Staten Sverige

Skriv svar
Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 18 februari 2006, 11:02

I NE:s lista över regenter i Sverige så är det första namnet Erik Segersäll, men de menar väl samma som tacitus att han är den första kung man vet har existerat och inte den första kungen av hela Sverige.
Vi gick igenom den listan igår på en föreläsning om Sveriges medeltid, och enligt föreläsaren är det som du säger mycket riktigt.
Mvh Andreas

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 februari 2006, 01:01

Visserligen har det diskuterat det tidigare, men jag har svårt att se exakt vilket år som Sverige egentligen grundades som stat, men ett bevis är säkert, det är av gammalt datum. 8O :)

Vints

Men man skall ju också komma ihåg att källorna från 900-1100-talet är relativt diffusa.
Jag håller på att gå igenom medeltida breven som finns på Riksarkivet och nu tänker jag inte göra någonting åt det, dels skall jag köra natt nu och dels har jag inte så mycket tid nu. :)

Alsna stadga 1280, anser det inte det som grundläggande för Sverige eller rättare sagt möjl de första egentliga lagarna?
Skulle nog vilja har en liten diskussion om detta tror jag.
Enl ett missad och för gott förlorad komplendum, så kommer jag ihåg det, men kan inte heller bekräfta detta. :o

Stefan

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 19 februari 2006, 10:40

Stefan Lundgren har rätt. Det är väldigt diffust med gamla källor. Samtidigt är det också svårt att säga exakt när Sverige blev till, det är många händelser som brukar anses som ''den avgörande tidpunkten''. Det är många som helt enkelt väljer en favorithändelse och utgår från den. Jag tror att det lätt blir lite ''Vilket var först- hönan eller ägget''. Det är ett jättesvårt ämne. Tycker jag i alla fall... :)
Mvh Andreas

herulen
Medlem

Inlägg av herulen » 19 februari 2006, 13:18

Stefan Lundgren skrev:Visserligen har det diskuterat det tidigare, men jag har svårt att se exakt vilket år som Sverige egentligen grundades som stat, men ett bevis är säkert, det är av gammalt datum. 8O :)
Detta håller jag inte med om. Erik Lönnroth menade i sin klassiska studie: "Statsmakt och statsfinans i det medeltida Sverige 1940" att vi inte kan tala om en svensk stat under medeltiden eftersom "organisationen var för rudimentär" (Lönnroth 1940: 7f). Inte Heller anser nyare Historiker detta. Peter Aronsson menar i sin avhandling: "Bönder gör politik: DEt lokala självstyret som social arena i tre smålandssocknar, 1680-1850" att stat och samhälle började anta vår tids mening först under 1700-talet (Aronsson 1992: 5f, 118, 220ff). Liknande tankegångar ser vi även hos Eva Österberg i "Bönder och centralmakt i det tidigmoderna Sverige. Konflikt, kompromiss, politisk struktur Scandia 1989" i Per-Arne Karlssons "Järnbruken och ståndssamhället. Institutionell och attitydsmässig konflikt under Sveriges tidiga industralisering 1700-1770 1990" och i Torkel Janssons "Adertonhundratalets associationer. 1985". Dessa är historiker är bara några, men listan kan göras längre. Ja, i stort sett ingen anser att man kan tala om stat i Sverige under medeltid. Thomas Lindkvist "Plundring, skatter och den feodala statens framväxt." och arkeologen Åke Hyenstrand "Lejonet, draken och korset: Sverige 500-1000" har å sin sida talat om den "tidiga staten". Men det är någonting helt annat. Med det menas att ett ledarskikt utkräver tributer vilka som permanentade skyldigheter leder till klassamhällets och därmed statens framväxt. (Hyenstrand 1996: 81. Lindkvist 1988:13)). Begreppet den tidiga staten har de hämtat ur den ovan nämnda boken av Peter Skalnick och H.J.M Claessens bok "The Early State. 1978". Denna statstyp är inte egentligen en stat utan är ett begrepp som förklarar den process som leder fram till det vi kan kalla för stat. Det avgörande för Sverige anser Lindkvist då vara uppkomsten av skatter.

herulen
Medlem

Inlägg av herulen » 19 februari 2006, 18:33

När det gäller frågan när Sverige blev ett rike anser jag att vi som Åke Hyenstrand först bör ställa oss frågan: "varför Sverige blev Sverige?" (Hyenstrand i Lejonet, draken och korset. 1996, s. 165). Peter Sawyer har ägnat en hel bok (När Sverige blev Sverige 1991) åt att försöka reda ut när Sverige blev Sverige och han menar att den processen sattes igång av (västgöten?) Olof Skötkonung. Först 1164 med tillkomsten av ärkesätet i Uppsala och att Knut Erikssonpräglade mynt i både Västergötland och Svealand kan vi tala om ett enat rike. Jag tycker Sawyer summerar det bra när han i sin bok avslutar med att säga: "Och trots Mälarregionens växande kulturella, ekonomiska, kyrkliga och politiska dominansen, är det maktskifte, som 1250 lyfter upp ännu en östgötsk familj till kungatiteln, en påminnelse att regnum var lika mycket Gothurum som Sweorum." (Sawyer 1991: 63).

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 19 februari 2006, 20:00

herulen skrev:När det gäller frågan när Sverige blev ett rike anser jag att vi som Åke Hyenstrand först bör ställa oss frågan: "varför Sverige blev Sverige?" (Hyenstrand i Lejonet, draken och korset. 1996, s. 165). Peter Sawyer har ägnat en hel bok (När Sverige blev Sverige 1991) åt att försöka reda ut när Sverige blev Sverige och han menar att den processen sattes igång av (västgöten?) Olof Skötkonung. Först 1164 med tillkomsten av ärkesätet i Uppsala och att Knut Erikssonpräglade mynt i både Västergötland och Svealand kan vi tala om ett enat rike. Jag tycker Sawyer summerar det bra när han i sin bok avslutar med att säga: "Och trots Mälarregionens växande kulturella, ekonomiska, kyrkliga och politiska dominansen, är det maktskifte, som 1250 lyfter upp ännu en östgötsk familj till kungatiteln, en påminnelse att regnum var lika mycket Gothurum som Sweorum." (Sawyer 1991: 63).
Kul att det finns folk som tror att nagot började existera 1000 ar efter att det första gangen omnämnts...

herulen
Medlem

Inlägg av herulen » 19 februari 2006, 22:02

Dan Koehl skrev:Kul att det finns folk som tror att nagot började existera 1000 ar efter att det första gangen omnämnts...
Jag måste säga att jag inte riktigt förstod påståendet. Är det Tacitus du syftar på? I så fall kan jag meddela att han aldrig sa Sverige, utan ”Suionom hinc civitates”, dvs. Svionernas samhällen. Och även om han sagt svearnas rike så menar man ändå med ordet Sverige att olika landskap, främst Västergötland och Östergötland, har förenats med svearnas rike.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 20 februari 2006, 09:43

herulen skrev:
Dan Koehl skrev:Kul att det finns folk som tror att nagot började existera 1000 ar efter att det första gangen omnämnts...
Jag måste säga att jag inte riktigt förstod påståendet. Är det Tacitus du syftar på? I så fall kan jag meddela att han aldrig sa Sverige, utan ”Suionom hinc civitates”, dvs. Svionernas samhällen. Och även om han sagt svearnas rike så menar man ändå med ordet Sverige att olika landskap, främst Västergötland och Östergötland, har förenats med svearnas rike.
Här är jag djupt oenig med dig. Sverige för mig kräver inte nödvändigtvis nagot infogat Östergötland eller Västergötland.

Sveriges konung är (f.n, men var inte alltid!) konung över Svea, Göta och Venders riken. Hade Svearike innefattat Götarike hade detta aldrig behövts formuleras enligt ovan.

Som jag ser det har namngivningen utvecklats enligt Svitjod >> Svearike >> Sverige utan att betydelsen ändrats.
Tydligast kan det exempflifieras genom hur Sverige översatts till andra sprak. detta har sedan "Svitjod"-tiden inte märkbart ändrats, och pa Isländska heter Sverige fortfarande Svitjod än idag. Svitjod betyder just Svionernas folk, eller Svionernas samhälle. Sweden och Schweden är inte översättningar av Svearike eller Sverige, de är översättningar av Svitjod, som jag förstatt det, och ändelsen tjod eller tjud lär ocksa finnas i gotiskan. En unik ändelse i germanska sprak, som uppenbarligen blivit eden pa tyska och engelska.

Riket har under medeltiden expanderat, och innefattade senare flera landskap, för att till slut innefatta alla.

Men att säga att Sverige-Sweden-Schweden först uppkom i samband med diverse andra landskaps införlivande ser jag som en önskedröm, ett försök att göra det hela till nan sorts nästan-union, alltsa att när "Svealand" (har fortfarande inte fatt presenterad en historisk källa fran medeltiden som nämner detta ord) och Götaland (ocksa relativt svagt existensberättigande fran tiden före 1450?) mer eller mindre bildar union sa kallas det nya riket Sverige.

Detta önsketänkande, som baseras pa diverse fiktiva grunder, som att Västergötland egentlugen skulle ha haft makten, haft mer hästar, haft mer gardar, haft mer frälse etc, pulvriseras mycket konkret just genom att riket heter Sverige och inte Götarike. Alla andra landskap innefattas idag i riket Sverige, vars historia gar tillbaka till när det första gangen nämns av Tacitus.

Sedan kan man säga att detta rike var alldeles för litet, knappast kan ha haft en kung, om ÄVEN OM DET BENÄMNS SOM KUNGARIKE AV TACITUS sa fanns säkert bara där hövdingar mm, ett totalt ointressant spekulerande som inte kan innfeattas i historia utan i filosofi, eftersom det är tolkningar, fraga om tycke och smak, och aldrig kan stödjas av källor.

Källorna, hur tveksamma en del än vill göra dem, säger att det var ett kungarike. Detta kungarike omnämner han Svionernas samhälle? (Är nog lite subketivt en frag om översättning...?) vilket är Svitjod.

Redan da existerar Sverige enligt min uppfattning. Att namnet ändras Svitjod >> Svearike >> Sverige har med sprakliga faktorer att göra, inte med nagra inlämmanden av andra landskap.

Sverige var före unionstiden aldrig nagon union.

Sverige, det fran början lilla kungariket i Öster, expanderade, och inlemmade undan för undan andra landskap.

Annars, hade vart land idag hetat Götarike. Eller Götrige Gothrige, ed.

Easy as that.
Senast redigerad av 1 Dan Koehl, redigerad totalt 20 gånger.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 20 februari 2006, 10:31

Jag förstår vad du menar, Dan.
Men jag tror mer att herulen syftar på Sveriges tillkomst som när Svearna och Götarna slog ihop sina påsar.
Herulen får rätta mig om jag missförstod honom.
Om det är som jag tror så har ni ju rätt båda två. :)
Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 20 februari 2006, 10:55

Andreas K skrev:Men jag tror mer att herulen syftar på Sveriges tillkomst som när Svearna och Götarna slog ihop sina påsar.Mvh Andreas
Vi far se vad han svarar. :)

Men konkret ovan nämndes "när sverige kom till" inte när staten sverige bildades.

det förtjänar att upprepas att ststbildning, och definition av vad en statsbildning är, är fiktiva begrepp i sammanhanget, när man med "modern historiesyn" förändrar synen pa dem, eller kraven pa deras existensberättigande.

Ludvig XIV "sa staten det är jag", medan en adjunkt vid Lunds universitet 2004 har en annan definition.

Dock kan man tyvärr inte valdföra sig pa historien.

Fanns en "stat" XX ar 1650, som omnämnde sig som stat, sa är det liksom dödfött att franta denna staten rätten att kalla sig stat 400 ar efterat.

För mig är det som när EU införde standardkrav pa gurkor, för att de skulle fa kallas gurka.

Men sanningen kvarstar att de gurkor som inte motsvarar "gurkkravet", eller en gurka fran ar 123 f.Kr, vilken sag annorlunda ut, fortfarande är, och förblir, gurkor och ingenting annat än gurkor.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 februari 2006, 13:30

Herulen skrev
Detta håller jag inte med om. Erik Lönnroth menade i sin klassiska studie: "Statsmakt och statsfinans i det medeltida Sverige 1940" att vi inte kan tala om en svensk stat under medeltiden eftersom "organisationen var för rudimentär" (Lönnroth 1940: 7f). Inte Heller anser nyare Historiker detta. Peter Aronsson menar i sin avhandling: "Bönder gör politik: DEt lokala självstyret som social arena i tre smålandssocknar, 1680-1850" att stat och samhälle började anta vår tids mening först under 1700-talet (Aronsson 1992: 5f, 118, 220ff). Liknande tankegångar ser vi även hos Eva Österberg i "Bönder och centralmakt i det tidigmoderna Sverige. Konflikt, kompromiss, politisk struktur Scandia 1989" i Per-Arne Karlssons "Järnbruken och ståndssamhället. Institutionell och attitydsmässig konflikt under Sveriges tidiga industralisering 1700-1770 1990" och i Torkel Janssons "Adertonhundratalets associationer. 1985". Dessa är historiker är bara några, men listan kan göras längre. Ja, i stort sett ingen anser att man kan tala om stat i Sverige under medeltid. Thomas Lindkvist "Plundring, skatter och den feodala statens framväxt." och arkeologen Åke Hyenstrand "Lejonet, draken och korset: Sverige 500-1000" har å sin sida talat om den "tidiga staten". Men det är någonting helt annat. Med det menas att ett ledarskikt utkräver tributer vilka som permanentade skyldigheter leder till klassamhällets och därmed statens framväxt. (Hyenstrand 1996: 81. Lindkvist 1988:13)). Begreppet den tidiga staten har de hämtat ur den ovan nämnda boken av Peter Skalnick och H.J.M Claessens bok "The Early State. 1978". Denna statstyp är inte egentligen en stat utan är ett begrepp som förklarar den process som leder fram till det vi kan kalla för stat. Det avgörande för Sverige anser Lindkvist då vara uppkomsten av skatter.
Såvitt vad jag känner till så har de forskare som tjänstgjorde innan 1970 fått en del kritik på sig, men samtidigt kan man också påstå att dom kan har rätt också. Som jag skrivit tidigare i denna tråd så är källorna osäkra från tiden som de första kungarna satt på tronen. Olof Skötkonung var enligt citatet den första kung som bestämde över på Västsverige som Östsverige. Det är förstås svårt att exakt bestämma datumet för Sveriges egentliga grundade, det råder i stort sett delade meningar om i beroende på olika uppfattningar.

På skoj slog jag upp ordet huvudstad på NE.
Från NE
Stockholm omtalas som Sveriges huvudstad i början av 1400-talet och utvecklades efter Gustav Vasas makttillträde och särskilt under 1600-talet alltmer till centrum för politik och förvaltning. Huvudstaden är ofta men inte alltid den största staden i landet. I federala stater brukar även orter där delstaternas styrande organ återfinns benämnas huvudstäder.
Kan man utgå ifrån att Sverige fick sin grundläggande funktion då under 1400-talet i samband med att Stockholm fick allt större maktposition? Sigtuna har också blivit utnämnd som Sveriges första huvudstad. Är det fel av mig när jag skriver att Sigtuna var det första kungasätet? Enligt en del källor så var inte Stockholm Sveriges första huvudstad. Låg inte Sveriges första säte på Alsnö i nuvarande Adelsö socken? Vissa brev som utfärdades på Alsnö av bl a Magnus Ladulås i slutet på 1200-talet. Enligt en sökning på medeltida brev på Riksarkivet så blev det 24 träffar med Magnus Ladulås och så blev det två brev som skrevs från Alsnö.
Från NE
Stockholm

Under senmedeltiden nådde Stockholm en sådan styrka och självständighet att staden blev en maktfaktor i det rikspolitiska spelet mellan de danska unionskungarna och den av stureätten ledda nationella rörelsen. Det dramatiska händelseförloppet kulminerade 1520 med en massavrättning av ledande svenska oppositionella i Stockholms blodbad.
Jag försöker bara visa om man utgår ifrån när Stockholm blev ett maktcentrum över riket så var det under senmedeltiden, det var bl a de ovanstående citaten till för. :)

Stefan

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 20 februari 2006, 14:34

Stefan Lundgren skrev: Såvitt vad jag känner till så har de forskare som tjänstgjorde innan 1970 fått en del kritik på sig, men samtidigt kan man också påstå att dom kan har rätt också. [...] Som jag skrivit tidigare i denna tråd så är källorna osäkra från tiden som de första kungarna satt på tronen.

Kan man utgå ifrån att Sverige fick sin grundläggande funktion då under 1400-talet i samband med att Stockholm fick allt större maktposition? [..] Är det fel av mig när jag skriver att Sigtuna var det första kungasätet? Enligt en del källor så var inte Stockholm Sveriges första huvudstad. Låg inte Sveriges första säte på Alsnö i nuvarande Adelsö socken? Vissa brev som utfärdades på Alsnö av bl a Magnus Ladulås i slutet på 1200-talet. Enligt en sökning på medeltida brev på Riksarkivet så blev det 24 träffar med Magnus Ladulås och så blev det två brev som skrevs från Alsnö.

Jag försöker bara visa om man utgår ifrån när Stockholm blev ett maktcentrum över riket så var det under senmedeltiden, det var bl a de ovanstående citaten till för. :)

Stefan
1. Vilka forskare avser du, vilken form av kritik, och vad avser du att de hade rätt i?
2. Det finns inga källor alls fran tiden för "när de första kungarna satt pa tronen" sa vitt jag vet. Vilka källor avser du är "osäkra"?
3. Vilken grundläggande funtion menar du att Sverige har/hade?
4. Ja, savitt jag vet är det mycket fel att skriva att Sigtuna "var det första kungasätet". I alla fall när du inte specificerar över vad. Menar du Svitjod sa tror jag Sigtuna möjligen lag under vattnet vid tiden för "första kungasätet". Om du söker lite efter Uppsala öd, sa tror jag du finner potentiella geografiska orter som skulle kunna passa in...
5. Ingen källa anger väl Stockholm som Sveriges första huvudstad? Känner du till nagon?
6. Ang breven: 1252 skriver Birger jarl ett brev fran Stockholm. Samma ar skriver han och (officiellt) hans son Valdemar under det lybska handelstraktatet som utgjorde Stockholms officiella grundande. Detta var nu lite före magnus korrespondens. Men vilka slutsatser man kan dra utifran varifran de skriver brev, det far du förklara närmare. I synnerhet "Västgötasympatisörer" vill gärna göra Visingsö till Sveriges administrativa centrum vid den tid som du diskuterar....

7. Det känns som dessa inlägg dock mindre har relevans för den här traden, som ju handlar om Sveriges statsbildning, inte dess huvudstäder. Försk alltsa halla traden, diskutera stockhol m pa nagon av dess manga tradar, och sigtuna pa nagon sigtuna trad? Spara ocksa pa din kraft, jag tror de flesta över tolv ars alder känner till Stockholms betydelse under senmedeltiden....

vints
Medlem

Inlägg av vints » 20 februari 2006, 15:05

Dan Koehl skrev:
herulen skrev:
Här är jag djupt oenig med dig. Sverige för mig kräver inte nödvändigtvis nagot infogat Östergötland eller Västergötland.

Sveriges konung är (f.n, men var inte alltid!) konung över Svea, Göta och Venders riken. Hade Svearike innefattat Götarike hade detta aldrig behövts formuleras enligt ovan.

Som jag ser det har namngivningen utvecklats enligt Svitjod >> Svearike >> Sverige utan att betydelsen ändrats.
Tydligast kan det exempflifieras genom hur Sverige översatts till andra sprak. detta har sedan "Svitjod"-tiden inte märkbart ändrats, och pa Isländska heter Sverige fortfarande Svitjod än idag. Svitjod betyder just Svionernas folk, eller Svionernas samhälle. Sweden och Schweden är inte översättningar av Svearike eller Sverige, de är översättningar av Svitjod, som jag förstatt det, och ändelsen tjod eller tjud lär ocksa finnas i gotiskan. En unik ändelse i germanska sprak, som uppenbarligen blivit eden pa tyska och engelska.

Riket har under medeltiden expanderat, och innefattade senare flera landskap, för att till slut innefatta alla.

Men att säga att Sverige-Sweden-Schweden först uppkom i samband med diverse andra landskaps införlivande ser jag som en önskedröm, ett försök att göra det hela till nan sorts nästan-union, alltsa att när "Svealand" (har fortfarande inte fatt presenterad en historisk källa fran medeltiden som nämner detta ord) och Götaland (ocksa relativt svagt existensberättigande fran tiden före 1450?) mer eller mindre bildar union sa kallas det nya riket Sverige.

Detta önsketänkande, som baseras pa diverse fiktiva grunder, som att Västergötland egentlugen skulle ha haft makten, haft mer hästar, haft mer gardar, haft mer frälse etc, pulvriseras mycket konkret just genom att riket heter Sverige och inte Götarike. Alla andra landskap innefattas idag i riket Sverige, vars historia gar tillbaka till när det första gangen nämns av Tacitus.

Sedan kan man säga att detta rike var alldeles för litet, knappast kan ha haft en kung, om ÄVEN OM DET BENÄMNS SOM KUNGARIKE AV TACITUS sa fanns säkert bara där hövdingar mm, ett totalt ointressant spekulerande som inte kan innfeattas i historia utan i filosofi, eftersom det är tolkningar, fraga om tycke och smak, och aldrig kan stödjas av källor.

Källorna, hur tveksamma en del än vill göra dem, säger att det var ett kungarike. Detta kungarike omnämner han Svionernas samhälle? (Är nog lite subketivt en frag om översättning...?) vilket är Svitjod.

Redan da existerar Sverige enligt min uppfattning. Att namnet ändras Svitjod >> Svearike >> Sverige har med sprakliga faktorer att göra, inte med nagra inlämmanden av andra landskap.

Sverige var före unionstiden aldrig nagon union.

Sverige, det fran början lilla kungariket i Öster, expanderade, och inlemmade undan för undan andra landskap.

Annars, hade vart land idag hetat Götarike. Eller Götrige Gothrige, ed.

Easy as that.
Det var väl snarare Svealand som införlivades i Götaland. Kungamaktens centrum var i Västergötland och Östergötland under tidig medeltid innan Stockholm grundades 1252. Sedan flyttades centrum till Svealand och det är därför det heter Sverige idag.

Sverige under vikingatiden kan inte med några rimliga definitioner kallas stat.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 20 februari 2006, 15:24

vints skrev:
Det var väl snarare Svealand som införlivades i Götaland. Kungamaktens centrum var i Västergötland och Östergötland under tidig medeltid innan Stockholm grundades 1252. Sedan flyttades centrum till Svealand och det är därför det heter Sverige idag.

Sverige under vikingatiden kan inte med några rimliga definitioner kallas stat.
Jag trodde väl att det var Västgötaskolan som gjorde sig pamind?

:)

1. Nu Vints, behöver du inte bara visa en källa för när ordet "Svealand" nämnts under medeltiden, utan även en källa för när detta "Svealand" skulle införlivats i "Götaland"! Källa, tack!

Det finns ju kartor där man kan se Attundalands, Tiundalands mfl. gränser. kan du möjligen visa en karta för detta "Svealands" gränser? Hur stort var Svealand? Fanns där en kung? Varför ingick inte "Svealands" lagsagor i Uppland liksom de andra folklanden? När försvann Svealand? Var kan man läsa om Svealands historia?

2. Kungamaktens centrum:

Varför tror du, om kungamaktens centrum lag i Västergötland (och Östergötland!!! Ett stort centrum kan man säga, och dessutom paradoxalt, emedan Östergötlands kuststräcka ingick i Sveariket :P ) skickar kungen av Sverige under 800-talet 2 diplomater till tyske kejsaren, och ber honom sända en kyrkoherde till den redan existerande församlingen pa Birka, varför tror du kungen av Sveriges flotta var känd ända ner till romarriket, var det ett antal skepp som seglade pa Vänern och/eller Vättern?

Berätta, hur kan Sveriges (inte Västergötlands eller Östergötlands) kungamakts centrum ligga utanför dess gränser t.ex ar 700? I Västergötland, i ett annat rike, med en annan kung?

Ang stater och gurkor:

Nej det är möjligt. En gurka jag plockade pa Gotland ar 1975 kan inte heller med EU norm definitioner kallas gurka. dessa definitioner anses säkert rimliga av de som bestämt dem. Ludvig XIV rike kan förmodligen inte heller kallas stat enligt dessa definitioner?

Som jag sa, ordet "stat" förefaller mig vara filosofi, inte historia.

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 20 februari 2006, 17:49

För att något understödja Dan vill jag påstå följande:
Västgötavänner brukar göra stor sak av att Svealand omnäms först i Kristoffers landslag.

OK, när omnämes först Götaland i historiska källor, då menar jag inte öster och västergötland, utan just Götaland. Härvidlag kan man nog fodra entydiga och relevanta dokument.
Hälsningar
Christer Samuelsson.

Skriv svar