Quiz: Andra världskriget
Luftwaffe i Irak
Tack Zeta. Till stöd för ett kuppförsök i Irak 1941 skickade Luftwaffe ett specialförband
till landet. Förbandet uppkallades efter sin chef. Det omfattade såväl bomb, som jakt- och
transportflygplan, som togs ur tillgängliga enheter i Medelhavsområdet. Frågorna;
1) Vad kallades specialförbandet ? (förresten en ganska hotfull term...tre år senare!) ?
2) Vilka flygplanstyper dirigerades till Irak ?
Bonus; hur många av varje typ och vilka Luftwaffe-enheter tillhörde de ?
/Varjag
till landet. Förbandet uppkallades efter sin chef. Det omfattade såväl bomb, som jakt- och
transportflygplan, som togs ur tillgängliga enheter i Medelhavsområdet. Frågorna;
1) Vad kallades specialförbandet ? (förresten en ganska hotfull term...tre år senare!) ?
2) Vilka flygplanstyper dirigerades till Irak ?
Bonus; hur många av varje typ och vilka Luftwaffe-enheter tillhörde de ?
/Varjag
Re: Luftwaffe i Irak
Sonderkommando Junck.
Tolv Messerschmitt Me-110:or från ZG.76. Två ytterligare från ZG.26
Sju Heinkel He-111 från KG 4. 20 Ju-52 och några Ju-90:or.
Re: Luftwaffe i Irak
Full pott - till Bagheera! - och nästa fråga........VarjagBagheera skrev:Sonderkommando Junck.
OK Varjag, jag håller mig flygande:
US 56th Fighter Group, The Wolfpack, som hade de flesta essen.
Wolfpack var stationerade på fem olika baser i England under olika tider.
Vilka baser?
Bonus; hur många uppdrag flög de?
Extra bonus, de grabbarna kom med ett fartyg till England, och återvände med ett annat, med snarlika namn på fartygen, som hette vad?
US 56th Fighter Group, The Wolfpack, som hade de flesta essen.
Wolfpack var stationerade på fem olika baser i England under olika tider.
Vilka baser?
Bonus; hur många uppdrag flög de?
Extra bonus, de grabbarna kom med ett fartyg till England, och återvände med ett annat, med snarlika namn på fartygen, som hette vad?
Ja för att kicka frågan framåt så var ju 56:e Zemkes 'dunderboltar' med ett avundsvärt 'kill-record'
värt att beakta då deras P-47:or under 1944 hamnade 'i skuggan' av Mustangerna. Men om baseringar
och överskeppningar vet jag intet. Den amerikanska filmen 'Stridsflygare' med Edmond O'Brien (hur många
har sett DEN????) handlade just om Zemkes 'outfit' och Francis Gabreski's bok - som jag läst men mest
glömt var på samma tema....Varjag
värt att beakta då deras P-47:or under 1944 hamnade 'i skuggan' av Mustangerna. Men om baseringar
och överskeppningar vet jag intet. Den amerikanska filmen 'Stridsflygare' med Edmond O'Brien (hur många
har sett DEN????) handlade just om Zemkes 'outfit' och Francis Gabreski's bok - som jag läst men mest
glömt var på samma tema....Varjag