Quiz: Forntiden & Antiken
Pompejus, Gaius Julius och Crassus. Dom namnen kunde jag utan att leta någonstans.
Nu till något som kännetecknar dom, vilket jag fick leta på Wikipedia efter men nu så kunde jag deras namn så det är ju inte fusk tycker jag.
Gnaeus Pompeius Magnus hade varit konsul tillsammans med Marcus Licinius Crassus år 70 f.kr. och hade återställt Tribunalens fullständiga makt som Lucius Cornelius Sulla innan hade tagit ifrån den. Gnaeus Pompeius Magnus blev senare fiende till Gaius Julius Caesar och mördades i Egypten.
Marcus Licinius Crassus stupade i det katastrofala slaget vid Carrhae år 53 f.kr. mot Parterna.
Gaius Julius Caesar mördades år 44 f.kr. av ett gäng senatorer och andra som hade blivit avundsjuka på hans makt och inflytande.
Nu till något som kännetecknar dom, vilket jag fick leta på Wikipedia efter men nu så kunde jag deras namn så det är ju inte fusk tycker jag.
Gnaeus Pompeius Magnus hade varit konsul tillsammans med Marcus Licinius Crassus år 70 f.kr. och hade återställt Tribunalens fullständiga makt som Lucius Cornelius Sulla innan hade tagit ifrån den. Gnaeus Pompeius Magnus blev senare fiende till Gaius Julius Caesar och mördades i Egypten.
Marcus Licinius Crassus stupade i det katastrofala slaget vid Carrhae år 53 f.kr. mot Parterna.
Gaius Julius Caesar mördades år 44 f.kr. av ett gäng senatorer och andra som hade blivit avundsjuka på hans makt och inflytande.
- Ralf Palmgren
- Medlem
- Ralf Palmgren
- Medlem
Antika legender berättar att en keltisk hövding kom med sina galliska krigare från Gallien och erövrade stora landområden av etruskerna i början av 300-talet f.Kr. Enligt romersk tradition skall de keltiska gallerna därefter ha intagit Rom omkring år 390 eller 387 f.Kr. Därmed hade stora delar av det nuvarande norra Italien fallit i de keltiska gallernas händer.
Vad hette den legendariska keltiska hövdingen?
Vad hette den legendariska keltiska hövdingen?
- Dûrion Annûndil
- Medlem
- Ralf Palmgren
- Medlem
Antika legender berättar att den keltiska hövdingen Brennus kom med sina galliska krigare från Gallien och erövrade stora landområden av etruskerna i början av 300-talet f.Kr. Enligt romersk tradition skall de keltiska gallerna därefter ha intagit Rom omkring år 390 eller 387 f.Kr. Därmed hade stora delar av det nuvarande norra Italien fallit i de keltiska gallernas händer.
Rätt svar är således Brennus.
Dans tur...
Rätt svar är således Brennus.
Dans tur...
- Dûrion Annûndil
- Medlem
- Dûrion Annûndil
- Medlem
- Dûrion Annûndil
- Medlem