herulen skrev:Dan Koehl skrev:Kul att det finns folk som tror att nagot började existera 1000 ar efter att det första gangen omnämnts...
Jag måste säga att jag inte riktigt förstod påståendet. Är det Tacitus du syftar på? I så fall kan jag meddela att han aldrig sa Sverige, utan
”Suionom hinc civitates”, dvs. Svionernas samhällen. Och även om han sagt svearnas rike så menar man ändå med ordet Sverige att olika landskap, främst Västergötland och Östergötland, har förenats med svearnas rike.
Här är jag djupt oenig med dig. Sverige för mig kräver inte nödvändigtvis nagot infogat Östergötland eller Västergötland.
Sveriges konung är (f.n, men var inte alltid!) konung över Svea, Göta och Venders riken. Hade Svearike innefattat Götarike hade detta aldrig behövts formuleras enligt ovan.
Som jag ser det har namngivningen utvecklats enligt Svitjod >> Svearike >> Sverige utan att betydelsen ändrats.
Tydligast kan det exempflifieras genom hur Sverige översatts till andra sprak. detta har sedan "Svitjod"-tiden inte märkbart ändrats, och
pa Isländska heter Sverige fortfarande Svitjod än idag. Svitjod betyder just Svionernas folk, eller Svionernas samhälle. Sweden och Schweden är inte översättningar av Svearike eller Sverige, de är översättningar av Svitjod, som jag förstatt det, och ändelsen tjod eller tjud lär ocksa finnas i gotiskan. En unik ändelse i germanska sprak, som uppenbarligen blivit
eden pa tyska och engelska.
Riket har under medeltiden expanderat, och innefattade senare flera landskap, för att till slut innefatta alla.
Men att säga att Sverige-Sweden-Schweden först uppkom i samband med diverse andra landskaps införlivande ser jag som en önskedröm, ett försök att göra det hela till nan sorts nästan-union, alltsa att när "Svealand" (har fortfarande inte fatt presenterad en historisk källa fran medeltiden som nämner detta ord) och Götaland (ocksa relativt svagt existensberättigande fran tiden före 1450?) mer eller mindre bildar union sa kallas det nya riket Sverige.
Detta önsketänkande, som baseras pa diverse fiktiva grunder, som att Västergötland egentlugen skulle ha haft makten, haft mer hästar, haft mer gardar, haft mer frälse etc, pulvriseras mycket konkret just genom att riket heter Sverige och inte Götarike. Alla andra landskap innefattas idag i riket Sverige, vars historia gar tillbaka till när det första gangen nämns av Tacitus.
Sedan kan man säga att detta rike var alldeles för litet, knappast kan ha haft en kung, om ÄVEN OM DET BENÄMNS SOM KUNGARIKE AV TACITUS sa fanns säkert bara där hövdingar mm, ett totalt ointressant spekulerande som inte kan innfeattas i historia utan i filosofi, eftersom det är tolkningar, fraga om tycke och smak, och aldrig kan stödjas av källor.
Källorna, hur tveksamma en del än vill göra dem, säger att det var ett kungarike. Detta kungarike omnämner han Svionernas samhälle? (Är nog lite subketivt en frag om översättning...?) vilket är Svitjod.
Redan da existerar Sverige enligt min uppfattning. Att namnet ändras Svitjod >> Svearike >> Sverige har med sprakliga faktorer att göra, inte med nagra inlämmanden av andra landskap.
Sverige var före unionstiden aldrig nagon union.
Sverige, det fran början lilla kungariket i Öster, expanderade, och inlemmade undan för undan andra landskap.
Annars, hade vart land idag hetat Götarike. Eller Götrige Gothrige, ed.
Easy as that.