Vad läser du just nu?
Tja, jag tyckte den var bra. Den är välskriven och känns faktamässigt mycket väl underbyggd. Den kräver ett intresse för svensk underrättelse- och säkerhetstjänst och miljön dessa verkade i under andra världskriget och det tidiga kalla kriget för att bli riktigt intressant, annars tror jag den riskerar att kännas lite torr.MD650 skrev:Hur är Venona?
För den som inte redan gjort det är det värt att läsa vad Peter Englund skriver om boken på http://www.peterenglund.com/textarkiv/venonasthlm.htm.
I jämförelse med Svenska kryptobedrifter går Venona inte in så mycket på själva kodknäckandet (i den mån den gör det citeras Svenska kryptobedrifter en hel del...) utan rör sig mer runt innehållet i telegrammen - inblandade personer, organisationer och händelser.
Henrik
-
Torbjörn J
- Medlem
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
- MoparMadness
- Medlem
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
-
Torbjörn J
- Medlem
The European Economy 1914-200 av Derek H. Aldcroft.
Välskriven och faktaspäckad bok som ger många intressanta insikter. Jag har bara kommit till 30-talet hittills men har lärt mig oerhört mycket om tiden efter första världskriget och vilken inverkan kriget hade på den europeiska ekonomin. Tyvärr har jag aldrig läst ekonomi vilket gör att en del saker är väldigt svåra att greppa ordentligt, men någon här kanske kan hänvisa mig till litteratur som kan ge mig en bra grund att stå på för att förstå ekonomi.
Välskriven och faktaspäckad bok som ger många intressanta insikter. Jag har bara kommit till 30-talet hittills men har lärt mig oerhört mycket om tiden efter första världskriget och vilken inverkan kriget hade på den europeiska ekonomin. Tyvärr har jag aldrig läst ekonomi vilket gör att en del saker är väldigt svåra att greppa ordentligt, men någon här kanske kan hänvisa mig till litteratur som kan ge mig en bra grund att stå på för att förstå ekonomi.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Har precis läst klart Eldens fält av James Webb. Det är en roman om några soldater i Vietnamkriget, skrivet av Webb som själv var marinkårssoldat. Den kom tydligen ut redan 1978 på engelska och kom 2005 på svenska efter att hans senare roman Saknad i strid kommit ut.
Eldens fält är ungefär som bokversionen av Plutonen. Ett intressant persongalleri och bra beskrivningar av strider och soldaternas inställning till det hela. Man får följa enskilda soldater genom återblickar till hur de hamnade i Vietnam lite då och då. En skildring av krigets meningslöshet för individen.
Tyvärr är översättningen bristfällig en del gånger. Soldaterna envisas med att springa omkring i bar överkropp med enbart sin skottsäkra uniformsjacka på sig (dvs flak vest, splitterskyddsväst), och helikoptrarna sveper ner genom misten (dvs dimman). I övrigt en jäkligt bra bok.
Mvh -Dan
Eldens fält är ungefär som bokversionen av Plutonen. Ett intressant persongalleri och bra beskrivningar av strider och soldaternas inställning till det hela. Man får följa enskilda soldater genom återblickar till hur de hamnade i Vietnam lite då och då. En skildring av krigets meningslöshet för individen.
Tyvärr är översättningen bristfällig en del gånger. Soldaterna envisas med att springa omkring i bar överkropp med enbart sin skottsäkra uniformsjacka på sig (dvs flak vest, splitterskyddsväst), och helikoptrarna sveper ner genom misten (dvs dimman). I övrigt en jäkligt bra bok.
Mvh -Dan
Det är sånt där som kan "förstöra" en i övrigt bra bok.Dûrion Annûndil skrev: Tyvärr är översättningen bristfällig en del gånger. Soldaterna envisas med att springa omkring i bar överkropp med enbart sin skottsäkra uniformsjacka på sig (dvs flak vest, splitterskyddsväst), och helikoptrarna sveper ner genom misten (dvs dimman). I övrigt en jäkligt bra bok.
Mvh -Dan
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- Belisarius
- Medlem