är nog lite alienvarning från typ britterna och amerikanerna.
men jag hoppas för guds skull att människorna utanför dessa gränser har släppt det där att vi nästan aldrig ser solen, förutom några minuter om dagen på sommaren.
jag har fått för mig att de från internationell synvinkel inte ser oss som det mest jämlika landet i världen (som vi egentligen är) när alla nämner dumb blonde swedes.
- det finns nog lika många blondiner i NY Queens eller sydafrika
kanske är vi lite smågnälliga i tidningar och familjemiddagar.
men jag hoppas för guds skull att människorna utanför dessa gränser har släppt det där att vi nästan aldrig ser solen, förutom några minuter om dagen på sommaren.
jag har fått för mig att de från internationell synvinkel inte ser oss som det mest jämlika landet i världen (som vi egentligen är) när alla nämner dumb blonde swedes.
- det finns nog lika många blondiner i NY Queens eller sydafrika
kanske är vi lite smågnälliga i tidningar och familjemiddagar.
Tänker på kycklingar, gula (ibland blåa
). Kanada kallade oss så (på isen iallafall) innan svenska ishockeyspelare fick proffserfarenhet och morskade upp sig. Honken, Sterner och kompani var banbrytare.
Edit, Perra: Salming var mer erkänd och mest ihopsydd också.
Bör också nämnas.
Edit, Perra: Salming var mer erkänd och mest ihopsydd också.
Senast redigerad av 2 S.Jonsson, redigerad totalt 21 gång.
- J.K Nilsson
- Medlem