Spanska Inbördeskriget!

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
Rankone
Medlem

Spanska Inbördeskriget!

Inlägg av Rankone » 7 mars 2006, 18:53

Hejsan! Här ska jag börja med en mycket intressant ämne :D

Satt och grubbla lite på det här så undrar om någon kan förklara bättre för mig:

Hur skiljde sig den spanska arbetesrörelsen från den svenska under Spanska inbördeskriget?
Hur längre varade republiken då? och vilka partier regerade under dessa?
Vad orsakade inbördeskriget? Krigets följder?
Varför stötte den katolska kyrkan Fransico Franco?
i vilka anseenden kan man betrakta det spanska inbördeskriget som en kamp antingen mellan demokrati och fascism eller mellan kommunism och fascism?

Här är några frågor som ja funderat över... tänkte kolla vad folk har för åsikter om dessa frågor och om spanska inbördeskriget!

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 7 mars 2006, 19:43

Flyttade tråden till lämpligare avdelning. :)

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 9 mars 2006, 11:33

Alltså, det här luktar lite skolarbete, vilket väl itne är ett hinder från att besvara frågorna, men du får gärna berätta om så är fallet.

Användarvisningsbild
Rankone
Medlem

Inlägg av Rankone » 9 mars 2006, 16:24

Nej nej det är inget skol arbete...
har bara suttit och läst lite om det och undrar lite om just de punkterna?

har letat runt på nätet efter svar och så.. men det var lite svårt att hitta direkta svar. Så ville kolla om någon kunde hjälpa mig med frågorna...

Det är absolut inget skolarbete lr någe.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Re: Spanska Inbördeskriget!

Inlägg av Martin Lundvall » 9 mars 2006, 17:50

Du har möjligtvis inga egna funderingar?
i vilka anseenden kan man betrakta det spanska inbördeskriget som en kamp antingen mellan demokrati och fascism eller mellan kommunism och fascism?
Se på vilka som slogs mot varandra. På den ena sidan en laglig vald regering på vänsterkanten och en facistisk/konservativ odemokratisk rörelse. Fast det finns flera sätt att beskriva parterna i kriget.

Du kan börja läsa på wikipedia och sen kan du komma tillbaka med frågor. För även om du säger att det inte är skolarbete så tror jag det är många som får sådan vibbar trots det du säger och är därför ovilliga att starta en diskussion.
http://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_Civil_War

/Martin

LasseMaja
Redaktör emeritus

Re: Spanska Inbördeskriget!

Inlägg av LasseMaja » 9 mars 2006, 17:58

Rankone skrev:Hur skiljde sig den spanska arbetesrörelsen från den svenska under Spanska inbördeskriget?
Titta på den mycket starka anakistiska vänstern som fanns i dåtidens Spanien.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 9 mars 2006, 20:16

Detta är facket som Lassemaja syftar på. Och mycket riktigt var de starka, mycekt starkare än Syndikalister och Anarkister i övriga länder under perioden var (Frankrike möjligtvis undantaget). Vid tiden för Spanska inbördeskriget vill jag minnas att CNT var det största fackförbundet, avsevärt mycket större än motsvarigheten till Svenska LO (UGT tror jag det heter/hette).

http://en.wikipedia.org/wiki/Confederac ... el_Trabajo

/Robert Sköld

Lekmannen
Medlem

Inlägg av Lekmannen » 10 mars 2006, 10:28

Beevor har skrivit en bok om kriget. Vad som lite försvinner i de starkt politiserade skildringarna av kriget är att båda sidor bestod av en koalition av parter som inte var överens alls. Stalinisterna tex krigade med anarkister och Trotskister. Falangisterna var inte överens med Franco vilket fick konsekvenser när 2vk började.

Skriv svar